رئیس مرکز مطالعات وزارت خارجه ایران:

جمهوری اسلامی ایران تامین کننده امنیت منطقه است

۱۳۹۷/۰۹/۰۱ - ۱۰:۰۰:۳۸
کد خبر: ۷۷۸۹۹۳
جمهوری اسلامی ایران تامین کننده امنیت منطقه است
رئیس مرکز مطالعات سیاسی بین المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به نقش راهبرد تهران در منطقه تاکید کرد که ایران نه فقط تامین کننده امنیت خود بلکه تامین کننده امنیت منطقه است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، 'سید محمد کاظم سجاد پور' که برای شرکت در گفت و گوهای مراکز مطالعات سیاسی و بین المللی به توکیو سفر کرده است، روز پنجشنبه در بنیاد صلح ساساکاوا در سخنرانی خود با عنوان «سیاست خارجی ایران: چالش ها و فرصت ها»، پیش فرض ها و برساخت هایی که دیگران در مورد سیاست خارجی ایران مطرح می کنند را تشریح کرد و به نقد پیش فرض ها و برداشت های نادرست پرداخت.

او تصریح کرد: این پیش فرض های تقلیل گرایانه و ساده اندیشانه که برای ایجاد ترس و هراس از ایران است هیچ کدام از نظر تحلیلی قابل اعتناء نیستند.

سجادپور در زمینه متغیرهای شکل دهنده سیاست های جمهوری اسلامی ایران به متغیرهای ژئوپلتیک پرداخت و گفت ایران با داشتن 15 همسایه، پیوند دهنده مناطق مختلفی چون آسیا مرکزی، قفقاز، شبه قاره هند و شرق دنیای عرب با یکدیگر است.

او در زمینه عوامل دیگر متغیرهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به هنجارها و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته پرداخت و به اهمیت استقلال، به عنوان مفهومی بنیادین و هنجاری در سیاست خارجی کشورمان توجه ویژه ای کرد.

رئیس مرکز مطالعات سیاسی بین المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین دستاوردهای همه جانبه کشورمان در عرصه منطقه ای که امکان اثر گذاری می بخشد را تشریح کرد.

سجاد پور سرانجام به تصمیمات جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاست خارجی در زمینه همکاری دوجانبه، سه جانبه و چند جانبه پرداخت و نمونه هایی از این همکاری را بر شمرد و بطور ویژه به نودمین سالگرد رابطه دو جانبه ایران و ژاپن اشاره کرد.

در ابتدا این نشست 'تاناکا' رئیس بنیاد صلح ساساکاوا ضمن معرفی دکتر سجاد پور به شرایط بین الملل و موقعیت ایران در منطقه پر تنش خاورمیانه اشاره کرد و ایران را بازیگر مهمی در منطقه خاورمیانه خواند.

وی به همکاری های بنیاد صلح ساساکاوا با دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی و دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه در زمینه های مختلف مانند برگزاری سیمنار مشترک و دوره های کوتاه مدت آموزشی برای دانشجویان اشاره کرد و خواستار افزایش همکاری بیشتر بین دفتر مطالعات سیاسی و این موسسه شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز