رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده:

ممنوعیت صادرات دام زنده سبب افزایش چشمگیر قاچاق شده است/ سالانه بیش از ۲ میلیون راس قاچاق می شود

۱۳۹۷/۰۸/۲۳ - ۱۵:۳۷:۴۵
کد خبر: ۷۷۵۹۷۴
ممنوعیت صادرات دام زنده سبب افزایش چشمگیر قاچاق شده است/ سالانه بیش از ۲ میلیون راس قاچاق می شود
رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده گفت: قاچاق دام زمانی رشد می کند که صادرات ممنوعیت باشد و دامدار را تحت فشار قرار دهد.

«منصور پوریان» رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا در خصوص قاچاق دام زنده گفت: قاچاق از دو عامل اصلی نشأت می گیرد که این دو عامل اصلی یکی ممنوعیت بر صادرات دام زنده توسط وزارت جهاد کشاورزی و دومی فشار آمدن بر دامدار.

وی گفت: اگر صادرات به صورت قانونی انجام شود نیازی نیست که  دامدار مجبور شود دام خود را چه سبک و چه سنگین به بازارهایی که شرایط‌شان خوب است قاچاق کنند.

پوریان با بیان اینکه این دو عامل، عامل اصلی پدیده قاچاق است افزود: نوسانات ارزی نیز  در این بحث دخیل هستند. الان دامی که قاچاق می شود دامی است که دامدار در فشار و رکود بازار داخلی مجبور به صورت قاچاق آن به طرف مرز شده است.

وی عنوان کرد: زمانی که ممنوعیتی بر صادرات نبود اولا میزان دامی که از کشور خارج می شد کم بود ثانیا میزان دام صادراتی دام پرواری نر و با وزن بیش از 500 کیلوگرم بود. در بخش دام سبک هم دام پروار نر با وزن جفتی 100 کیلوگرم به بالا صادر می شد.

قاچاق به سرمایه های ملی مملکت آسیب می زند

رییس مجمع صادرکنندگان دام زنده تصریح کرد:  قاچاق دام سبب خروج ژنتیک دام در بخش سبک و دام پایه پروار سنگین گوساله شده است. قاچاق به سرمایه های ملی مملکت آسیب می زند. دام گوساله برای پروار بندهای گوساله اهمیت دارد و دام با وزن سنگین در دام پرواری گوساله و  دام سبک بره پرواری با اوزان 40 کیلوگرم مشتری داخلی ندارد.

گرانی در دام داخلی ما در بخش بره است، شرایطی را اعمال می کنند که دامدار تحت فشار قرار گیرد لذا الان گوشت های وارداتی تمام نواحی بازار را پر کرده است و این پدیده می تواند به گران شدن دام منجر شود بهترین راه حل این است برای اینکه قاچاق از بین برود باید دوباره صادرات دام  با نظارت قانونی صورت گیرد. قاچاق دام زمانی رشد می کند که ممنوعیت صادرات باشد و دامدار را تحت فشار قرار دهد.

صادرات دام زنده از خردادماه ممنوع شده است

پوریان گفت: صادرات دام زنده متأسفانه از خردادماه و  زمانی بسته شد که دامدار ما در شرایط سخت تولید به سر می برد که دام های سنگین به میزان کم خارج می شده  و کنترل شده بود. زمانی که ممنوعیت بر صادرات اعمال شد دام روی دست پرواربندها مانده بود علیرغم هزینه های بالا پرواربندها مجبور بودند به راه های غیرقانونی متوسل شوند و سبب بحران در این بخش شدند. اگر صادرات به صورت قانونی و کنترل شده انجام شود ما شاهد قاچاق نخواهیم بود.

222

وی ادامه داد: الان به میزان لازم واردات گوشت داریم در بعضی جاها توزیع گوشت سبب شده که قیمت ها  با نوساناتی روبرو شود، در بخش دام سنگین و سبک با رکود نسبی روبرو هستیم که  به دلیل گوشت های وارداتی است که البته  توزیع در تهران بسیار گسترده است.

پوریان تشریح کرد: قاچاق قابل محاسبه نیست ولی اطلاعاتی که به ما می رسد نشان می دهد که به دلیل بالا بودن قیمت ارز و نوسانات ارزی این بخش نیز تحث تاثیر قرارگرفته است. متأسفانه وزیر در صحبتی که ماه پیش انجام دادند اعلام کردند که قریب به 2 میلیون رأس سالانه قاچاق دام زنده داریم.

سالانه بیش از 2 میلیون راس دام  قاچاق می شود

وی گفت: در بهترین شرایط کل صادرات دام سبک و سنگین در سال به یک میلیون راس نمی رسد، اما سالانه 2 میلیون راس قاچاق داریم و تا زمانی که صادرات باز نشود و سیاستی ابلاغ نشود با مشکل روبرو خواهیم بود.

پوریان با بیان اینکه  مرزهای کشور خیلی گسترده هستند افزود:  مرزهای غربی،  شمال غربی و همچنین جنوب گسترده بوده و محل تردد دام ایرانی بیشتر با  کشورهای عراق، کویت، امارات و قطر است.

index

رییس مجمع صادرکنندگان دام زنده افزود: گوساله به صورت فراوان به مرز عراق و در بخش دام سبک حوزه خلیج فارس صادر می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز