معاون دبیر شورای امنیت روسیه:

برجام باید پایه و اساس هر نوع مذاکره با ایران باشد

۱۳۹۷/۰۹/۲۹ - ۰۹:۰۲:۳۸
کد خبر: ۷۹۰۰۲۱
برجام باید پایه و اساس هر نوع مذاکره با ایران باشد
معاون دبیر شورای امنیت روسیه گفت: موضع ما در مساله برجام کاملا معلوم است و معتقدیم نه تنها باید برجام حفظ شود بلکه باید پایه و اساس هر گونه مذاکره با ایران باشد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، آلکساندر وندیکتوف روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرگزاری ریانوستی خاطرنشان کرد که بین نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه و جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا ارتباط برقرار شده و دو طرف در خصوص مسائل مختلف از جمله برجام تبادل نظر می کنند.

وی افزود: ما با طرف آمریکایی درخصوص طیف وسیعی از مسائل ازجمله موضوعات دوجانبه و مسائل منطقه ای همچون بحران سوریه، پرونده هسته ای ایران، اوضاع شبه جزیره کره، امنیت اطلاعاتی، کنترل تسلیحات و مبارزه با تروریسم گفت و گو می کنیم.

این مقام روس ادامه داد: در جریان رایزنی ها با شرکای غربی ما بارها اعلام کرده ایم که ماهیت برجام به صورت تحریف شده برداشت می شود؛ موضع ما از این قرار است که این توافق در ازای لغو تحریم ها و شفافیت کامل برنامه هسته ای ایران و برای بازگرداندن امکان پیشرفت این کشور به عنوان یک کشور عادی و بدون فشار خارجی به دست آمد.

مقام روس خاطرنشان کرد: در همین حال کنترل بر اینکه ایران چگونه از درآمدهایی که به دست می آورد هزینه می کند هیچگاه هدف این توافق (برجام) نبود و در آینده نیز نمی تواند چنین هدفی درنظر گرفته شود زیرا این چیزی جز محدود کردن و نقض حق حاکمیت ایران نیست.

وی ادامه داد: قابلیت اجرای این توافق در عمل اثبات شده، ایران کشوری است که بیشترین بازرسی ها در سطح جهان از مراکز آن صورت می گیرد.

معاون دبیر شورای امنیت روسیه گفت: بدون شک ایران همه تعهداتی را که (در چارچوب برجام) برعهده گرفته اجرا می کند، این را آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها در گزارش های خود مورد تاکید قرار داده است.

وی هشدار داد: اخلال در برجام نه فقط تهدید جدی برای امنیت منطقه ای و ثبات جهانی بوجود می آورد، بلکه نمونه ای بسیار منفی از زیر پا گذاشتن تعهدات بین المللی و حقوقی از سوی برخی از کشورها است.

** بیش از 20 سازمان تروریستی در افغانستان فعالیت می کنند

معاون دبیر شورای امنیت روسیه در ادامه از فعالیت بیش از 20 سازمان تروریستی در افغانستان خبر داد و گفت: تعدادی از آنها در امتداد مرز این کشور با کشورهای جامعه همسود حضور دارند.

وندیکتوف بیان اینکه وضعیت افغانستان رو به وخامت گذاشته است، اظهار کرد: دولت افغانستان بیش از نیمی از مناطق این کشور را کنترل نمی کند.

وی ادامه داد: اختلافات بین اقوام و گروه های قومی افغانستان نیز تشدید شده است و در این شرایط تروریسم در افغانستان گسترش می یابد.

ریانووستی در ادامه گزارش خاطرنشان کرد: شورای عالی صلح افغانستان از روسیه خواستار میانجی گری برای برقراری مذاکرات مستقیم با گروه های مسلح غیرقانونی در افغانستان شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز