گزارش هفته؛

ماجراهای کریمی قدوسی و تکذیب های سریالی

۱۳۹۷/۰۹/۲۲ - ۰۵:۴۹:۵۴
کد خبر: ۷۸۶۵۰۶
ماجراهای کریمی قدوسی و تکذیب های سریالی
اتهام زنی علیه دولت، نمایندگان مجلس و چهره های سیاسی و در پی آن رد اتهامات و تکذیب اکاذیب، بیش از آنکه ذهن اتهام زننده و تکذیب کننده را درگیر کند، افکار عمومی ایران را درگیر شک و ابهام خواهد کرد. ایجاد چنین شکی بی آنکه شواهد و یا دلایل قابل استناد باشد، نه از منظر اخلاق انسانی و دینی، نه از دیدگاه حرفه ای و سیاسی قابل قبول و توجیه نیست.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ «محمدجواد کریمی قدوسی»، سیاستمداری است که هربار با ادعاهای عجیب و قریب، رسانه های داخلی و شبکه های اجتماعی را تحت تاثیر قرار می دهد.

کریمی قدوسی در آخرین توییت خود بار دیگر جنجال به پا کرد. او مدعی شد؛ «50 درصد این مجلس به دنبال فروپاشی نظام جمهوری اسلامی است، سران فتنه 88 به دنبال فروپاشی نظام جمهوری اسلامی بودند و حالا امروز 50 درصد نمایندگان مجلس پشت تریبون می روند و از سران فتنه دفاع می کنند.» در ابتدا به نظر می آید این اظهارات توسط یک برانداز و یا خارج نشین مطرح شده است اما با نیم نگاهی به نویسنده توییت می توان دریافت که آن شخص کسی نیست، جز یک نماینده تندرو مجلس.

در ادامه نماینده مشهد پس از واکنش‌ها به توییتی که در آن گفته بود «۵۰درصد این مجلس به دنبال فروپاشی نظام جمهوری اسلامی است» در دو توییت تازه‌ نوشت: «کسانی که امروز سخن بنده را به خود گرفته‌اند و برافروخته  شدن حرص و ولع و شعف و سرخوشی خود را از دیدار با یک فرد معارض و حامی براندازی نظام اسلامی به یاد آوردند، همین امروز از این اقدام خلاف امنیت کشور برائت بجویید و توبه نمایید، بلکه اتهام همراهی با براندازان و معارضین از گردنتان ساقط شد. ۶۵ نفر از نمایندگان اصلاح‌طلب و لیست امید به همراه مطهری و دو نفر از هیئت رئیسه مجلس به دیدار یکی از سران فتنه شتافتند، فردی که ممنوع‌البیان، ممنوع‌التصویر و ممنوع‌الخروج بود.»

لیست بلندبالای ادعاهای تکذیب شده قدوسی

پیش از این در ماجرای بررسی پرونده دری اصفهانی مدعی شده بود که سید محمود علوی وزیر اطلاعات دولت یازدهم و دوازدهم را مجبور کرده‌‌اند که بگوید دری اصفهانی جاسوس نیست؛ ادعایی که مدتی بعد توسط روابط عمومی وزارت اطلاعات تکذیب شد. بهمن ماه 96 کریمی قدوسی در  حالی که کمتر از یک ماه از تکذیب اظهار نظرش درباره وزارت اطلاعات گذشته بود، مدعی شد  که 100 تن از مدیران دولتی دوتابعیتی هستند. کریمی قدوسی همچنین مدعی شد اسامی 100 مدیر دوتابعیتی در کمیسیون امنیت ملی قرائت شده و این در حالی بود که در گزارش کمیته تحقیق و تفحص از مدیران دوتابعیتی، این موضوع کاملا تکذیب شد.

تعدادی از نمایندگان مجلس در واکنش به ادعا و در گفتگو با خبرگزاری برنا تاکید داشتند که کریمی قدوسی همکار ما بوده و ما نسبت به اظهارات او واکنشی نشان نمی دهیم. اما تعدادی از نمایندگان در در قالب مصاحبه و یا توییت به اظهارات او واکنش نشان دادند.

«ابوالفضل سروش»، عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، در این باره نوشت: «ادعای اخیر کریمی قدوسی علیه نمایندگان مجلس خلاف نماینده مردم و توهین به شعور مردم است. امیدوارم شورای نگهبان صلاحیت امثال کریمی قدوسی که حضور و مواضعشان مصالح انقلاب، نظام، مردم و وحدت ملی را به خطر می اندازد را با دقت بیشتری بررسی کند.»

همچنین «علیرضا رحیمی»، نماینده مردم تهران در مجلس نوشت: «وقتی نیمی از نمایندگان مجلس به دروغ به فروپاشی نظام متهم میشوند یعنی نیمی از ملت که پشتوانه نمایندگان هستند را در مقابل حاکمیت فرض کرده اید. شکستن همبستگی ملی ریشه در انحراف فکری و خودمختار پنداری مقابل مردم دارد. دفاع از ولایت فقیه، ابزار تفرقه افکنی جدید شده است.»

«پروانه مافی»، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی،  در این باره به خبرگزاری برنا گفت: «مگر می‌شود نمایندگانی که با رای بالای مردم وارد مجلس شدند، دنبال فروپاشی نظام باشند. این یک تهمت بزرگ است و قطعا ایشان باید به دلیل تهمت‌ها و افتراهایی که به نمایندگان مجلس می زنند، پاسخگو باشند. هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان باید این مسئله را بررسی و اجازه ندهد نمایندگان هر حرفی بزنند.

مافی اضافه کرد: اولین مرجعی که باید به این مسئله رسیدگی کند هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس است. همچنین آقای ظریف در جلسه کمیسیون مطالبی را ذکر و اشاره کردند که این مطالب باید محرمانه بماند اما ایشان افشا کردند. آقای کریمی قدوسی رعایت هیچ یک از قوانین را نمی کند و متاسفانه رسیدگی جدی هم انجام نمی شود؛ در نتیجه او جسارت پیدا می کند تا موارد بیشتری را مطرح کند.»

«نعمت احمدی»، کارشناس مسائل حقوقی، در پاسخ به این سوال که نمایندگان منتخب مردم هستند و این ادعا به نوعی تهمت به مردم تلقی نمی شود، به خبرنگار سیاسی برنا گفت: باید از خود آقای کریمی قدوسی پرسید چرا زمانی که نمایندگان به مجلس آمدند به اعتبارنامه‌شان اعتراض نکردید؟ چرا تا به حال ادله ای را مبنی بر اینکه آن ها براندازند به مقامات قضایی ارائه نکردید تا تحت تعقیب باشند؟ همچنین چرا اسامی آن ها را اعلام نکردید؟

وی در خصوص مصونیت نمایندگان مجلس ابراز کرد: براساس قانون 84 و 86 قانون اساسی نمایندگان مجلس در نطق ها و رای هایی که می دهند، مصون هستند. آقای قدوسی به اعتبار حاشیه امنی که احساس می کند، این ادعا را مطرح می کند. اصولا افرادی که در جریانات سیاسی عمرشان رو به افول می رود اعمالی را انجام می دهند که بگویند ما هم هستیم مثل آقای احمدی نژاد. به نظرم آقای قدوسی و جریان فکری که تابع آن هستند در شرایط موجود نمی تواند در جامعه تاثیری داشته باشد در نتیجه اعمال خارق العاده ای را انجام می دهند تا موجودیت شان را اعلام کنند.»

تعدادی از نمایندگان نیز درخواست داشتند تا شورای نگهبان نسبت به تایید صلاحیت برخی نمایندگان دقت بیشتری انجام دهد درخواستی که هنوز به آن واکنش نشان نداده است. همچنین تعدادی از نمایندگان خواستار ورود هیات نظارت بر رفتار نمایندگان شدند.

«محمدجواد جمالی نوبندگانی»، سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، در این خصوص و در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا بیان کرد: هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان زمانی ورود می کند که شکایتی به دستش برسد. هنوز شکایتی از آقای کریمی قدوسی به دست ما نرسیده است.

نظر شما