رییس مجلس شورای اسلامی:

دغدغه رهبری در خصوص بودجه ۹۸ بسیار سنجیده است/ تا زمانی که دولت فربه است شاهد تاثیرگذاری نخواهیم بود/ پیگیری موتور محرک است

۱۳۹۷/۰۹/۲۶ - ۱۰:۰۱:۵۲
کد خبر: ۷۸۸۷۴۶
دغدغه رهبری در خصوص بودجه ۹۸ بسیار سنجیده است/ تا زمانی که دولت فربه است شاهد تاثیرگذاری نخواهیم بود/ پیگیری موتور محرک است
رییس مجلس در هفتمین همایش ملی نقش پژوهش در فرآیند قانون گذاری گفت: در شرایط تحریم به کشور فشار می آورند ولی باید از آن استفاده مطلوب کرد و نقص ها را برطرف کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ «علی لاریجانی»، رییس مجلس در هفتمین همایش ملی نقش پژوهش در فرآیند قانون گذاری با اشاره به اعمال تحریم ها در زمان مناسب گفت: تحریم ها به موقع اعمال شدند و مرکز پژوهش های مجلس راه کارهای مناسبی در این خصوص ارایه کردند.

وی افزود: موضوع انرژی و چگونگی استفاده از انرژی بحث خوبی است. ما حدود 900 هزار میلیارد تومان یارانه در بخش انرژی و سایر بخش ها استفاده می کنیم که این یعنی چند برابر کشورهای اروپایی مصرف انرژی داریم. این مسئله به فرهنگ سازی نیازدارد تا به استفاده درست از منابع انرژی دست یابیم.

لاریجانی بیان کرد: گزارشی در مورد امنیت قضایی مرکز پژوهش ها تهیه کردیم که از اهمیت زیادی برخوردار است. من این گزارش را برای بخش های مختلف کشور فرستادم تا بر این مبحث تمرکز کنند.

وی در خصوص بهره گرفتن از کشورهای شرقی گفت: ما باید از کشورهایی که در شرق هستند استفاده کنیم چراکه از جهت شرایط به ما نزدیک هستند و شرایطی که برای اداره حکومت دارند با شرایط فعلی ما یکسان است. قانون در کشور باید محترم باشد.

وی یادآور شد: در بخش استفاده پژوهشی باید توجه داشت در شرایط تحریم به کشور فشار می آورند ولی باید از آن استفاده مطلوب کرد و نقص ها را برطرف کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعامل میان دانشگاهیان و سایر دستگاه ها عنوان کرد: زمینه ارتقا اساتید ما مقالات ISI است. در این شرایط تمرکزها به سمت تولید داخلی می رود ولی در این بخش ها نیز باید پیشرفت کرد. ما بدون حمایت دانشگاهی نمی توانیم کاری انجام دهیم. ما می توانیم مشوق هایی در نظر بگیریم که به عنوان مثال اگر از پژوهش های دانشگاهی استفاده کنیم بر فرض مالیات محسوب شود. باید تلاش کنیم پلی بزنیم که نقایص برطرف شود و بخش دانشگاهی به بخش صنعتی متصل شود. نباید دست و بال خودمان را ببندیم و باید پژوهش های مشترک را راه اندازی کنیم.

وی اضافه کرد: بودجه در شرایط تحریمی باید متفاوت از سایر شرایط باشد. ما یک امور ضروری داریم و امور دیگری که در درجه دوم قرار دارند. به خاطر دارم آیت اله صافی گلپایگانی مطلبی به مجلس ارائه کردند که نوشته بودند «استفاده از بودجه فقط باید در امور ضروری مصرف شود» اما این اتفاق تا کنون رخ نداده است ولی  در این شرایط که با تحریم ها مواجه ایم، این مسئله باید رعایت شود. بودجه کشور نیز در موارد ضروری یعنی در واقع برای نیازهای اساسی مردم باید مورد استفاده قرار گیرد.

لاریجانی با اشاره به قطع وابستگی نفتی ایران گفت: برنامه کلی اصلاح ساختار بودجه کشور را باید تدوین کرد. قطع وابستگی به نفت سال هاست در برنامه کار قرار گرفته است. ما عادت کردیم در شرایط سخت کاری انجام دهیم و اگر در حال حاضر این اقدامات را انجام ندهیم بعدا اتفاقی را رقم نخواهیم زد.

وی افزود: تدابیر لازم برای اشتغال باید دیده شود. بودجه جانبی را باید ضعیف تر کنیم. بودجه 98 باید اصلاحاتی داشته باشد و به موازات آن قانونی را مدون کنیم. دغدغه رهبری در این خصوص بسیار سنجیده و مهم است.

رییس مجلس بیان کرد: چابک سازی دولت یکی از سیاست های کلی دولت است ولی متاسفانه چابکی دیده نمی شود که این مسئله به بررسی نیاز دارد. تا زمانی که وضعیت دولت فربه است شاهد تاثیرگذاری نخواهیم بود. یکی از مسائل مهم دولت الکترونیک است. حجم کارمندان باید کاهش یابد و کارمندان ورزیده در اختیار داشته باشیم. هدف ما اخراج کارمندان نیست بلکه باید در بخشی دیگر مشغول باشند.

لاریجانی عنوان کرد: نحوه کار در مجلس مهم است. باید در درون مجلس روش کار را تغییر داد تا به نتیجه نزدیک شد. شما نیازمند فردی هستید که دو کار را انجام دهند یکی که نیازهای نمایندگان را برطرف کند و دیگر اینکه نتیجه کار معاونت ها را ارائه دهد و پیگیر باشد. در مجلس هر امری متولی می‌خواهد. پیگیری می تواند موتور محرکی باشد.

در حال تکمیل است...

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز