رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس:

فراکسیون‌های مجلس با استیضاح ظریف موافقت نکردند/ استیضاح لاریجانی از حد نصاب افتاده است

۱۳۹۷/۰۹/۰۷ - ۱۲:۵۱:۳۱
کد خبر: ۷۸۱۳۳۸
فراکسیون‌های مجلس با استیضاح ظریف موافقت نکردند/ استیضاح لاریجانی از حد نصاب افتاده است
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: بحث استیضاح وزیر امور خارجه چندان مناسب نیست و فراکسیون های مجلس چندان از این استیضاح استقبال نکردند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «کاظم جلالی»، رئیس مرکز پژوهش های مجلس، در حاشیه جلسه امروز هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفت: از آذر امسال اقدامی را آغاز کرده ایم، مبنی بر اینکه چگونه می توان کاری انجام داد تا هم اقتصاد خانوار تقویت، هم جلوی قاچاق بنزین گرفته و هم قیمت بنزین متناسب سازی شود.

وی ادامه داد: برای این کار دو راه وجود دارد، یکی در نظر گرفتن سهمیه بندی برای خودروها با قیمت مناسب است تا به مردم فشاری وارد نشود و راه دیگر در نظر گرفتن سهمیه برای هر یک از شهروندان ایرانی است به گونه ای که به ازای هر ایرانی 20 لیتر بنزین هزار تومانی در اختیار قرار گیرد و قیمت مصرف بیش از این 20 لیتر، افزایش پیدا کند.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس افزود: از مجموع 24 میلیون خانوار ایرانی حدود 12 میلیون خانوار اصلاً خودرو ندارند و بخشی دیگر از خانوارهای ایرانی بیش از یک خودرو دارند.

جلالی گفت: وقتی سهمیه برای خودرو در نظر گرفته می شود باعث نوعی بی عدالتی می شود زیرا به برخی افراد یارانه تعلق می گیرد و برخی دیگر شامل این یارانه نمی شوند.

وی ادامه داد: در این طرح اولیه هم عدالت وجود دارد و از طرفی دیگر خانوارهای ایرانی تقویت می شوند و به جای اینکه دولت بسته حمایتی در نظر بگیرد که حتی ممکن است به گروه های هدف تعلق نگیرد، در این طرح خانوار می تواند تقویت شود.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: اگر به عنوان مثال بگوییم قیمت بنزین 4 هزار تومان شود، قیمت 20 لیتر بنزین حدود 60 هزار تومان می شود و این مبلغ برای یک خانوار 5 نفره ماهیانه حدود 300 هزار تومان یارانه می شود و از سال بعد نیز برای متناسب سازی قیمت بنزین دچار مشکل نخواهیم بود زیرا همیشه گرانی به ضرر مردم بوده است و باید کاری انجام دهیم که مردم احساس کنند در شرایط گرانی، سود هم می برند و اقتصاد خانوار تقویت می شود.

جلالی ادامه داد: البته این طرح بسیار بررسی شده اما هنوز تصمیمی گرفته نشده بلکه کار پژوهشی است که مرکز پژوهش های مجلس انجام داده و ربطی به تصمیمات ندارد و تصمیم نهایی باید در دولت و مجلس گرفته شود.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص طرح استیضاح آقای ظریف از سوی نمایندگان گفت: نکته ای که آقای ظریف به آن اشاره کردند خیلی مناسب نبود که در فضای عمومی اعلام شود اما در شرایط فعلی هم که سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم جبهه قرار دارد، بحث استیضاح وزیر امور خارجه چندان مناسب نیست و فراکسیون های مجلس چندان از این استیضاح استقبال نکردند.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در ادامه در خصوص استیضاح آقای لاریجانی نیز افزود: برخی از دوستان نامه ای را در این خصوص نوشته اند اما علی الظاهر برخی امضا کنندگان نامه نیز اعلام کردند که اصل امضا برای استیضاح نبوده است و تصور آنها این بود که به موضوعی رسیدگی شود.

جلالی با بیان اینکه بخشی از نمایندگان امضای خود را پس گرفته اند اظهار داشت: با پس گرفتن امضای این نمایندگان، موضوع از حدنصاب افتاده است.

­رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه در شرایط فعلی بگوییم در کشور پولشویی زیادی وجود دارد حتماً باید با سند و مدرک باشد و در کشور ما مسئولان با پولشویی مبارزه می کنند.

کاظم جلالی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در پاسخ به سوالی در خصوص موضوع پول شویی در کشور افزود: نمی توانیم بگوییم اصلاً پولشویی وجود ندارد اما آن اندازه ای که اقرارگونه مطرح می شود، طبعاً نیست و باید حتماً با موضوع پولشویی مبارزه کنیم.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: اگر هم چنین مواردی وجود دارد اراده جدی نیز برای مبارزه با آن وجود دارد و حتماً هم با آن مبارزه می کنیم.

جلالی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در این خصوص که آیا اقدامی برای دور زدن تحریم ها انجام شده است یا خیر؟ افزود: مرکز پژوهش های مجلس بیش از 70 گزارش در خصوص موضوع تحریم ها و چگونگی مقابله با آن تنظیم کرده و یک برنامه فعالانه ضدتحریم نیز تنظیم کرده که اتفاقاً در داخل مجلس ارائه شده است.

وی ادامه داد: فکر می کنیم کارها و اقدامات زیادی در بخش های مختلف می شود انجام داد و ما ظرفیت بسیار بالایی داریم و می توانیم از این فرصت و ظرفیت استفاده کنیم، البته مشکلاتی نیز طبعاً بر سر راه ما وجود دارد.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که نقدهای زیادی به موضوع یارانه وارد می شود، در حال حاضر چه منطقی برای پرداخت یارانه بنزین وجود دارد، گفت: بررسی های بسیار جامعی در این خصوص انجام شده است.

جلالی ادامه داد: منابع این طرح قابل تأمین است زیرا از فروش بنزین تأمین می شود اما پاسخ به اینکه چرا این کار را انجام می دهیم این است که باید در نظر گرفت که اگر ما از مصرف بیش از حد بنزین در داخل کشور جلوگیری نکنیم، از سال 1399 مجدداً وارد کننده بنزین خواهیم شد.

وی گفت: با توجه به اینکه درصدی از بنزین کشور قاچاق می شود، درصد دیگری نیز به این دلیل است که اساساً قیمت حامل های انرژی در داخل ایران برای اقشار مرفه پایین است و مصرف آنها نیز به همین میزان بالا است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید منطقی را در کشور طی کنیم که هر کس به هر میزان که مصرف می کند و می خواهد رفاه داشته باشد، هزینه آن را بپردازد.

جلالی گفت: اگر بررسی جامعی داشته باشید شاهد خواهید بود که در بحث بنزین و حامل های انرژی، این مستضعفان هستند که پول مرفهان را تأمین می کنند در حالی که این موضوع باید معکوس باشد و ما باید بتوانیم این روال را در داخل جامعه معکوس کنیم.

وی افزود: ما یکباره نمی توانیم قیمت بنزین را به قیمت فوب خلیج فارس برسانیم زیرا بخش عظیمی از جامعه ما از جمله اقشار کم درآمد متضرر می شوند لذا تصور می کنیم که باید فرمولی داشته باشیم که هم در آن منطق وجود دارد و هم مردم از آن بهره مند شوند و هم دولت بتواند از قِبَل آن بخش وسایل عمومی حمل و نقل را تقویت کند و آن همین اقدام است.

جلالی گفت: این تصمیم حتماً نقص دارد و حتماً هم نیازمند چکش کاری است و هنوز در مورد این طرح تصمیم گرفته نشده و بیشتر از یک طرح پژوهشی نیست لذا باید بررسی و نقد بیشتری شود تا در آخر شاید بتواند طرح مفیدی برای کشور باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز