رئیس سازمان برنامه و بودجه:

یک میلیون فرصت شغلی در سال جاری ایجاد خواهد شد

۱۳۹۷/۰۸/۲۶ - ۱۳:۰۱:۳۳
کد خبر: ۷۷۶۸۳۹
یک میلیون فرصت شغلی در سال جاری ایجاد خواهد شد
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: تلاش می‌کنیم، یک میلیون فرصت شغلی در سال جاری ایجاد کنیم که الان 82 هزار فرصت شغلی در بخش کشاورزی تعریف شده که ارتباطی به تحریم ندارد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «محمدباقر نوبخت»، رئیس سازمان برنامه و بودجه، در مراسم امضای تفاهم نامه برنامه تولید و اشتغال بخش کشاورزی موضوع بند الف تبصره 18 قانون بودجه سال 97 گفت: برای این موضوع اعتبار 18هزار و 252 میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است.

محمد باقر نوبخت با طرح این سوال که امروز مردم چه انتظاری از ما به عنوان خدمتگذاران خود دارند، افزود:­ امروز دغدغه همه این است که شرایط کشور که بدخواهان نظام برای ما ایجاد کردند تثبیت یافته و اقدامات دشمنان خنثی شود.

نوبخت افزود: یک بخش از اقتصاد کشور خواسته یا ناخواسته به علت متغیرهای برون زا که اثرگذار هست زودتر تحت تاثیر برخی از فشارهای خارجی قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: ارز و درآمدهای ارزی می تواند یک متغیر برون زا محسوب شود که تا بخشی نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.

وی ضمن عذرخواهی از مردم گفت: باید از همکاران خود در بانک مرکزی تقدیر کنم که ثباتی که لازم است و تاکنون ایجاد شده استمرار یابد و ما شاهد ثباتی ­­در بازاری که تحت تاثیر متغیرهای خارجی قرار گرفته، باشیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: رشد اقتصاد، تثبیت فرصت های شغلی موجود و ایجاد فرصت های شغلی جدید با توجه به وجود افراد ماهر در دانشگاه ها انتظار امروز مردم از مسئولان است.

وی به برنامه ها برای ایجاد 82هزار فرصت شغلی براساس این تفاهم نامه اشاره کرد­ و افزود:­ برنامه نخست این است که بتوانیم در 10 رده­ فعالیت، سرمایه گذاری و شغل های جدید ایجاد کنیم.

نوبخت با بیان اینکه این اقدام لازم اما کافی نیست، افزود: ما باید اشتغال موجود را بتوانیم حفظ کنیم؛ چراکه یکی از آثار آن متغیر برون زا آن است که می تواند بر روی اشتغال موجود تاثیر بگذارد.

وی گفت: شش رشته فعالیت نیز با همکاری وزارت جهاد کشاورزی تعریف شده است که با انجام آنها اشتغال موجود در کشور تثبیت می شود.

نوبخت اضافه کرد: برنامه دیگری نیز در خصوص توسعه باغات در مناطق مرزی در دستورکار است که می تواند در جهت تقویت معیشت کشاورزان در آن مناطق موثر باشد.

نوبخت با بیان اینکه ریالی از منابع اختصاص یافته برای ایجاد فرصت های شغلی جدید ربطی به نرخ ارز و تحریم ها ندارد، گفت:­ این اقدامی است که ما می توانیم آن را انجام دهیم و سازمان برنامه و بودجه باید برای شرایط تحریمی نیز برنامه داشته باشد.

وی با اشاره به تبصره 18 قانون بودجه سال 97 گفت: ما چه برای شرایط عادی و چه برای شرایط تحریمی یک سازوکار ایمن سازی برای فرصت های شغلی ایجاد کردیم.

نوبخت افزود: ما به دنبال آن هستیم که بیش از یک میلیون فرصت شغلی تا پایان سال ایجاد شود که از این رقم 82هزار فرصت شغلی فقط در بخش کشاورزی ایجاد خواهد شد.

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه این مسایل هیچ ربطی به تحریم ندارد، گفت: اینکه همه مسایل را به تحریم ربط داده و بگوییم که قادر به انجام آن نیستیم حتما کوتاهی کرده ایم.

وی به اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا در هفته گذشته اشاره کرد و افزود: وی دوبار در اظهارات خود اذعان کرد که با کشوری مواجه هستیم که یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است.

نوبخت گفت: منابع و مراجع رسمی جهان اعلام کرده اند که ایران هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان است و ما کشور کوچکی نیستیم که آمریکا و آمریکاییان فکر کنند با تحریم می توانند ملت ما را به زانو دربیاورند و ما مجبور به مذاکره­ با آنان شویم.

وی افزود: این توقع که آمریکایی ها انتظار داشته باشند ما با­آنان پشت میز مذاکره بنشینیم در حالی که مذاکرات قبلی را اجرا نکرده اند، توقع و انتظار باطلی است.

نوبخت به اعلام آژانس انرژی هسته ای اشاره کرد و گفت: ­این آژانس بیش از 12 بار اعلام کرده که ایران بر تعهدات خود پایبند بوده است.

وی افزود: آمریکایی ها امروز باید به افکار عمومی بین المللی پاسخگو باشند که در خصوص نتیجه مذاکرات چه اقداماتی انجام داده اند.

نوبخت با تاکید بر اینکه ما کشوری با ظرفیت های بالا هستیم گفت: تلاش می کنیم با 18هزارو 252 میلیارد تومان منابع مختلفی که برای ایجاد 82 هزار فرصت شغلی اختصاص یافته است و حداقل 886 میلیارد تومان یارانه پرداخت می شود، دراین عرصه نیازی به اینکه تحریم باشیم و یا نباشیم نداریم.

وی به نظرسنجی از مردم اشاره کرد و گفت: بیش از 70درصد ایرانیان معتقد بودند که اگر برنامه ریزی درست داشته باشیم ، می توانیم از تحریم ها عبور کنیم.

نوبخت با تقدیر از مقام معظم رهبری در خصوص مجوز برداشت یک و نیم میلیارد دلاری از صندوق توسعه ارزی برای توسعه اشتغال بخش کشاورزی و عشایری گفت: یک میلیارد دلار نیز به پیشنهاد رییس جمهور­ و تصویب شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا و مجوز رهبری برای ایجاد و اشتغال اختصاص یافت که این یکی ازنمادهای قدرت و ثروت ماست و کشور ایران چنین منابعی دارد و امروز می تواند برای عبور از تحریم از این منابع استفاده کند.

وی بر انعکاس آثار این توافق نامه ها در جامعه تاکید کرد و افزود: به عنوان مثال موضوع مربوط به خودکفایی گندم در کشور حائز اهمیت است.

نوبخت گفت: کشوری که 10 میلیون تن گندم وارد می کرد، امروز به خودکفایی رسیده و مستغنی از واردات است.

وی بابیان اینکه تامین منابع نیز قابل توجه است افزود: امسال بیش از 12هزار و 700 میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم اختصاص یافت که رشد حدود 7 درصدی را نسبت به­­ سال قبل نشان می دهد.

نوبخت گفت: همچنین امسال توانستیم یک ماه زودتر ( آخر مهر) مبلغ خرید را پرداخت کنیم و با کشاورزان و گندم کاران تصفیه صورت گیرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه­ افزود:­ این رقم تنها در بخش گندم است در حالی که ما باید طرح تحول سلامت را نیز انجام دهیم و همچنین مطالبات بازنشستگان را به وقت خود پرداخت کنیم و نیز امور جاری و عمرانی را انجام دهیم که­ برای طرح های عمرانی 31 هزار میلیارد تومان چه به صورت نقدی و چه به صورت اسنادی پول پرداخت شده است در حالی که امسال سال تحریم است.

وی گفت: باوجود آنکه آمریکا جهانی را معطل کرده است، اما قیمت ارز کاهش یافته و پرداخت های جاری عمرانی در وقت خود انجام می شود و برای اشتغال نیز برنامه داریم که همه اینها منجر به تولید می شود.

نوبخت افزود: ما راه خود را به سرعت ادامه خواهیم داد و من امیدوارم که این مرحله را نیز سرافرازانه پشت سر می گذاریم.

وی به طرح بزرگ اتصال مرکز آذربایجان غربی به شبکه سراسری ریلی اشاره کرد و گفت: این اقدامات در شرایط تحریمی انجام می شود،­اصحاب رسانه می توانند برای بازدید از این طرح ملی برنامه ریزی کنند.

نوبخت همچنین به افتتاح آزمایشی قطار قزوین رشت اشاره کرد و افزود: ظرف یکی دو ماه آینده افتتاح راه آهن میانه - بستان آباد و ایل گلی - تبریز را خواهیم داشت.

وی گفت: همه اقداماتی که دشمن برای ضربه به اقتصاد کشور انجام می دهد ما مصمم و با اراده اقدامات و طرح ها را انجام می دهیم و اصحاب رسانه باید این اقدامات را منعکس کرده و خواسته ها و مطالبات مردم را از مسئولان جویا شوند.

نظر شما