رییس مجلس در یازدهمین مجمع عمومی مجالس آسیایی:

همکاری های منطقه ای برای آسیا بسیار مفید است

۱۳۹۷/۰۹/۰۸ - ۱۴:۱۲:۵۷
کد خبر: ۷۸۱۷۹۴
همکاری های منطقه ای برای آسیا بسیار مفید است
علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی ایران گفت که همکاری چهار کشور ایران، سوریه، روسیه و ترکیه در حل مشکلات منطقه ای، الگوی خوبی برای حل و فصل مسائل و مشکلات کشورهای آسیایی است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛  علی لاریجانی که برای حضور در یازدهمین مجمع عمومی مجالس آسیایی به شهر استانبول ترکیه سفر کرده است، در جمع رسانه ها با تاکید بر ضرورت تلاش برای تحقق این هدف اظهار کرد: این مدل سریع محقق نمی شود، اما به عنوان مدل همکاری موفق در حال پیشرفت است.

وی نتایج همکاری این چهار کشور را نسبتاً قابل توجه و موفق خواند و افزود: این مدل را می توان هم در مسائل اقتصادی و هم در مسائل امنیتی و سیاسی در منطقه بسط داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همکاری های منطقه ای در بلوک های مختلف برای آسیا بسیار مفید است که به مرور می توان آن را گسترش داد و امیدواریم این تحرکات موفق باشد.

لاریجانی درباره اجلاس بین المجالس کشورهای آسیایی در استانبول نیز گفت: پایه گذار اصلی این اجلاس ایران بود که آرام آرام کشورهای مختلف به آن پیوستند، در حال حاضر بسیاری از پارلمان های کشورهای آسیایی عضو این اجلاس هستند.

وی با بیان اینکه آسیا موضوع مهمی برای آینده است، اظهار کرد: استعدادهای بسیاری اعم از منابع انرژی غنی، امکانات طبیعی متنوع و نیروی انسانی گسترده در آسیا وجود دارد و زمینه جهش در این منطقه جدی است.

رییس مجلس شورای اسلامی ایران با اشاره به وجود چالش ها و مشکلات امنیتی و سیاسی در قاره آسیا بیان کرد: این چالش ها را در درون تئوری های توسعه اقتصادی چند جانبه می توان هضم و رفع کرد.

وی با اشاره به وجود چنین تفکری در این اجلاس ادامه داد: کمیته های مختلفی در امور اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در این اجلاس برای بررسی این مسائل شکل گرفته و دبیرخانه این اجلاس به طور پیوسته فعال است که گزارشی از عملکرد آن در اجلاس ارائه خواهد شد و مسئولان هیات ها نظرات خود را در این اجلاس مطرح خواهند کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی ایران با اشاره به برنامه ریزی برای برگزاری مجمع مجالس کشورهای آسیایی در ایران در سال آینده گفت: دبیرخانه این اجلاس در ایران به صورت مستمر در حال فعالیت است و در این اجلاس نتایج کارها را به اطلاع هیات ها می رساند.

وی همچنین از برگزاری اجلاس مجالس ایران، چین، ترکیه، روسیه، افغانستان و پاکستان در ایران در آینده نزدیک خبر داد و افزود: مسائل تروریسم در منطقه و راه های حل آن، همکاری در مقابله با ناامنی های منطقه، مبارزه با مواد مخدر و همکاری های اقتصادی از جمله محورهای این اجلاس خواهد بود.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیشب به منظور شرکت در یازدهمین نشست مجمع عمومی مجالس آسیایی(APA) در رأس هیاتی پارلمانی به شهر استانبول ترکیه سفر کرد.

وی به دعوت رسمی بینالی یلدریم رئیس مجلس ترکیه در یازدهمین نشست مجمع مجالس آسیایی(APA) که با شعار 'افزایش رونق اقتصادی آسیا' در استانبول برگزار می شود، حضور یافته است.

جلیل رحیمی جهان آبادی، علی کاظمی باباحیدری، محسن کوهکن و هاجر چنارانی، لاریجانی را در این سفر همراهی می کنند.

یازدهمین مجمع عمومی مجالس آسیایی به مدت سه روز با مشارکت 23 کشور آسیایی در شهر استانبول آغاز شده است.

مهمترین هدف مجمع مجالس آسیایی، تشکیل پارلمان آسیایی است که تاکنون 10 نشست مجمع عمومی آن به منظور ایجاد زمینه همکاری و هم افزایی در بین کشورهای آسیایی برگزار شده است.

نظر شما