رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران:

بیشتر طراحان و بافندگان فرش به ترکیه رفتند/ صهیونیست‌ها در آمریکا برای بازار فرش ایران موانع ایجاد کردند

۱۳۹۷/۰۹/۱۸ - ۰۵:۲۰:۲۲
کد خبر: ۷۸۵۲۰۹
بیشتر طراحان و بافندگان فرش به ترکیه رفتند/ صهیونیست‌ها در آمریکا برای بازار فرش ایران موانع ایجاد کردند
رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران گفت: عمده صادرات ما به اروپا بوده و آمریکا بازار خاصی نداشته است ولی با این حال بازار آمریکا را هم در زمان تحریم ها دور زدیم.

«احمد کریمی اصفهانی»، رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری برنا، در خصوص وضعیت صادرات و میزان تاثیر تحریم ها در این صنف گفت: در مقطعی، صادرات فرش دستباف برابر با یک سوم صادرات غیر نفتی بود. سال 73 حدود 1میلیارد و 740 میلیون دلار صادرات فرش داشتیم اما به دلیل برخی آیین نامه ها و مسائل پیش آمده، یکباره وضعیت تغییر کرد.  درحال حاضر صادرات فرش دستباف، حدود یک هشتادم صادرات غیرنفتی است.

وی ادامه داد: به دلیل سو مدیریت و تدابیر بد و قوانین دست و پا گیر امروز صادرات فرش دستباف به  300میلیون دلار کاهش یافته و این کاهش صادرات ارتباطی به تحریم ندارد.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف با بیان اینکه بیشترین مصرف فرش دستباف ایرانی در اروپا بود، افزود: پس از اعمال تحریم ها توسط آمریکا، تجار با دورزدن تحریم ها  مقدار کمی بازار جهانی را تامین کردند. بخشی از صهیونیست‌هایی که در آمریکا هستند در رابطه با مسائل مختلف موانعی ایجاد کردند تا نتوانیم مانند سابق در این بازارها حضور داشته باشیم.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی باید به دنبال بازارهای جدید باشیم. از ابتدای سال جاری تاکنون موانع زیادی در صادرات فرش پیش آمده است که اگر رفع نگردد، سال آینده نیز اثرات بدتری خواهد گذاشت.

کریمی تصریح کرد: چندی پیش قانون جدیدی آمد که کمی گشایش ایجاد کرد، اینکه هر تاجر می‌تواند تا سقف یک میلیون دلار بدون تعهد صادرات انجام دهد.

وی گفت: از دیگران مشکلات فرش دستباف بحث مالیات است. ظاهرا اینگونه است که صادرات فرش از مالیات معاف است اما در واقع اینگونه نبوده زیرا ضریب صفری که برای آن تعبیه کردند شامل دارایی می شود.

کریمی اصفهانی بیان کرد: کشورهای مختلف به تازگی دریافتند که تولید و صادرات فرش دستباف اشتغال زاست. به طور مثال ترکیه دست به کار شده و با دادن تسهیلاتی به فعالین این صنف، اشتغال ایجاد کرده است. تسهیلاتی که ترکیه به این صنف می دهد به قدری است که بیشتر طراحان و بافندگان ما به ترکیه عزیمت کردند.

وی با اشاره به این موضوع که به جای اینکه صادرات فرش داشته باشیم متخصص، قالیباف و هنرمند صادر کردیم، افزود: صادرکنندگان ما در ایران اذیت می شوند. حدود 2 میلیون نفر شاغل در این صنف داریم که باخانواده‌شان حدود 8 میلیون نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم از این راه، کسب روزی می کنند.

وی بیان کرد: یک دهم از کل جمعیت کل کشور با قالیبافی در ارتباط هستند بنابراین دولت باید به اشتغال این صنف توجه ویژه داشته باشد.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف اظهار کرد: عمده صادرات ما به اروپا بوده و در آمریکا بازار خاصی نداشتیم اما با این حال بازار آمریکا را هم در زمان تحریم ها دور زدیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز