دستیار ارشد وزیر امور خارجه:

هیچ طرف خارجی حق تحمیل نظرات خود در قانون اساسی سوریه را ندارد

۱۳۹۷/۰۸/۲۱ - ۱۹:۱۳:۳۱
کد خبر: ۷۷۵۱۳۷
هیچ طرف خارجی حق تحمیل نظرات خود در قانون اساسی سوریه را ندارد
دستیار ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در امور ویژه سیاسی گفت که کمیته قانون اساسی سوریه در دنیای خیال شکل نمی گیرد و مبتنی بر واقعیت هاست به همین دلیل هیچ طرف خارجی حق تحمیل نظرات خود را در این تصمیم گیری سوری - سوری ندارد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، «حسین جابری انصاری»، دستیار ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در امور ویژه سیاسی، دوشنبه شب در حاشیه دیدار با رئیس جمهوری سوریه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: کمیته قانون اساسی جدید سوریه را ملت و نظام این کشور شکل می دهند و نباید کشورهای خارجی دخالت کنند. 

وی ادامه داد: واقعیت های سوریه مشخص است و این باید در ترکیب کمیته قانون اساسی این کشور مورد توجه قرار گیرد و هیچ کشوری نباید جایگزین نقش ملت و واقعیت های صحنه سوریه باشد. 

دستیار ارشد وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: برای تعیین نتیجه مشخص در تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه در قالب رایزنی های دیپلماتیک به دنبال انجام آن هستیم و تلاش می کنیم در تسهیل این موضوع کمک کنیم اما نقش اساسی را دولت و ملت سوریه دارند. 

جابری انصاری با اشاره به دیدارهایش با مسئولان سوریه، افزود: این دیدارها با مسئولان این کشور در زمان مشخص انجام می شود و هدف آن در ارتباط با آخرین تحولات است. 

در دیدار روز دوشنبه جابری انصاری با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، دو طرف تأکید کردند که دیدگاه های آنها درباره اینکه دولت آمریکا و کشورهای حامی تروریسم در دو بخش مبارزه با تروریسم و بخش سیاسی سنگ اندازی می کنند تا آنچه را که در طول سالهای جنگ نتوانستند به دست آورند، از طریق سیاسی بدان نایل شوند. 

این دیدار که در دمشق برگزار شد، دو طرف جدیدترین تحولات سوریه و منطقه را بررسی و بر اهمیت روابط ایران و سوریه به عنوان عامل ثبات منطقه در مقابله با سیاست های آمریکا و مزدوران آن که بر گسترش هرج و مرج و تضعیف کشورهای مستقل و مخالفی که از سیاست های آن ها پیروی نمی کنند، تاکید کردند. 

درباره مبارزه با تروریسم و تلاش های انجام شده برای پیشبرد روند سیاسی و به ویژه تشکیل کمیته بررسی قانون اساسی کنونی سوریه نیز گفت گو شد. 

در این دیدار بر عزم و اراده ایران و سوریه برای ادامه مبارزه با تروریسم از یک طرف و ادامه تلاش های سیاسی به رغم همه سنگ اندازی آمریکا تا پایان یافتن جنگ سوریه و بازگشت امنیت و ثبات به سراسر خاک سوریه که تضمین کننده ثبات همه منطقه است تاکید کردند. 

نظر شما