سخنگوی وزارت امور خارجه:

استعفای دکتر ظریف را تکذیب می‌کنم/ تاکنون هیچگونه درخواستی از سوی آقای اژه‌ای برای ارائه مدرک پولشویی دریافت نکرده‌ایم/ قطع فعالیت ۲۰ شرکت ایرانی در تاجیکستان سیاسی نیست

۱۳۹۷/۰۸/۲۸ - ۰۹:۴۵:۲۲
کد خبر: ۷۷۷۶۰۳
استعفای دکتر ظریف را تکذیب می‌کنم/ تاکنون هیچگونه درخواستی از سوی آقای اژه‌ای برای ارائه مدرک پولشویی دریافت نکرده‌ایم/ قطع فعالیت ۲۰ شرکت ایرانی در تاجیکستان سیاسی نیست
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما هیچگونه درخواستی از سوی آقای اژه‌ای برای ارائه مدرک درباره پولشویی دریافت نکردیم.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، «بهرام قاسمی»، سخنگوی وزارت خارجه، در نشست خبری خود در خصوص‌کانال مالی اروپا گفت: این توقع وجود دارد که آنها در اسرع وقت مکانیزم‌های مورد انتظار ایران را عملی کنند و بتوانند کاری کنند که این ساز‌وکارها به مرحله عمل برسد‎.

به گفته بهرام قاسمی؛ ما با یک پدیده نو روبرو‌ هستیم که یک ساز و کار جدید که تجربه نوینی است که برای اجرای آن برخی ابهامات وجود دارد و هیچکدام از اینها دلیلی نخواهد بود که اروپا از سرعت لازم در این زمینه برخوردار نباشد‎.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: هنوز امیدواریم و امیدوار می مانیم که این سه کشور بتوانند توانایی خود را در این برهه از زمان نشان دهند. و همانگونه که در گفتار اعلام کردند در عمل هم آنها را انجام دهند‎.

وی در خصوص اظهارات ظریف درباره پولشویی و واکنش‌ها به آنها گفت: ما هیچگونه درخواستی از سوی آقای اژه‌ای تا کنون دریافت نکرده‌ایم و بنظر می‌رسد آن بیان آن نماینده محترم مثل دیگر اظهارات این نماینده محترم هم منطبق با واقعیت نیست. درباره بحث پولشویی هم فکر‌ می‌کنم بیان وزیر امور خارجه بیان شفافی بود و نیاز به بیان بیشتر نیست. در گذشته این موضوع توسط مقامات دیگر هم مطرح شده بود و آقای ظریف با توجه به اهمیت این موضوع را در دوران اقتصاد مقاومتی بیان کردند. ایشان در صحبت‌های خودشان نه ارگان و فرد خاصی را متهم کردند، بلکه به بیان یک معضل و بیماری پرداختند.‎

استعفای ظریف را قطعا تکذیب می کنم. این خبرها از کانال مشخص ارائه و با قدرت کار می کنند. دیروز دکتر ظریف کمیسیون امنیت بودند الان هم مهمان خارجی دارند. تصور می کنم این شایعات حساب شده و دقیق بوده و به منظور تضعیف وزارت خارجه مطرح می شود. بار اول هم نیست که این شایعات در برخی رسانه ها، فضای مجازی و حتی برخی رسانه های رسمی مطرح می شود.

قاسمی درباره انتخاب سفیر ایران در نیویورک گفت: سفیر جدیدی هنوز تعیین نشده و رایزنی ها همچنان ادامه دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره قطع فعالیت ۲۰ شرکت ایرانی در تاجیکستان گفت: نمی دانم ۱۸ یا ۲۰ شرکت هستند اما تصور من این است که این موضوع سیاسی نیست. فکر می کنم این مشکل در چارچوب عدم رعایت برخی مقررات محلی درباره پرداخت و میزان مالیات بوجود آمده است. کار انها موقتا متوقف شده و پیگیر هستیم تا مشکلات این شرکت ها حل شود.

قاسمی درباره اظهارات کمال خرازی درباره اینکه عناصری در داخل برای وخامت روابط ایران و اروپا تلاش می کنند، بیان کرد: اقای خرازی اظهارات خودشان را دارند و مصاحبه ایشان با فرانس ۲۴ را ندیدم. بدون شک هرگونه دخالت جمهوری اسلامی ایران در اروپا را تکذیب می کنم و این وصله ها به ایران نمی چسبد. تصور می کنم کشورهای اروپایی در این خصوص آگاهی لازم را دارند. ما پس از برجام همکاری خود را با اروپا ادامه می دهیم. فکر می کنم بیان ایشان چیز دیگری بود و آن را تایید نمی کنم که عناصری از درون دست به اقدام علیه اروپا بزنند.

قاسمی در پاسخ به این سوال که چرا وزارت امور خارجه همیشه در وسط میدان است، اظهار کرد: وزارت خارجه در شرایط جدید در منطقه و جهان از توان و قدرت زیادی برخوردار است. لذا در هر موضوع و مسئله‌ای می‌تواند حضور داشته باشد. نگاه‌ها به سمت وزارت امور خارجه این واقعیت را نشان می‌دهد و نمی‌‌توان آن را رد کرد. این لطف برخی دوستان و دستگاه‌های اجرایی است که در شرایط سخت سعی می‌کنند از وضعیت وزارت امور خارجه استفاده کنند. خوشبینانه این است که می‌توانیم در همه برهه‌ها کمک حال دستگاه‌ها و بخش‌های ذیربط باشیم. بسیاری از موضوعات مربوط به وزارت امور خارجه است اما متأسفانه در برخی موضوعات تعدادی دستگاه‌ها به دلایل خاص نقش خود را کمرنگ می‌کنند. مسائل خود را به ما محول کرده و به انتظار می‌نشینند اگر به جایی رسید از نتیجه آن بهره مند شوند.

وی با اشاره به وزیر خارجه انگلیس به تهران اظهار کرد: آقای هانت بامداد امشب در رأس هیئتی وارد تهران شد و این ورود بر اساس تاریخ از قبل تعیین شده انجام شد. مذاکرات خود را ساعت 12 با وزیر خارجه آغاز می‌کنند و در این نشست در مورد مسائل منطقه‌ای، دو جانبه و تحولات بین‌المللی بحث خواهد شد و امشب تهران را ترک خواهد کرد. در مورد ریز مذاکرات صبوری کنیم زیرا بعد از دیدار می‌توان جزیی‌تر در مورد آن سخن گفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد دیدار وزرای خارجه ایران و 4+1 گفت: دیدارهای ما در سطح کارشناسی موضوع جدیدی نیست و هر گاه نیاز داشته باشیم این تبادلات انجام می شود. در آینده هم اگر احساس نیاز کنیم حتما در این خصوص اقدام خواهیم کرد. از ارائه هرگونه تاریخ اجتناب می‌کنم و  کمی صبر می‌کنیم تا با صبوری جلو برویم.

قاسمی درباره راه اندازی سوئیفت میان ایران و روسیه گفت: خیلی تحرکات و تفاهمات اقتصادی را نه من و نه ارگان‌های ذیربط نباید اعلام کنند زیرا بیان آن به مصلحت کشور نیست.

 وی درباره غلط ترجمه‌ای در متن CFT بیان کرد: من این موضوع را تأیید نمی‌کنم و قطعا اشکالات ترجمه‌ای در آن وجود نداشته است. فکر می‌کنم در مجلس یکی از اعضای کمیسیون در این باره صحبت کردند. همچنین غلط تایپی در متن وجود نداشته و نمی‌‌دانم چه تعداد نماینده به این متن دسترسی داشته‌اند که درباره آن اظهار نظر کردند.

وی درباره ارائه مدرک از سوی ظریف به کمیسیون درباره پولشویی گفت: دکتر ظریف در جلسه کمیسیون امنیت حضور داستند و از ایشان سوال شد و متعاقبا پاسخ دادند، اینکه اسنادی را به کمیسیون داده باشند بی اطلاع هستم.

قاسمی درباره نامه اخیر طریف به رئیس جمهور بیان کرد: نامه دکتر ظریف به رئیس جمهور درباره موافقت‌نامه اقلیمی در چارچوب سیاست‌های ابلاغی دولت درباره اقتصاد کم کربن، تغییرات اقلیمی و دیپلماسی زیست محیطی نوشته شده و هیچ اشاره‌ای به این موضوع که ملحق نشدن ایران به این موافقت‌‌نامه، مشکلاتی را برای ایران در  شورای امنیت ایجاد خواهد کرد، مطرح نشده است. نامه ظریف صرفا در این چارچوب بوده و موضوع نگران‌کننده‌ای در مورد مشکل با شورای امنیت قید نشده است. این موافقت نامه را سال 2015 پاراف کردیم. شرط ما این بود که در صورتی در این مسیر حرکت می‌کنیم که، تحریم‌های ناعادلانه علیه ما برداشته شود و دسترسی به منابع علمی و فنی وجود داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اخبار منتشر شده در برخی از رسانه‌ها مبنی بر این که 6 دور مذاکرات محرمانه بین هیات‌های سوری و ترکیه‌ای در ایران برگزار شده است و این که آیا این خبر تایید می‌شود گفت: من در این مورد اظهار نظری ندارم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد پیشنهاد قطر جهت ایجاد ائتلافی منطقه‌ای  بین ایران ، عراق، سوریه، قطر، ترکیه، و این که آیا در جریان سفر آقای برهم صالح به تهران، در مورد این پیشنهاد قطر نیز بحث و رایزنی شد اظهار کرد: همانطور که پیش از این گفتم در جریان سفر آقای برهم صالح به تهران در مورد مسائل دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بحث شد و نگاه ما به همسایگانمان روشن است. علاقه‌مند هستیم که با تعامل با همسایگانمان منطقه‌ای عاری از خشونت داشته باشیم و صلح و ثبات در منطقه ایجاد شود به نحوی که روابط مسالمت آمیز و حسنه‌ای بین کشورهای منطقه وجود داشته باشد. در مورد آنچه که شما مطرح کردید من اطلاعات لازم را ندارم و در شرایط کنونی صحبتی پیش از این نمی‌توانم داشته باشم.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه گفته شده به صورت محرمانه مذاکراتی بین ایران و آمریکا در عمان انجام شده است، گفت: من چنین خبری را تایید نمی‌کنم. مذاکراتی بین کارشناسان ایران و آمریکا در عمان صورت نگرفته است و این یک گمانه‌زنی است. به دلایل برخی از سوابق تاریخی هر سفری که به عمان انجام می‌شود در پی آن اینگونه سوالات و گمانه‌زنی‌ها نیز مطرح می‌شود.

وی در خصوص خسارت وارده به سفارت انگلیس و بدهی انگلیس به ایران گفت: این پرونده‌ها همچنان مقتوح است و این دو هیچ ربطی به هم ندارد. امیدواریم که انگلیس هر چه زودتر بتواند بدهی خود را پرداخت کند.‎

قاسمی درباره سفر برهم صالح به تهران و متعاقبا سفر او به عربستان به منظور ارسال پیام از کشور ما به مقامات سعودی گفت: ایشان پیام خاصی از ایران به عربستان صعودی نداشته است. این سفر در زمان درستی انجام شد و امکان مذاکره میان رئیس جمهور عراق با مقامات جمهوری اسلامی ایران به وجود آمد. در این سفر موضوعات مورد علاقه فی ما بین اعم از راه‌آهن، اتوبان و ... مطرح شد. آقای بر هم صالح شخصیت برجسته‌ای دارند و با پست و ذکاوتی که ایشان دارند، ما می‌توانیم به عنوان شریک متعهد خود روی عراق حساب کنیم. همکاری‌های  خود را در این باره با جدیت دنبال خواهیم کرد. آقای صالح پس از ایران به ریاض رفتند و قبلا هم به کشورهای دیگر سفر کرده بودند. امیدوارم بتوانیم روابط ایران و عراق را بیش از گذشته گسترش دهیم.

وی درباره ساز و کار معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه در دوران تحریم بیان کرد: در مورد معاونت دیپلماسی اقتصادی زیاد صحبت کردم این معاونت به عنوان پلی میان دستگاه‌های داخلی  و سایر نهادهای خارجی اعم از دولتی و خصوصی فعالیت  خود را آغاز کرد. این معاونت تمرکز جدی و کارآمدی در حوزه روابط اقتصادی، خارجی و مسائل مربوط به مرزها و دولت دارد. در شرایط فعلی نباید به جزئیات ورود و همه موضوعات را علنی کنیم زیرا ایالات متحده هدف خاصی را دنبال می‌کند و قطعا راه همکاری‌های ما را مستوط خواهد گذاشت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز