سخنگوی کمیسیون بهداشت:

۹۵ هزار و ۵۰۰ پرستار در کشور کمبود داریم

۱۳۹۷/۰۸/۲۷ - ۱۹:۳۳:۵۷
کد خبر: ۷۷۷۴۷۹
۹۵ هزار و ۵۰۰ پرستار در کشور کمبود داریم
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: 95 هزار و 500 پرستار در کشور کمبود داریم.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «حیدرعلی عابدی»، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در تشریح دستور کار امروز - یکشنبه - کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از حضور سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش کشور، مصطفی پریدار معاون توسعه وزارت بهداشت، سید صدرالدین صدری نوش‌آبادی معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور، علی جمالی رییس تامین نیروی انسانی سازمان امور اداری و استخدامی، حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت، دالوندی رییس سازمان نظام پرستاری و فراهانی از سازمان مدیریت برنامه‌ریزی خبر داد و گفت: نشست امروز کمیسیون به مباحث کمبود نیروی پرستاری در کشور اختصاص یافت.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: دستور کار اصلی کمیسیون در رابطه با وضعیت نامطلوب مراقبت از بیمار در کشور بود که به دلیل کمبود نیروی پرستاری به بیماران آسیب وارد کرده است. از طرفی در سال‌های اخیر به دلیل کمبود نیروی پرستار از همراهان بیمار درخواست می‌شود برای مراقبت از بیمارشان در بیمارستان حضور داشته باشند که بسیار نامطلوب است. همچنین فشار کاری پرستاران بسیار زیاده بوده و ناچار هستند علاوه بر 150 ساعت کاری استاندارد خود 150 ساعت نیز به صورت اضافه کاری اجباری در بیمارستان‌ها کار کنند.

عابدی با اشاره به آمارهای معاون پرستاری وزارت بهداشت اظهار کرد: ما به ازای هر تخت بیمارستانی باید 2.5نفر کادر پرستاری داشته باشیم که از این تعداد 1.8آن نیز پرستار باشند، در حال حاضر 123 هزار تخت در بیمارستان های کشور وجود دارد که حداقل 184 هزار و 500 نیروی پرستاری برای استاندار سازی آن نیاز دارند، اما در بیمارستان های ما تنها 89 هزار پرستار مشغول فعالیت هستند که اگر از این مقدار کسر شود، با کمبود 95 هزار و 500 نیروی پرستاری در کشور مواجه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: هر لحظه 4 هزار پرستار در مرخصی زایمان هستند که برای خلاء حضور آنها نیز باید در آمارها لحاظ شود. همچنین به ازای هر 5 تخت بیمارستانی یک کمک پرستار باید استخدام شود که با کمبود24 هزار نفری کمک پرستار نیز مواجه هستیم.

وی با اشاره به صحبت های وزیر بهداشت، درمان و آموزش کشور گفت: وزیر بهداشت نیز به نقش پرستار در کشور پرداخت و به کمبود نیروی پرستاری نسبت به استاندار‌های جهانی اشاره کرد. همچنین در ادامه جلسه سازمان امور استخدامی نیز با ارائه شاخص‌های متفاوت کمبود نیروی پرستاری در کشور را بررسی کرد، طبق آمار این سازمان به ازای هر 10 هزار نفر باید 30 کادر پرستاری وجود داشته باشد که با توجه به وضع موجود با کبود صد هزار نیروی پرستاری در کشور مواجه هستیم.

وی افزود: وزیر بهداشت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سازمان امور استخدامی تصمیمی گرفتند برای حل این مشکل راه حلی مناسبی پیدا کنند. بنابر این مقرر شد هفته آینده در دفتر دکتر نمکی جلسه‌ای برای تعیین میزان بودجه مورد نیاز داشته باشیم، با در نظر گرفتن میزان این بودجه چگونگی جذب نیروی پرستاری مشخص می‌شود تا در لایحه بودجه سال 98 اجرا شود.

به گزارش خانه ملت، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تصریح کرد: این جلسه جمع‌بندی بسیار خوبی برای بررسی وضعیت کمبود نیروی پرستاری در کشور بود، ریاست کمسیون بهداشت مجلس بسیار مصر هستند تا مشکل کمبود پرستاری حل شود، بدون شک با حمایت سازمان‌های متولی کار اساسی در زمینه جذب نیروی پرستاری انجام خواهد شد.

 

نظر شما