سخنگوی دستگاه دیپلماسی:

مرز خود را با پاکستان مرز صلح و دوستی می‌دانیم/ آمریکا بیش از این نمی‌تواند مقابل اراده ملت ایران بایستد

۱۳۹۷/۰۹/۲۶ - ۱۳:۵۷:۱۵
کد خبر: ۷۸۸۹۲۰
مرز خود را با پاکستان مرز صلح و دوستی می‌دانیم/ آمریکا بیش از این نمی‌تواند مقابل اراده ملت ایران بایستد
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود گفت: سیاست منطقه ای ایران کماکان سیاست قبلی است و مبتنی بر همکاری و همزیستی رایزنی و گفت و گو با کشورهای همسایه و پیرامون طراحی شده است، واقعیت‌های منطقه فرصت‌هایی را ایجاد می‌کند برای استمرار نگاه قبلی و سیاست‌های فعلی تا در این نشست‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ «بهرام قاسمی»، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود درباره حضور ظریف در قطر و دیپلماسی جدید ایران در منطقه گفت:  سیاست منطقه ای ایران کماکان سیاست قبلی است و مبتنی بر همکاری و همزیستی رایزنی و گفت و گو با کشورهای همسایه و پیرامون طراحی شده است، واقعیت‌های منطقه فرصت‌هایی را ایجاد می‌کند برای استمرار نگاه قبلی و سیاست‌های فعلی تا در این نشست‌ها مورد استفاده قرار گیرد. موضع خود را در این نشست‌ها با افرادی که حضور دارند مطرح می‌‌کنیم و دیدگاه‌های آنها را می‌شنویم و تحولات منطقه را مرور می‌کنیم و نگاه به آینده داریم این سیاست و نگاه ایران بیش از گذشته خود را نشان می‌دهد. نشست دوهه جدید نبود اما با توجه به نقش ایران در این زمان و حضور کثیری از مقامات سایر کشورهای منطقه زمینه دعوت از وزیر  امور خارجه انجام شد  و ایشان سفر یک روزه‌ای داشتند.

قاسمی در پاسخ به این سوال که آیا ایران به دنبال تبادل از طریق پول ملی با سایر کشورهاست گفت: این صرفا خاص ایران نیست و بسیاری از کشورهای جهان با توجه به سیاست‌های حاکم در کاخ سفید و نقش دلار و مکالماتی که در مبادلات پولی و ارزی شکل می‌گیرند و این سیاست به عنوان ابزار در دست قدرت‌ها قرار می‌گیرد همه تلاش خود را خواهد کرد که بدون استفاده از دلار همکاری اقتصادی داشته باشد برخی کشورها با جدیت بیشتری با ما به دنبال مذاکره هستند و  گروه های کارشناسی با کشورها مبادله کردیم و در صورت نهایی شدن راجع به آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص خروج برخی شرکت‌ها مثل چین از توافق با ایران بیان  کرد: وزارت خارجه به طور روزمره و جدی در شرایط کنونی و با توجه به برخی تهدیدات و تحریم‌هایی که وجود دارد در کنار سایر دستگاه‌های ذیربط به عنوان تسهیل کننده نقش اساسی خود را ایفا می‌کند. خبرهای انصراف یا عدم انصراف را تا زمانی که اطلاعات دقیقی از دولت‌های آنها دریافت نکنیم برای ما مانند جنگ روانی و تبلیغاتی است که از کانال‌‌های مشخص علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال می‌شود. ملاک ما گفت و گو با دولت‌هاست و آن را دنبال می‌کنیم. فشار ایالات متحده بر روی شرکت‌های بزرگ در شرق و غرب بیشتر شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه معافیت 45 روزه ایران با عراق رو به اتمام است و در این راستا استراتژی وزارت امور خارجه چیست بیان کرد: عراق جزو شرکای خوب ماست و همکاری‌های خود را مثل گذشته با همان دقت ادامه می‌دهیم و علائمی که دریافت می‌کنیم علائم مثبتی است  و همکاری‌ها ادامه دارد. تلاش‌‌های مذبوحانه ایالات متحده و هیئت‌های اعزامی این کشور برای تخریب و ایجاد مشکل و مانع در روابط کشورها است. تجربه به ما آموخته که کشورها با تجارت جدید نگاه مستقل از آمریکا خواهیم داشت ما با عراق هم شاهد افزایش همکاری در  حوزه اقتصادی خواهیم بود.

وی درباره احتمال عملیات نظامی ترکیه به شرق فرات اظهار کرد: هنوز اقدام  نظامی صورت نگرفته است و نمی‌دانم حمله صورت بگیرد یا نه. سیاست ایران در منطقه همان مواضع قبل است و هیچ کشوری نمی‌تواند بدون اجازه دولت مرکزی اقدامی را در داخل خاک سوریه انجام دهد.

هر گونه اقدام باید با همکاری ایران و سوریه باشد اگر این اصل حمایت نشود وضعیت سوریه دچار مشکل خواهد شد. در تماس و رایزنی هستیم و اگر اتفاقی افتاد بعدا راجع به آن صحبت خواهیم کرد. سیاست ایران نسبت به تروریسم مشخص بوده و در عمل هم ثابت شده است. کشورهای منطقه و حتی تروریست‌ها از حرکت و هر اقدامی آگاه هستند. رایزنی‌های مستمر با دمشق ادامه خواهد داشت.

قاسمی درباره توافق آتش بس در الحدیده اظهار کرد: الان از واژه پیروزی یا شکست نام نمی‌بریم از ابتدا ائتلاف عربستان برای حمله به کشور مظلوم یمن روشن  بود. در  طرح‌های قبلی و گذشته خود و پشت درهای بسته موضوعاتی را مطرح کردیم و همچنین وزیر امور خارجه طرح چهار ماده در مورد بحران یمن را طرح  کردند، همه تلاش ما این بود که نهایتا آتش‌بس فراهم شود و زمینه‌‌های کمک‌های انسان‌دوستانه و بشر دوستانه و رساندن غذا و دارو و خارج کردن بیماران در این کشور انجام شود. در این زمینه با توجه به وخیم تر شدن شرایط یمن ما شاهد عمق فاجعه هستیم که به عنوان لکه ننگ در تاریخ معاصر می‌توان از آن یاد کرد. تلاش کردیم اتفاقات مثبتی صورت گیرد و دیپلماسی فعال با کشورهای  منطقه داشته باشیم. نشست استکهلم خوب بود و امیدواریم این نشست سرآغاز منشا و تحول بزرگ برای مردم یمن باشد.

قاسمی درباره اتفاقات اخیر در گرجستان اظهار کرد: پس از شدت گرفتن این نوع برخوردهای نامناسب و  به دلیل داشتن روابط حسنه با تفلیس این اتفاقات برای ما تعجب برانگیز بود موضوع به  شهروندان ایرانی مربوط می‌شد و سیاست ما هم همچنان حمایت از ملت ایران است در تهران و تفلیس تلاش کردیم و موضوع با جدیت دنبال شده و مراتب اعتراض خود را متذکر شدیم این پرونده همچنان مفتوح است و به صورت روزانه در تهران و تفلیس تبادل نظر  می‌شود. طی دو هفته آینده اقداماتی انجام خواهیم داد و در فضای دیگری با دولت گرجستان صحبت خواهیم  کرد. ما شاهد حضور برخی گروه‌ها و شرکت‌های سودجو هستیم که از فرصت و فضای نبود و لغو روادید میان دو کشور سواستفاده کردند و با دروغ و برخی وعده‌ها نسبت به گمراه کردن ایرانیان و گرفتن امتیازات بیشتر اقدام کردند این موضوع توسط ارگان‌های ذیربط مورد پیگیرد قرار خواهد گرفت ایرانیان اگر اجباری برای رفتن به گرجستان ندارند از سفر اجتناب کنند تا موضوع خاتمه پیدا کند.

قاسمی درباره حمله تروریستی به بلوچستان پاکستان و احضار سفیر کشورمان در اسلام آباد بیان کرد: به دلیل اهمیت ربایش مرزبان‌های ایرانی وزیر خارجه ما به اسلام آباد سفر کردند و مذاکرات دوسویه و خوبی صورت گرفت. مابقی مرزبانان همچنان در اسارت هستند و اطلاع دقیقی درباره وضعیت آنها نداریم امیدواریم  پاکستان مانع مجوز و عبور و مرور تروریست‌ها شود ما مرز خود را با پاکستان مرز صلح و دوستی می‌دانیم و با وجود اسرائیل تلاش می کنیم مرزها آرام تر بماند اتفاقات بلوچستان پاکستان را محکوم می کنیم و به بازماندگان تسلیت می‌گوییم. ما به قول و وعده خود برای مساعدت به دولت پاکستان برای اینکه بتوانند با شدت از مرزها کنترل کند ایستاده ایم در  صحبتی که با سفیر ما در اسلام آباد انجام گرفت این صحبت بر اساس شاعبه و اطلاعات غلط بود و احتمالا اطلاعات ناقصی ارائه شده بود که به شدت تکذیب شد فکر می‌کنم موضوع فیصله یافته و باید منتظر باشیم پاکستان تلاش خود را برای آزادی مرزبانان ایرانی انجام دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با  اشاره به حضور یک ایرانی در کنفرانس مطبوعاتی پارلمان کانادا و اظهارات او  بیان کرد: شاهد حضور یک خانم ایرانی در کنفرانس مطبوعاتی پارلمان کانادا بودیم. نماینده پارلمان کانادا چهره شناخته شده بوده و با گروه‌های تروریستی در سال‌های گذشته در تماس جدی بوده و از هر اقدامی برای ایجاد مانع، مشکل و فضای منفی علیه ایرانیان دریغ نکرده است این اقدام هم در ادامه رفتارهای بی ربط نماینده پارلمان و دیگر نماینده سابق می‌توان تلقی کرد هر کسی با هر نامی که بگوید من ایرانی هستم و در هر جای جهان به خود جرئت بدهد که خواهان تحریم کشورهای بیگانه در تحریم مردم ایران است، باید بگوییم نه ایرانی  و نه وجدان ایرانی دارد و نمی‌توان او را نرمال تلقی کرد یک ایرانی با هر تفکری در جمع بیگانگان برای آزار هموطنان  خود تلاش می‌کند.

وی درباره لغو ویزای فرزندان و خانواده های مقامات جمهوری اسلامی ایران از این کشور  گفت: آمریکا در  هر لحظه تلاش می‌کند تا مشکلی را برای ایران فراهم کند و نمی‌تواند بیشتر از این در مقابل اراده ملت ایران بایستد.  این موضوع ناچیز بوده و یاوه گویی است به  نظر من این اظهارات  در جهت تشویش و نگرانی است و بهای زیادی به صحبت‌های ایشان نباید داد.

قاسمی درباره تحولات اخیر در فرانسه گفت: مسئله فرانسه داخلی است و به آن نمی‌پردازم اما آنچه که دیدم و مطالعه کردم و  رفتار نیروهای نظامی و انتظامی با کسانی که در خیابان بودند خشن و نسنجیده بود ما در گذشته از دولت فرانسه خواستیم نسبت به این افراد خویشتن دار باشد و  اجازه دهد در  یک فضای مسالمت آمیز اعتراضات خود را مردم بیان کنند زیرا حق اعتراض وجود دارد و  نمی‌شود  منکر آن شد. اخبار دیگری از وجود گروه آنارشیسم در مجموعه این افراد که به دلایلی مشخصی حضور دارند بیشتر به دیگران صدمه  می‌زنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص انتخاب سفرا از سوی وزارت امور خارجه برای آلمان، ترکیه و سازمان ملل بیان کرد: تقریبا برای همه کشورهایی که مأموریت سفرا در آنجا پایان پذیرفته وزارت امور خارجه اقدامات خود را آغاز کرده است اکثریت کشورها که باید سفیر اعزام می‌شد نامگذاری آنها انجام شده و سیر اداری و پروتکل را طی می‌کند امیدوارم با سرعت بیشتری این اقدامات انجام شود.

رایزنی‌های اولیه صورت می‌گیرد یکم عقب هستیم اما خوشبینیم تا ظرف روزهای آینده بتوانیم سفرای این سه کشور را هم نهایی کنیم.

قاسمی ضمن محکوم کردن دخالت آمریکا در منطقه گفت: دخالت آمریکا در منطقه را محکوم می‌کنیم و آمریکا حق ورود به مسائل کشورهای منطقه را ندارد. آمریکایی‌ها از سر دل سوزی به منطقه ورود نمی‌کنند.‌

وی درباره سفر مسئولان ایرانی به عربستان برای مذاکره درباره حج گفت: مسئول حج، سازمان حج و زیارت است و وزارت امور خارجه به این موضوع ورود نمی‌کند. رئیس سازمان حج و زیارت برای عرف قدیمی در این مقطع زمانی برای گفت و گو دعوت شده است و باید منتظر بمانیم تا ببینیم در پایان سفر چه سیاست‌هایی اتخاذ شده است.

قاسمی درباره عضویت اسرائیل در FATF  بیان کرد: بحث حضور رژیم اشغالگر قدس اهمیتی ندارد سیاست ما مشخص است و آن را دنبال می کنیم  ما راه خود را امیدوارانه دنبال می‌کنیم و امیدواریم نهایتا به راهکار مناسب برسیم تا منافع ایران تأمین شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اقدامات این وزارت خانه در راستای حذف ویزا و ارتقای پاسپورت ایرانی گفت: مسائل سیاسی موضوع یک طرفه‌ای نیست. لغو روادید یک شبه ایجاد نمی‌‌شود مذاکرات و تماس‌های ما در حوزه کنسولی و آمد و شد با کشورهای همسایه وجود دارد و ادامه خواهد داشت. این موضوع بستگی به دو طرف دارد و باید زیرساخت آن فراهم شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره بحث خارج شدن بریتانیا از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت و اثر آن بر برجام گفت: این مباحث که روابط دوجانبه با اتحادیه باشد، بحثی قدیمی است. در خصوص برگزیت یا نبود انگلیس در گروه 3 (سه کشور اروپایی)، اگر لندن در این گروه نباشد مثل چین و‌ روسیه می‌شود. هر آنچه مربوط به برگزیت است مسئله داخلی انگلیس و اتحادیه اروپا است و فکر نمی‌کنم نهایتا در نقشی که 1+4 باید داشته باشد، خللی ایجاد نخواهد کرد، لذا کماکان دولت انگلیس به عنوان یکی از طرف‌های مذاکره با ایران‌ در برجام متعهد به حفظ آن و مساعدت برای انجام تعهداتی هستند که بر اساس برجام به انجام آن موظفند

سخنگوی وزارت خارجه درباره بحث خارج شدن بریتانیا از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت و اثر آن بر برجام گفت: این مباحث که روابط دوجانبه با اتحادیه باشد، بحثی قدیمی است. در خصوص برگزیت یا نبود انگلیس در گروه 3 (سه کشور اروپایی)، اگر لندن در این گروه نباشد مثل چین و‌ روسیه می‌شود. هر آنچه مربوط به برگزیت است مسئله داخلی انگلیس و اتحادیه اروپا است و فکر نمی‌کنم نهایتا در نقشی که 1+4 باید داشته باشد، خللی ایجاد نخواهد کرد، لذا کماکان دولت انگلیس به عنوان یکی از طرف‌های مذاکره با ایران‌ در برجام متعهد به حفظ آن و مساعدت برای انجام تعهداتی هستند که بر اساس برجام به انجام آن موظفند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز