غریب آبادی:

اگر درمانی برای اوضاع کنونی یافت نشود، ایران گزینه های خود را ذیل برجام در اختیار دارد

۱۳۹۷/۰۹/۰۱ - ۱۹:۳۹:۰۵
کد خبر: ۷۷۹۱۷۷
اگر درمانی برای اوضاع کنونی یافت نشود، ایران گزینه های خود را ذیل برجام در اختیار دارد
سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: به هر حال، اگر درمانی برای اوضاع کنونی یافت نشود، ایران گزینه های خود را ذیل برجام در اختیار دارد و تصمیمات مناسب خود را براساس منافع ملی اش اتخاذ خواهد نمود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا،  کاظم غریب آبادی - سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بررسی سیزدهمین گزارش مدیرکل آژانس درخصوص راستی آزمایی اجرای برجام گفت؛ درگزارش اخیر مدیرکل آژانس برای سیزدهمین بار، پایبندی ایران به توافق هسته ای را تأیید کرده است و آژانس  توانسته است اظهارنامه های ایران در ارتباط با پروتکل الحاقی را  ارزیابی کند و دسترسی های تکمیلی تحت پروتکل الحاقی به سایت ها و مکان هایی در ایران که نیاز به بازدید بود، داشته است. 

جهان شاهد یک پدیده بسیار منحصر بفرد است. آمریکا نه تنها بی شرمانه از اجرای تعهداتش براساس قطعنامه 2231 خودداری می کند، بلکه به طور جسورانه و خودخواهانه، دیگر کشورها را مجبور می کند تا از آن تبعیت نمایند. 

تحریم ها و اقدامات اعمال شده از سوی آمریکا، به طور خاص برای «تأثیرگذاری منفی مستقیم بر روابط اقتصادی با ایران» از طریق تهدید و ارعاب کشورهای ثالث و سایر کشورها برای تبعیت از جاه طلبی های سیاسی آن است.

این تحریم ها و فشارها، غیرقانونی است و با قواعد تثبیت شده مندرج در منشور سازمان ملل و پذیرفته شده توسط جامعه بین المللی، از جمله برابری حاکمیتی کشورها، عدم مداخله و عدم دخالت در امور داخلی کشورها و آزادی تجارت و ناوبری بین المللی مغایرت دارد.

هیچ کشور یا گروهی از کشورها، صلاحیت محروم کردن سایر کشورها از حقوق قانونی شان به بهانه ملاحظات سیاسی را ندارند. 

اقدامات اجباری و یکجانبه آمریکا مغایر با قرار موقت 3 اکتبر 2018 دیوان دادگستری بین المللی است که با اجماع صادر شد

ایالات متحده به عنوان کشوری که این تحریم های یکجانبه را علیه ایران اعمال می کند، تعهد الزام آور برای اجتناب از هر اقدامی که باعث وخامت اوضاع نزد دیوان گردد، دارد.

تحریم ها همیشه به مردم عادی ضرر می زند، و به ندرت موجب تغییر سیاست ها می شود و مردم را به پشت میز مذاکره برنخواهد گرداند. 

رفتار غیرمسئولانه آمریکا، یک پاسخ دسته جمعی از سوی جامعه بین المللی برای حمایت از حکومت قانون و جلوگیری از تضعیف دیپلماسی و حمایت از چندجانبه گرایی را می طلبد. 

اگرچه ایران به مواضع و حمایت قوی سیاسی سه کشور اروپایی در ارتباط با برجام اذعان دارد، ولی قویا معتقد است که زمان، بسیار حساس است و اقدامات ملموس و عملی برای تضمین منافع اقتصادی پیش بینی شده در برجام برای ایران باید فورا انجام پذیرد. 

به هر حال، اگر درمانی برای اوضاع کنونی یافت نشود، ایران گزینه های خود را ذیل برجام در اختیار دارد و تصمیمات مناسب خود را براساس منافع ملی اش اتخاذ خواهد نمود.

مایه شرم عظیمی خواهد بود اگر این دستاورد دیپلماسی چندجانبه طی 12 سال گذشته، توسط رفتار بی مسئولیت و اقدام یکجانبه یک کشور از هم بپاشد.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز