طی مراسمی انجام شد؛

تقدیر از احمد نقیب زاده استاد علوم سیاسی

۱۳۹۷/۰۸/۳۰ - ۱۹:۱۱:۳۶
کد خبر: ۷۷۸۸۹۵
تقدیر از احمد نقیب زاده استاد علوم سیاسی
مراسم گرامیداشت دکتر احمد نقیب‌زاده، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، در این مراسم که به همت انجمن انجمن علوم سیاسی، انجمن مطالعات صلح و خانه اندیشمندان علوم انسانی با هدف تجلیل از پیشکسوتان عرصه علوم انسانی عصر روز چهارشنبه برگزار شد، از تلاش و مجاهدت این استاد دانشگاه قدردانی و از سوی دانشگاه تهران و موسسات و مراکز برگزارکننده این مراسم هدایایی به این استاد دانشگاه اهدا شد.

داود فیرحی، استاد دانشگاه تهران در سخنانی در رابطه با دکتر نقیب‌زاده، او را فردی شیک‌پوش و منظم دانست و گفت: از همان ابتدا که در زمان دانشجویی، ایشان را دیدم، به دلم نشستند و آرزویم این بود که سال‌ها در کنار استاد باشم و این آرزو برآورده شد. از زمانی که ایشان تاریخ روابط بین‌الملل درس داده‌اند تاکنون ما هم‌هجره هم هستیم. اساسا به دو قصد به دانشگاه می‌آیم؛ اول به قصد دانشجوها و دوم به قصد دیدن دکتر نقیب‌زاده.

وی گفت: استاد نقیب‌زاده و دکتر بشیریه از جمله اساتیدی هستند که نظریه‌ها و تئوری‌های علم سیاست را تدریس می‌کردند. یکی جامعه‌شناسی را به روابط بین‌الملل وصل کرد و دیگری از مباحث اسلامی به جامعه‌شناسی متصل شد. آقای نقیب‌زاده از روابط بین‌الملل به حوزه جامعه‌شناسی کشیده شده‌اند و به این شکل، جامعه‌شناسی سیاسی غنی شد.

فیرحی گفت: حضور استاد نقیب‌زاده در دانشگاه دو ارزش داشت. اول آن که تکثر تئوری‌ها در دانشکده شکل گرفت و دوم، انسجامی است که در آثار و تألیفاتشان وجود داشت و برای دانشجویان و علاقه‌مندان محل خیر و برکت بود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: من در دکتر نقیب‌زاده هیچ‌گاه جانبداری‌های رادیکال ندیدم و این که در دیدگاه‌هایشان و بیان آنها تعصبی داشته باشند. ایشان دارای اخلاق علمی هستند و دقیق و رک بودن از ویژگی‌های دیگر ایشان است و همچنین پیش‌بینی‌های بسیار دقیقی از تحولات دارند که برخی از آنها اتفاق افتاده و برخی نشانه‌هایش دیده می‌شود. در آقای نقیب‌زاده همیشه اوج صداقت را دیده‌ام و دلسوزی ایشان برای شاگردانش زبانزد است.

همچنین در ادامه قاسم افتخاری از اساتید دانشگاه تهران که نقیب‌زاده از جمله دانشجویان او بوده است، این استاد برجسته را در پژوهشگری زبانزد دانست و گفت: دانشمندان خود به خود به وجود نمی‌آیند بلکه تربیت می‌شوند و امیدواریم مثل آقای نقیب‌زاده در کشور بیشتر تربیت کنیم.

علی دهباشی، از اساتید دیگر دانشگاه نقیب‌زاده را آبروی دانشگاه تهران در هاروارد دانست و گفت: آبروی دانشگاه تهران به واسطه این اساتید به وجود آمده است و نقیب‌زاده ادامه نسل افرادی مثل دکتر سیاسی و احسان نراقی است.

وی نقیب‌زاده را دارای شجاعت اخلاقی و سیاسی دانست و گفت: وقتی از صحبت‌های دکتر نقیب‌زاده برای ابراهیم گلستان تعریف می‌کردم، او با تعجب می‌گفت: کرمانی و این همه شجاعت.

همچنین قدیر نصری، از اساتید دانشگاه در این مراسم گفت: شرم، مانع احمد نقیب‌زاده شد تا بلندگوی کسی شود و یا کم‌فروشی کند و سهم خود را به سرزمینش پرداخت نکند. من معتقدم او سهم خود را به این مرز و بوم و نسل‌های مختلف پرداخته است.

همچنین نسرین مصفا و ابوالفضل دلاوری، از اساتید دانشگاه تهران در این مراسم حضور و سخنرانی داشتند.

در پایان دکتر احمد نقیب‌زاده، استاد برجسته دانشگاه تهران در سخنانی کوتاه از برگزارکنندگان این مراسم قدردانی کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز