در همایش «چالش شفافیت مجلس» مطرح شد؛

شفافیت باید از مجلس شروع شود/ شفافیت سیستماتیک پادزهر فساد سیستماتیک است/ شفافیت هم در مبانی دینی و هم در مبانی قانونی ما وجود دارد

۱۳۹۷/۰۸/۲۹ - ۰۷:۰۵:۳۶
کد خبر: ۷۷۷۹۵۵
شفافیت باید از مجلس شروع شود/ شفافیت سیستماتیک پادزهر فساد سیستماتیک است/ شفافیت هم در مبانی دینی و هم در مبانی قانونی ما وجود دارد
عصر دیروز(دوشنبه ۲۸ آبان) همایش «چالش شفافیت مجلس» با حضور نمایندگان مجلس محمود صادقی و حسینعلی حاجی دلیگانی در سالن کهربا دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، محمود صادقی به عنوان سخنران اول در ابتدا اظهار کرد: زیر ساخت های شفافیت هم در مبانی شرعی و هم در اصول قانونی کشورمان وجود دارد و  اصول 24، 26، 27، 53، 67، 84، 86، 142، 165 و 168 قانون اساسی را به عنوان مصداق هایی از شفافیت در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ذکر کرد.

وی در ادامه افزود: قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات که قانونی بسیار مدرن و پیشرفته است که همه دستگاه ها را موظف می کند اطلاعات خود را منتشر کنند و این اطلاعات را به صورت الکترونیکی در  دسترس عموم قرار دهند. حق دسترسی به اطلاعات را در این قانون آورده و ضمانت اجرایی برای کسانی که این اطلاعات را منتشر نکنند در نظر گرفته است. 

صادقی مطرح کرد: در سال 87 به کنوانسیون جهانی مبارزه با فساد پیوسته ایم و اکنون هم در آن عضو هستیم این کنوانسیون به مریدا معروف است و به موجب آن تعهدی بین المللی در ارتقا شفافیت و آزادی اطلاعات و مبارزه با فساد داریم.

وی گفت: فراکسیون «شفاف سازی، سالم سازی اقتصاد و انضباط مالی» را در همان سال اول مجلس دهم راه اندازی کردیم که تا کنون چنین فراکسیونی سابقه نداشته است. در این فراکسیون با همکاری مرکز پژوهش ها 9 راهبرد را را برای مبارزه و پیشگیری با فساد را تدوین کردیم و در جلوی هر راهبرد 4 دسته سیاست و اقدام پیش بینی کردیم.

1

این نماینده مجلس تاکید کرد: شفاف‌سازی فرآیند تصمیم‌گیری شوراها و کمیسیون‌ها در چهار بخش اقدامات تقنینی، اقدامات نظارتی، اقدامات عملیاتی-اجرایی و اقدامات ترویجی انجام می شود.

2

وی اشاره کرد:  شفافیت پارلمان را هم می توان به صورت فردی و هم به صورت نهادی آن را بررسی کرد. بخش قابل توجهی از فعالیت های مجلس اساسا خارج از حیطه افراد انجام می شود. ما در مجلس ایران سخنگو نداریم رئیس داریم. تمام پارلمان ها و مجالس دنیا سخنگو دارند اما ما رئیس داریم که دوره به دوره رئیس تر شده است و حیطه نفوذ نمایندگان به شدت کاهش پیدا کرده است.

صادقی تصریح کرد: شفافیت زمینه و امکان نظارت و مشارکت عمومی در قانونگذاری و نظارت را فراهم می‌کند،شکاف دولت و ملت را کاهش می‌دهد، ضامن پیوستگی و پایداری سیستم و فرآیندهای پارلمان می‌شود،تقویت‌کننده ابزار و امکانات نظارتی پارلمان است و کیفیت قوانین را افزایش می‌دهد.

رئیس فراکسیون شفاف سازی گفت: مهمترین اقدام جهانی در این زمینه، ایجاد بیانیه شفافیت پارلمانی در سال 2012 میلادی است که تا کنون به امضای بیش از 70 کشور رسیده‌ است. این بیانیه شامل چهار محور اصلی است که خود شامل شاخص‌های بسیاری است. این چهار محور عبارت‌اند از: ترویج و ترفیع فرهنگ شفافیت، شفاف ‌ساختن اطلاعات پارلمان،آسان سازی دسترسی به اطلاعات پارلمانی وبرقراری ارتباطات الکترونیکی برای دسترسی برخط به اطلاعات پارلمانی است.

وی در ادامه افزود: در این بیانیه چارچوبی از مفاهیم و اصول مرتبط با مشارکت مدنی و نحوه ارائه داده‌ها و اطلاعات پارلمانی از طرف پارلمان عرضه شده است. این اعلامیه بیان می‌دارد که شفافیت پارلمان، شهروندان را قادر می‌سازد که در مورد عملکرد نمایندگان آگاهی پیدا کنند و در فرایند قانونگذاری مشارکت کنند. همچنین شفافیت، نمایندگان را نسبت به مردم پاسخگو کرده و تضمین می‌کند که منافع شهروندان در پارلمان‌ها بیان شود.

3

حسینعلی حاجی دلیگانی به عنوان سخنران دوم همایش اظهار کرد: آنچه بیشتر از همه برای شفافیت مهم است شکستن سد های پیش روی این شفافیت در مجلس است. شکستن این سد تنها با استقامت و ایستادگی نمایندگان شفاف و جریان دانشجویی در خارج از مجلس میسر می شود. 

وی در ادامه گفت: اگر در این مقطع به نتیجه نرسیم افرادی که ترس از شفافیت دارند مثل مار زخم خورده اند و با شدت بیشتری جلوی شفاف سازی خواهند ایستاد. معتقدم شفاف سازی باید از مجلس به عنوان مظهر مردم سالاری دینی شروع شود در دیگر بخش ها هم امکان وقوع این اتفاق وجود دارد.

نماینده مردم شاهین شهر بیان کرد: مردم حق دارند شفاف بدانند نمایندگانی که انتخاب کردند چه اقداماتی انجام داده و می دهند اگر شفاف سازی ایجاد شود اعتماد در جامعه افزایش پیدا می کند.

صادقی مطرح کرد: در موضوع فیش های حقوقی نمایندگان جز اولین افرادی بودم که در سخنرانی دانشگاه فردوسی مشهد مقدار حقوق و هزینه های نمایندگی را مطرح کردم که هجمه های سنگینی حتی فیزیکی به من شد. 

وی  افزود: یکی از اقداماتی که نمایندگان و ما به عنوان نماینده فراکسیون شفاف سازی دنبال کردیم تصویب قانون توسعه برنامه ششم بود. در این قانون همه دستگاه ها و مدیران موظف شدند تا پایان اولین سال برنامه یعنی سال 96 سامانه اعلام و انتشار علنی حقوق و مزایا را بارگزاری کنند.

نماینده مردم تهران در ادامه بیان کرد: تا کنون بیش از 400 دستگاه اطلاعات خود را در این سامانه بارگزاری کردند.زیر ساخت های این شفاف سازی فراهم شده اما فرهنگ سازی لازم است.

وی خاطر نشان کرد:  شفافیت سیتماتیک پادزهر فساد سیستماتیک است. سیستماتیک به این معنی است که در سیستم تعبیه شده و موردی نباشد و هیچ کس نتواند از آن تخطی کند.  

صادقی گفت: نماینده مجلس وکیل و صدای مردم است. نماینده باید بازتاب خواسته ها و مطالبات مردم باشد. شفافیت در راستای باز بودن و آزاد بودن فضاست و دیگران نباید این آزادی را با تهدید و ارعاب از نمایندگان سلب کنند. در موضوع شفافیت خیر عمومی مطرح است و همه باید با هم هم افزایی و همکاری داشته باشیم.

حاجی دلیگانی در راستای شفاف سازی در این همایش بیان کرد: حقوق من 7 میلیون و 200 هزار تومان است، برای 8 دفتر نمایندگی خود 16 میلیون تومان دریافت می کنم که شرعا و قانونا به من تعلق ندارد. یک خانه در اصفهان و یک ماشین ال 90 دارم و زمینی 500 متری از پدرم به ارث رسیده که 5 برادر و 2 خواهرم تقسیم کردیم.

نماینده مردم تهران هم در این راستا گفت: من با توجه به اینکه هیئت علمی دانشگاه هستم حدود 9 میلیون از دانشگاه و 14 میلیون بابت هزینه های دفاتر دریافت می کنم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز