چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

عذرخواهی رهبری از یک طلبه/ گلایه سلحشوری از رسانه‌ها و اصلاح‌طلبان!

۱۳۹۷/۰۹/۱۵ - ۰۵:۲۹:۰۶
کد خبر: ۷۸۴۲۴۵
عذرخواهی رهبری از یک طلبه/ گلایه سلحشوری از رسانه‌ها و اصلاح‌طلبان!
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛  حضرت آیت الله خامنه ای، مقام معظم رهبری

حضرت آیت الله خامنه‌ای این هفته در ابتدای جلسه درس خارج فقه، ضمن تأکید بر اهمیت و لزوم اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، توضیحاتی در خصوص برخی خلأهای این قانون و درخواست‌های برخی مسئولان از ایشان برای کسب مجوزِ ابقا تعداد معدودی از مدیران بازنشسته، بیان کردند.

متن بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:

یکی از آقایان بعد از درس تشریف آوردند جلو ــ بعد از درس که میبینید همینطور یُسرعونِ إلینا(۱) ــ‌ و با اوقات تلخی تمام گفتند که این بازنشسته‌هایی که طبق قانون باید برکنار بشوند، اینها را برمیگردانند و این را به پای شما مینویسند، یعنی به پای من. [البته] این محبت است، این نشان دهنده‌ی این است که این برادرمان نسبت به اینکه یک چیزی را به ما نسبت میدهند که ایشان نمیپسندد، ناراحت است. منتها اشکالش این بود که سر من داد میکشید.(۲) من هم به ایشان یک قدری تند گفتم آقا! چرا داد میکشید؟! به هر حال ما خواستیم از ایشان هم معذرتخواهی کنیم.  

طلبه: من معذرت میخواهم. ببخشید.

معظم له: خیلی خب، ما هم از شما معذرت میخواهیم.

چهره هفته؛ «پروانه سلحشوری»، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی

این دومین بار است که پروانه سلحشوری در معرض هجمه قرار می گیرد. پیشتر نطق سالیانه او در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ حواشی زیادی را برایش به همراه داشت. او در آن نطق گفت: «تنها راه برون‌رفت از ابرچالش‌های فعلی، ورود رهبری برای نجات کشور است. در مواردی، چون سیاست خارجی، نحوه اداره صدا و سیما، نظارت استصوابی شورای نگهبان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان، که بُعد جمهوریت نظام را به شدت تضعیف کرده است، نیاز به همه‌پُرسی، رای و نظر مردم است.»

همچنین روز شنبه مناظره از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد و در آن پروانه سلحشوری نماینده مجلس حضور داشت. سلحشوری در این مناظره گفت: «همین که من گردنم را عمل کردم و دستم سال‌هاست درد می‌کند ثمره سال‌ها پوشیدن چادر بود.»

همین یک جمله که از سوی یک رسانه تحریف و به اشتباه مطرح شد، علیه این نماینده انتقادات زیادی را به همراه داشت. این نماینده در پاسخ به سوال منتقدان خود گفت: «خبرگزاری ایسنا کار خوبی نکرد؛ من صحبت‌های بسیاری مطرح کردم اما عملا ابتدا و انتهای حرف‌هایم را حذف کردند و فقط بخشی را آوردند که این همه حرف و حدیث از آن بیرون آمد. من توضیح دادم که خودم اصرار به حفظ چادر داشتم. من چادری بودم و رو می‌گرفتم. دستم هم از قبل درد می‌کرد و تعصبم به استفاده از فرم چادر ایرانی، باعث شد آسیب دستم بیشتر شود. اما بعدها از چادر ملی استفاده کردم. در این دو روز این افراد هر حرفی از دهان‌شان درآمده به من گفته‌اند. هر چیزی حدی دارد؛ خدا آبروی آدم را حفظ می‌کند اما این رفتارها درست نیست و خیلی من را اذیت می‌کنند. گر آن‌طرفی‌ها من را بزنند خیلی حرفی نیست اما در این دو روز کدام رسانه اصلاح‌طلبی را دیدید که در دفاع از من چیزی بنویسد؟ کدام اصلاح‌طلبی در دفاع از من توییتی کرد که بازنشر شود و اصل حرف‌های من شنیده شود؟ بچه‌های اصلاح‌طلب دیگر چرا این کار را کردند؟»

بازنده هفته؛ دستورکار جلسه شورای امنیت درباره برنامه موشکی ایران

جلسه شورای امنیت سازمان ملل برای بحث درباره آزمایش موشک های بالستیک ایران که روز سه شنبه پشت درهای بسته برگزار شد، بدون صدور بیانیه مشترک پایان یافته است.

در این جلسه که به درخواست فرانسه و بریتانیا برگزار شد، نمایندگان این دو کشور و آمریکا از آزمایش موشکی روز اول دسامبر ایران انتقاد کردند.

برنده هفته؛ نمایندگان همسو در تصویب لایحه CFT

نمایندگان در ادامه جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس ماده واحده لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم اعاده شده از سوی شورای نگهبان را با 125 رای موافق، 59 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 206 نماینده حاضر اصلاح و تصویب کردند.

نقد هفته؛ استعفای نمایندگان استان اصفهان بدلیل مشکل آب و ایرادات مقام معظم رهبری نسبت به قانون منع بکارگیری بازنشستگان

مقام معظم رهبری  این هفته در ابتدای جلسه درس خارج فقه فرمودند: «این قانون بازنشستگان، یک قانون بسیار خوبی است. این از آن قوانینی است که ما به آن احتیاج داشتیم، جایش هم خالی بود. این قانون  در واقع حلقه‌ی بسته‌ی مدیریتی را که گاهی اوقات در بعضی از جاها سالهای سال طول میکشد، این حلقه‌ی مدیریتی بسته را باز میکند، میشکند، راه را برای جوانها میگشاید که بتوانند خودشان را برسانند به مراکز مدیریتی. بنابراین اصل قانون، قانون خوبی است منتها اطلاق قانون، اطلاق درستی نیست یعنی اینکه هر بازنشسته‌ای باید به کار گرفته نشود، این اطلاق درست نیست.»

19 نماینده استان اصفهان در اعتراض به آنچه که «عدم تحقق وعده‌های دولت درخصوص جاری شدن آب زاینده رود» خواندند خواهان کناره گیری از سمت نمایندگی مردم این استان در مجلس شورای اسلامی شدند.

نظر شما
پرونده ویژه