دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق:

اتاق‌های مشترک بازوی اتاق‌ بازرگانی در دوران تحریم هستند/ معافیت موقت به عراق برای خرید برق از ایران شوخی آمریکایی است/ صادرات ۵ میلیاردی ایران به عراق/ لطمه‌ای در دوران تحریم به روابط ایران و عراق وارد نخواهد شد

۱۳۹۷/۰۸/۲۳ - ۰۵:۱۵:۳۶
کد خبر: ۷۷۵۳۸۶
اتاق‌های مشترک بازوی اتاق‌ بازرگانی در دوران تحریم هستند/ معافیت موقت به عراق برای خرید برق از ایران شوخی آمریکایی است/ صادرات ۵ میلیاردی ایران به عراق/ لطمه‌ای در دوران تحریم به روابط ایران و عراق وارد نخواهد شد
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: در دوران تحریم، اطلاع‌رسانی دقیق و تعامل با کشور هدف، بررسی موانع پیش رو و پیدا کردن راهکارهایی برای دور زدن تحریم‌ها و... کارهایی هستند که اتاق بازرگانی می‌تواند انجام دهد.

سید «حمید حسینی»، دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری برنا، در خصوص فعالیت اتاق بازرگانی در دوران تحریم گفت: تحریم ها قطعا بر روابط ما با سایر کشورها و کارکرد بنگاه‌های اقتصادی مان اثر خواهد گذاشت.

وی افزود: بنگاه‌های دولتی، شرکت‌های عمومی، کوچک و متوسط ما در دوران تحریم لطمه می‌خورند و  امکان مانور ندارند. در دوران تحریم تنها شرکت‌هایی که خصوصی‌تر هستند و امکاناتی در خارج از کشور دارند، می‌‌توانند بهتر فعالیت کنند و جایگزین شرکت‌های دولتی و شرکت‌های کوچک بخش خصوصی شوند.

حسینی ادامه داد: شرکت‌های کوچک و بزرگ توانایی دور زدن تحریم‌ها و ارسال کالا را ندارند. ما بازارهای کوچکی که با تلاش فراوان به دست آوردیم را  از دست می‌دهیم. رقابت در بازار کشورهایی که امکان همکاری وجود دارد به شدت افزایش پیدا می‌کند و این مسئله به ضرر صادر کننده و تولیدکننده ایرانی است. اقدام اخیر ایالات متحده سیاسی کار بوده و به کشور ضربه وارد خواهد کرد.

وی تصریح کرد: متأسفانه رقابتی که در بازارهای خارج از کشور صورت می‌گیرد، بین شرکت‌های ایرانی هم افزایش پیدا کرده و باعث می‌شود شرکت‌هایی که کمی ضعیف‌تر هستند حذف شوند و شرکت‌های توانمند‌تر باقی بمانند که این کار ریسک تجارت را افزایش می‌دهد، زیرا نمی‌توان از بانک استفاده کرد و ورود افراد جدید  به بازار تجارت تقریبا متوقف می‌‌شود.

حسینی عنوان کرد: نیروهای جوان و جدید زمانیکه سختی کار و شرایط بازار را می‌بینند وارد کار نمی‌شوند و این لطمه‌ای دیگر است که از تحریم‌ها به ما وارد می‌شود.

وی درباره راهکار اتاق بازرگانی برای دور زدن تحریم گفت: در این شرایط اتاق‌های مشترک به نسبت اتاق‌ بازرگانی بهتر می‌توانند کار کنند. بازوی اتاق‌های بازرگانی، اتاق‌های مشترک هستند که با کشورهای بازار هدف در تماس هستند.

وی بیان کرد: اطلاع‌رسانی دقیق و تعامل با کشور هدف، بررسی موانع پیش رو و پیدا کردن راهکارهایی برای دور زدن تحریم‌ها و ... کارهایی هستند که اتاق بازرگانی می‌تواند انجام دهد.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق افزود: این روزها اطلاعات زیادی منتشر می‌‌شود و راستی‌آزمایی این اطلاعات باید توسط اتاق‌ها صورت بگیرد. ضمنا می‌توان با اتاق‌های بازرگانی کشورهای همسایه هماهنگی های لازم را انجام داد که در زمینه واردات، صادرات و صدور اسناد به ما کمک کنند زیرا اتاق‌ها در این زمینه می‌توانند موثرتر واقع شوند.

حسینی به تأثیر تحریم‌ها بر روابط ایران و عراق اشاره کرد و افزود: همه درآمدهای نفتی عراق به بانک آمریکایی واریز می شود. عراق بدهکارترین کشور در دنیا به آمریکا است. آمریکایی‌ها بزرگ‌ترین سفارت دنیا را در عراق دارند و خود را با توجه به اینکه عراق را از دست صدام نجات داده اند، دخیل در امور داخلی این کشور می دانند لذا فشارهای آمریکا بر دولت عراق تأثیر خواهد گذاشت.

وی افزود: خوشبختانه عمده تجارت ما با عراق با بخش خصوصی این کشور است که دست دولت عراق نیست. با توجه به اینکه ما 20 درصد برق عراق را تأمین می‌کنیم آمریکایی‌هایی 45 روز به آنها فرصت دادند، اما خودشان می‌دانند که عراق نمی‌تواند به این زودی برق تولید کند. عراق آنقدر فراورده ندارد که بخواهد نیروگاه‌های خود را تأمین کند. لذا به نظر می‌آید این حرکت آمریکا شوخی باشد و مجبور شود بعد از 45 روز دوباره قراردادهای گاز و برق را تمدید کند.

حسینی تصریح کرد: در زمان تحریم روابط بانکی ما روابط بانکی خوبی نبوده و کمی سخت می‌شود.‌ احتمالا دو ماه اول لطماتی به روابط ما با عراق وارد شود اما بعد از آن حتما راه‌حل‌هایی پیدا می‌شود.

وی گفت: امسال عراق شریک اول تجاری ما و با صادرات بیش از 5 میلیارد و 700 میلیون دلار جایگزین چین و امارات شده است. اگر مشکل پیمان ارزی را دولت حل کند قطعا می‌توانیم سهم بیشتری در بازار عراق نسبت به پارسال داشته باشیم و روند صعودی‌مان را حفظ خواهیم کرد.

نظر شما