معاون حقوقی رییس جمهور:

فهرست کامل نقض دستورات دیوان لاهه توسط آمریکا را ارائه خواهیم کرد

۱۳۹۷/۰۸/۳۰ - ۱۴:۰۹:۲۵
کد خبر: ۷۷۸۷۶۵
فهرست کامل نقض دستورات دیوان لاهه توسط آمریکا را ارائه خواهیم کرد
معاون حقوقی رییس جمهوری گفت: در حال جمع آوری اسناد مربوط به عدم تبعیت آمریکا از دستور موقت دیوان لاهه هستیم که مواردی اجمالا جمع شده ولی می‌خواهیم فهرست کاملی به دادگاه دادگستری بین المللی ارائه کنیم که چرا بعد از صدور دستور موقت، ایالات متحده تبعیت کامل نمی کند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، «لعیا جنیدی»در حاشیه نشست هیئت دولت و در جمع خبرنگاران درخصوص آخرین وضعیت شکایت ایران از آمریکا به دلیل نقض عهدنامه مودت ایران و آمریکا، گفت:دادگاه دادگستری بین المللی دستور موقت را صادر کرده و اکنون پیگیر اجرای دستور هستیم و مواردی که نقض می شود را به دادگاه دادگستری بین المللی اعلام می‌کنیم.

وی اضافه کرد: آمریکایی ها البته خودشان می گویند از دستور تبعیت می کنند، ولی در عمل آنطور که بایسته و شایسته است این کار را نمی کنند چون گاهی اوقات برای بعضی از شرکت‌ها مجوزها را صادر نکرده اند و اعتراض ما هم از همین بابت است.

معاون حقوقی رییس جمهوری همچنین درخصوص حملات اخیر به وزیر امور خارجه درباره اظهارات اخیرش، گفت: مبنای هر دو معاهده که در دستور کار هست - چه معاهده مقابله با جرایم سازمان یافته و چه معاهده مربوط به مقابله با تأمین مالی تروریسم - و حتی قانون مقابله با پولشویی و قانون مقابله با تامین مالی تروریسم که خودمان داریم، مقابله با تطهیر پول، ناشی از انواع این جرائم است.

وی با تاکید بر لزوم اعمال نظارت کافی و شفافیت، اظهارداشت: دستیابی به این هدف نیازمند این است که در سیستم بانکی به طور کامل پول و مقصد آن را مشخص کنیم. بدون شک جرائم مالی به انگیزه تحصیل مال و پول صورت می گیرد و فقدان این نوع شفافیت و نبود این معاهدات و قوانین موجب می‌شود شما مبدا و مقصد پول را نشناسید.

جنیدی ادامه داد: زمانی که مجموعه اسناد و مدارک کنترل نمی شود ممکن است پولی وارد شود که منشاء آن ناشی از ترافیک انسان، زن، کودک، نقل و انتقال مواد مخدر عملیات تروریستی با هدف تامین مالی تروریسم باشد و این چیزی است که به آن پولشویی می‌گوییم.

معاون حقوقی رییس جمهوری با بیان اینکه وزیر امور خارجه روی قاعده عمومی بحث کردند، گفت: ممکن است من هم عبارتی بگویم که باعث سوء تفاهم شود ولی اگر از فضای سیاسی و سوءتفاهم بیرون بیاییم، حتی قوانین ما هم همین مسئله را پیگیری می‌کند که پولی که از جرم به دست می آید، داخل سیستم بانکی وارد نشود و تطهیر نشود

معاون حقوقی رییس جمهوری همچنین درباره اقدامات دولت برای نهایی شدن لوایح مرتبط با اف ای تی اف، گفت: دولت تلاش می کند که تمام دلایل توجیهی خود را درست تبیین بکند و تمام ارکان و قوا را با یک تفاهم و درک متقابل نسبت به چیزی که دولت به آن اعتقاد و باور دارد که منفعت و مصلحت ملی است، به آن نقطه وفاق برساند.

وی ادامه داد: نشست ها به طور منظم با مجلس برگزار می شود، با مجمع قبلا انجام شده و با شورای نگهبان سعی شده است باز هم مبادلات فکری باشد، برای این که با وفاق، اجماع و درک متقابل این کار پیش برود.

جنیدی گفت: دولت سعی کرده مجموعه دلایلش را تبیین کند و راه حل هایی ارائه دهد و قرار شد همه این ها دوباره بیشتر بررسی شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز