عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه:

حوزه علمیه حساس است و برخی می‌خواهند بدانند در آنجا چه خبر است/ رصد دستگاه‌های اقتصادی توسط وزارت اطلاعات در میان سرمایه‌گذاران ترس ایجاد خواهد کرد

۱۳۹۷/۰۹/۱۸ - ۰۵:۳۴:۰۹
کد خبر: ۷۸۵۱۳۷
حوزه علمیه حساس است و برخی می‌خواهند بدانند در آنجا چه خبر است/ رصد دستگاه‌های اقتصادی توسط وزارت اطلاعات در میان سرمایه‌گذاران ترس ایجاد خواهد کرد
عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه گفت: حوزه علمیه هم حوزه حساسی است و برخی می خواهند، بدانند در آن چه خبر است.

«فاضل میبدی»، عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا، درباره اظهارات یک مسئول درباره وجود «عوامل نفوذی در حوزه های علمیه» گفت: قبل انقلاب فیلمی به نام «دایی جان ناپلئون» پخش می شد و  این همان حرف های «دایی جان ناپلئون» است. اخیرا یکی از مقامات در حوزه  اقتصاد هم این حرف را زد. متاسفانه چون قدرت تحلیل نداریم و قالب این نابسامانی و نارسایی ها به مدیریت های ضعیف بر می گردد و مشکلات داخلی هم بسیار زیاد شده است. جرات این که بیان کنیم، کوتاهی از سوء مدیریت داخلی است را نداریم و این موضوع را به گردن خارجی ها می اندازیم.

او ادامه داد: هر کشوری می خواهد عوامل خود را در کشور دیگر نفوذ دهد و در این شکی نیست. هیچ کشوری نیست که نخواهد، در پاره ای از نهادهای حساس کشورهای دیگر نفوذ کند. حوزه علمیه هم حوزه حساسی است و برخی می خواهند، بدانند در آن چه خبر است حالا یا در قالب طلبه یا در قالب غیر طلبه.  ضعف و نارسایی های حوزه را نمی شود به این دلیل بدانیم که عوامل نفوذی وجود دارد.

میبدی بیان کرد: اخیرا یکی از مقامات اعلام کرد که باید وزارت اطلاعات، حوزه های اقتصادی را رصد کند. این خیلی حرف بدی است که یک مقام کشور بخواهد حوزه ای را به نام حوزه اقتصاد که برای کشور مهم و حیاتی است مختل کند و امید را از سرمایه گذاران بگیرد و ترس در آن ها ایجاد کند آن هم به این دلیل که عامل  نفوذی وجود دارد.

او گفت: در مشکلات اقتصادی عواملی مانند؛ تحریم ها و مشکلات داخلی و ضعف مدیریت اقتصادی و کاهش اعتماد برای سرمایه گذاری و مشکلاتی و عواملی از این قبیل دخیل هستند. حاضر نیستیم اذعان کنیم که باعث و بانی کثیری از مشکلات چه در حوزه علمیه یا در حوزه های دیگر خودمان هستیم، بنابراین بهترین و آسان ترین راه این است که بگوییم عوامل خارجی در این جا نفوذ کرده است. واقعا اگر عوامل  خارجی پس از 40 سال انقلاب توانسته باشند این قدر راحت در این کشور نفوذ کند پس این همه بودجه و سرمایه و نیروی انسانی چه می کند؟ اینها به بی برنامگی بر می گردد.

او در خصوص از بین رفتن اعتماد مردم با اینگونه صحبت ها گفت: همان گونه که صحبت های آن مقام قضایی در خصوص اقتصاد، باعث از بین رفتن اعتماد  مردم در حوزه سرمایه گذاری می شود  قطعا در حوزه علمیه هم همینطور است. من نمی گویم که در حوزه نفوذی نیست ممکن است مثلا در حوزه نفوذی به این گونه باشد که مرجعی بخواهد در خصوص مسئله ای موضع بگیرد، بجای اینکه بیایند عوامل علمی را در ذهنیت مرجع دخالت دهد. ممکن است افرادی بیایند، جهت های سیاسی خود را در یک مرجع نفوذ دهند و بگویند یک مرجع در خصوص جهت گیری های سیاسی موضع گیری کند.

او در پاسخ به این سوال که "یعنی شما معتقدید نفوذی به این معنا در حوزه داریم که می خواهند محتوای غربی را وارد حوزه ها کنند،" گفت: نه اینطور نیست. بلکه به این معنا که هرکسی بخواهد جهت گیری سیاسی خود را در جاهای حساس دخالت دهد، ممکن است، فردی از داخل و یا از خارج باشد. باید به گونه ای  عمل کنیم که این عوامل نتوانند در حوزه های مهم نفوذ کنند. ما مشکل  و ضعف داریم و نمی توان همیشه عوامل بیرونی را مقصر دانست.  یعنی باید در مدیریت انقدر ضعیف باشیم که به قول برخی عوامل نفوذی خارجی  بخواهند به راحتی  در حوزه ها نفوذ کنند.

میبدی در پایان بیان کرد: مدیریت های ضعیف را کنار بگذاریم و شفاف با مردم  سخن بگوییم و عوامل نارسایی را به طور علمی کنجکاو شویم و بشناسیم و به مردم معرفی کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز