با موافقت نمایندگان صورت گرفت؛

مجازات حبس درجه ۳ برای قاچاقچیان اطفال و نوجوانان

۱۳۹۷/۰۹/۰۷ - ۱۰:۴۴:۱۱
کد خبر: ۷۸۱۲۳۴
مجازات حبس درجه ۳ برای قاچاقچیان اطفال و نوجوانان
با موافقت نمایندگان مجلس، هرکس مرتکب قاچاق اطفال و نوجوانان شود به مجازات حبس درجه ۳ قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان اعاده شده از شورای نگهبان با اصلاح جزء (3) بند (ث) ماده (6) با 153 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 214 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در جزء (3) بند (ث) ماده (6) اصلاحی آمده است: پوشش بیمه‌ای موضوع ماده 148 قانون کار مصوب 29/8/1369 برای نوجوانان بین 15 تا 18 سال شاغل.

همچنین با اصلاح ماده (7) با 149 رأی موافق، 11 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 213 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده (7) آمده است: هر یک از والدین، اولیاء یا سرپرستان قانونی طفل و نوجوانان و تمام اشخاصی که مسئولیت نگهداری، مراقبت و تربیت طفل را برعهده دارند برخلاف مقررات قانون تأمین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی مصوب 30/4/1353 از ثبت‌نام و فراهم کردن موجبات تحصیل طفل و نوجوانان واجد شرایط تحصیل تا پایان دوره متوسطه امتناع کنند و یا به هر نحوی از تحصیل او جلوگیری کنند، به انجام تکلیف یاد شده و جزای نقدی درجه 7 محکوم می‌شود.

تبصره- در صورت عدم تمکن والدین و سرپرستان قانونی به تشخیص دادستان، وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی کشور مکلفند امکانات لازم را برای تحصیل اطفال و نوجوانان فراهم کنند.

در ادامه با اصلاح بند (ث) ماده (9) با 117 رأی موافق، 12 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 210 رأی موافقت کردند.

در بند فوق آمده است: آزار جنسی ناشی از بی‌توجهی و سهل‌انگاری شدید و مستمر حسب مورد به یکی از مجازات‌های درجه 8 قانون مجازات اسلامی.

همچنین نمایندگان با 114 رأی موافق، 10 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 208 نماینده حاضر در جلسه با اصلاح ماده 7 به شرح ذیل موافقت کردند.

ماده 12- هر کس مرتکب قاچاق اطفال و نوجوانان شود به مجازات حبس درجه 3 قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود.

در ادامه تبصره (1) ماده (13) نیز با 141 رأی موافق، 6 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 209 نماینده حاضر در جلسه اصلاح شد.

در این تبصره آمده است: انتقال اعضا و جوارح به بیماران نیازمند مشروط به اینکه عنوان مثله و اهانت و هتک نداشته باشد و همچنین برداشتن آن عضو موثر در مرگ او نباشد از مشمول این ماده مستثنی است.

همچنین ماده (17) لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان با 138 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 210 نماینده حاضر در جلسه به شرح ذیل اصلاح شد:

ماده 17- هر کس از وقوع جرم یا شروع به آن یا خطر شدید و قریب‌الوقوع علیه طفل یا نوجوانی مطلع بوده یا شاهد وقوع آن باشد و با وجود توانایی اعلام و گزارش به مقامات یا مراجع صلاحیت‌دار و کمک طلبیدن از آنها از این امر خودداری کند یا در صورت عدم دسترسی به این مقامات و مراجع و یا عدم تأثیر دخالت آنها در رفع تجاوز و خطر، از اقدامات فوری و متناسب برای جلوگیری از وقوع خطر  و یا تشدید نتیجه آن امتناع کند، مشروط بر اینکه با این اقدام خطری متوجه خود او یا دیگران نشود، به یکی از مجازات‌های درجه 6 قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود.

در ادامه ماده (18) این لایحه اعاده شده از شورای نگهبان با 143رأی موافق، 3 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 210 نفر به شرح ذیل اصلاح شد:

ماده 18- افشای هویت کسی که وقوع جرم یا شروع به ارتکاب آن یا خطر شدید و قریب‌الوقوع علیه طفل یا نوجوان را گزارش میدهد، جز با رضایت خود او یا به موجب قانون و با رعایت حقوق طفل و موازین شرعی ممنوع است و مرتکب مجازات درجه  8 قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود و در مواردی که افشای هویت موجب وقوع جرم علیه گزارش‌ دهنده شود، افشاکننده حسب مورد به یک یا چند مجازات درجه 7 قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود.

در پایان نمایندگان بند (2) ماده 51 مبنی بر اینکه "قانون تأمین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی مصوب 1353 با اصلاحات بعدی" را با 138 رأی موافق، 6 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 210 نماینده حاضر در جلسه حذف کردند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز