عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی:

رسمی شدن مرز «کیله» باید سریعتر پیگیری شود/ ۸۰ درصد ریزگردها از عراق، اردن، سوریه و قسمتی از عربستان می‌آید

۱۳۹۷/۰۸/۲۸ - ۰۵:۱۸:۴۹
کد خبر: ۷۷۷۵۰۷
رسمی شدن مرز «کیله» باید سریعتر پیگیری شود/ ۸۰ درصد ریزگردها از عراق، اردن، سوریه و قسمتی از عربستان می‌آید
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم هرچه سریع تر مرز کیله رسمی شود زیرا پل ارتباطی بین استان آدربایجان غربی و سلیمانیه است.

«رسول خضری»، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا درباره جزییات دیدار رییس جمهور عراق با رییس مجلس ایران گفت: در این جلسه وزیر امور خارجه، وزیر صنایع و چند تن از استانداران عراق حضور داشتند. از طرف ایران نیز دکتر رحمانی وزیر صنعت معدن و تجارت و چند تن از نمایندگان غرب کشور حضور داشتند.

خضری تصریح کرد: اولین بحثی که هر دو طرف بر آن تاکید داشتند، تحکیم روابط فعلی و رفع نواقص بود.

وی با اشاره به کمک های برهم صالح در زمان ۸ سال دفاع مقدس به رزمندگان اسلام برای شکست صدام گفت: ما دلگرم هستیم که روابط ایران و عراق گسترش و تحکیم بیشتری پیدا کند.

خضری توسعه شهرک های صنعتی در شهرهای مرزی ایران برای زوار در ایام اربعین، گسترش روابط دو استان بصره و خوزستان، افزایش حمل و نقل ریلی بین دو کشور، صادرات برق و مدیریت منابع آب و محیط زیست را از اهم مباحث مطرح شده در این دیدار، عنوان کرد.  

وی بحث رسمی شدن مرز "کیله" سردشت برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی را از دیگر مباحث مهم این دیدار خواند و افزود: رییس جمهور عراق استقبال خوبی از این موضوع کرده و این مباحث باید توسط وزرای خارجه دو کشور مدیریت شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: حذف روادید بین دو کشور موضوع مهم دیگری بود که مطرح شد.

خضری به کمک های وزیر امور خارجه کشورمان اشاره کرد و گفت: دکتر ظریف در این راستا بسیار کمک کرده و امیدواریم هرچه سریع تر مرز کیله رسمی شود زیرا پل ارتباطی بین استان آدربایجان غربی و سلیمانیه است.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر افزود: به صورت دقیق در خصوص مهلت ۴۵ روزه آمریکا به عراق برای تامین برق صحبت نشد اما هر دو طرف برای تحکیم هر بیشتر روابط نسبت به گذشته تاکید کردند.

وی تشریح کرد: عراق نقش ایران را در صلح خاورمیانه قبول کرده و حساسیت خاصی به موضوع فلسطین دارد.

خضری بحث محیط زیست و مشکل ریزگردها را از مباحث جدی این دیدار دانست و اظهار کرد: ۸۰ % ریزگردها از عراق، اردن، سوریه و قسمتی از عربستان می آید. حوزه های آبی مشترک بین ایران و عراق از جمله رودخانه کرخه، زاب، کارون و سیروان است که رییس جمهور عراق برای گسترس همکاری های زیست محیطی تاکید داشت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز