ترین های دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

احمدی نژاد بازهم سوژه شد/ نماینده‌ای که یک شهروند را عقب مانده خواند!/ جنجال آبی در مجلس

۱۳۹۷/۱۰/۰۶ - ۰۵:۴۴:۲۹
کد خبر: ۷۹۲۲۳۰
احمدی نژاد بازهم سوژه شد/ نماینده‌ای که یک شهروند را عقب مانده خواند!/ جنجال آبی در مجلس
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

 

شخصیت هفته؛ آیت الله هاشمی شاهرودی

هفته جاری خبرهای ضد و نقیضی از آخرین وضعیت آیت‌الله هاشمی شاهرودی، رئیس‌مجمع تشخیص مصلحت نظام، در رسانه‌ها منتشر شد. صبح روز دوشنبه (3 دی ماه) ابتدا برخی رسانه‌ها خبر از ارتحال این عالم روحانی منتشر کردند که در ادامه این خبر توسط پزشک معالج و رئیس بیمارستان خاتم‌الانبیا (ع) تکذیب شد. ساعت 22:30 خبر رسمی فوت ایشان به صورت رسمی در خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت. ایشان در آخرین سمت خود در تاریخ 23 مرداد 1396 از سوی رهبر معظم انقلاب طی حکمی به سمت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شدند.

 

چهره هفته؛ نماینده سراوان در مجلس شورای اسلامی

انتشار ویدیویی از حضور «محمدباسط درازهی»، نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی، (یکی از شهرهای سیستان و ‌بلوچستان) در اداره گمرک حاشیه‌ساز شد.

این نماینده مجلس از یک کارمند گمرک درخواست دارد اما کارمند با رد درخواست او، به درازهی می‌گوید ما از شما ‌دستور نمی‌گیریم؛ نماینده سراوان هم در پاسخ، به این کارمند هتاکی می‌کند. در این هنگام یکی دیگر از ارباب رجوع‌های گمرک ‌وقتی می‌فهمد فرد هتاک نماینده مجلس است، به سمت درازهی رفته و او را بیرون می‌کند.‌ همزمان نماینده سراوان ویدیویی منتشر و در آن، ادعا کرد یک ارباب رجوع، توهین قومی کرده. او همچنین مدعی شد ویدیوی مذکور با استفاده از ترفندهای کامپیوتری، تحریف، برش و همگام‌سازی کلمات تهیه شده است. ‌

پس از اظهارات این نماینده، مجلس شورای اسلامی جلسه غیرعلنی برگزار کرد که آن هم با حاشیه همراه بود. سخنان و اظهارات نمایندگان مجلس در این جلسه در BBC منتشر شد. نمایندگان در این جلسه در حال توهین به هیات رئیسه مجلس بودند. «احمد امیرآبادی»، عضو هیات رئیسه مجلس، در توییتر خود نوشت: «آقای علیم یارمحمدی، نماینده زاهدان، اظهار داشتند جلسه غیر رسمی مجلس را فیلمبرداری کرده و  آن را در اختیار آقای درازهی، نماینده سراوان، گذاشتند که بخش عذرخواهی را پخش کنند.»

اظهارات این نماینده واکنش‌های زیادی را به همراه داشت. برای مثال بیش از ۲۰۰ نفر از دانشجویان در اعتراض به اظهارات اخیر نماینده سراوان در برخورد با کارمند گمرک مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع اعتراضی برپا کردند. همچنین تعدادی از دانشجویان به دادستان کل کشور برای این اظهارات نامه نوشته و درخواست برخورد کردند.

در این بین برخی از نوع نظارت شورای نگهبان انتقاد کردند که منجر به ورود برخی نمایندگان خاص می شود. آیت‌الله جنتی نیز در این باره گفت: برخی نمایندگان حتی قانون اساسی را یک بار مطالعه نکردند و باید برای آنها کلاس‌های آموزشی گذاشت. «عباسعلی کدخدایی»، سخنگوی شورای نگهبان، نیز در توییتی نوشت: «نظارت حداقلی شورا از عهده این مهم بر نمی‌آید. مجلس کارآمد، نیازمند ساز و کار شایسته‌گزینی است.»

واکنش‌ها به نماینده سراوان به جایی رسید که او به دلیل حمله عصبی در بیمارستان بستری شد.

بعد از توهین نماینده‌های سراوان و شبستر به مردم، به تازگی ویدئویی از «هدایت‌الله خادمی»، نماینده ایذه و باغملک خوزستان در مجلس شورای اسلامی، منتشر شده که یک شهروند را عقب‌مانده خوانده است. خادمی چندی پیش هم بابت دریافت حقوق‌های نجومی از شرکت نفت مورد توجه رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی قرار گرفته بود.

نماینده دیگری که اظهارتش این هفته حاشیه‌ساز شد، «معصومه آقاپور»، نماینده شبستر در مجلس شورای اسلامی، بود. نماینده مردم شبستر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری برنا در خصوص انتشار فیلمی از او که می‌گوید اگر کسی در انتخابات مشارکت نکند خودم خفه‌اش می‌کنم، گفت: این فیلم برای اردیبهشت سال گذشته و حوالی انتخابات ریاست جمهوری بود و بنده عرض کردم همه باید در انتخابات مشارکت داشته باشند. پای صحبت‌هایی که کرده بودم همچنان هستم. هر فردی که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکند حق اعتراض علیه دولت و حتی نظام را ندارد زیرا مشارکتی نداشته است.

 

بازنده هفته؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی

حدود دو هفته پیش مجمع نمایندگان اصفهان در اعتراض به مشکلات آب اعلام استعفا کرد. این اقدام نمایندگان اصفهان مورد اعتراض مجمع نمایندگان خوزستان، کهکیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری قرار گرفت و این نمایندگان در نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار اتخاذ تصمیم جدیدی برای حل مشکل آب شدند.

سخنرانی رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی، که برای تقدیم لایحه بودجه به خانه ملت رفته بود، با رفتارهای عجیب برخی نمایندگان به تنش کشیده شد. این نمایندگان ابتدا زمانی که رئیس جمهور در صندلی خود نشسته بود با صدای بلند با یکدیگر جر و بحث کردند و سپس با تجمع کنار تریبون هنگام سخنرانی روحانی و حضور پشت تریبون باعث شدند حرف‌های روحانی قطع شود. بالاخره اعضای هیات رئیسه با کمک تعدادی از نمایندگان و معاون پارلمانی رئیس جمهور توانستند نمایندگان معترض خوزستان را آرام کنند.

رئیس جمهور با خنده گفت: «چقدر امروز مسئله آب حساس است؟ البته حساسیت نمایندگان نسبت به موضوع آب درست است زیرا آب موضوعی حیاتی و مهم است.»

باتوجه به نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی هربار شاهد رفتارهای عجیب نمایندگان هستیم. تعدادی از نمایندگان به جای حل مشکلات مردم تنها جنجال به پا می‌کنند.

 

پیام هفته؛ محمود احمدی‌نژاد

آیت الله هاشمی شاهرودی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، دوشنبه (3 دی ماه) ساعت 22:30 دار فانی را وداع گفت. دقایقی پس از ارتحال ایشان، «محمود احمدی‌نژاد» با انتشار کلیپی سال نو میلادی را تبریک گفت!

احمدی‌نژاد در این پیام نوشت: «امیدوارم سال ۲۰۱۹ سرشار از شادی، موفقیت و صلح برای همه باشد. حضرت مسیح همه را دوست داشت و می‌خواست که ما همه را دوست بداریم.»

 

نقد هفته؛ رحیم پورازغدی

«حسن رحیم‌ پورازغدی»، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در مراسم بررسی مقاومت مردم مظلوم یمن که با عنوان «انسانیت در خون» به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران در دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه برگزار شد، شرکت کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان در خصوص اظهارات وزیر امور خارجه مبنی بر اینکه عده‌ای می‌گویند امام نگفته اسرائیل باید از بین برود، گفت: این چنین حرف‌هایی دروغ و تحریف است. امام گفت اسرائیل باید از بین برود.

دو روز پس از مصاحبه «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران، در مصاحبه با یک هفته‌نامه فرانسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «برداشت‌های نادرست و بعضاً مغرضانه از مصاحبه»، ادامه «خط تخریب و فشار به وزیر و مقام‌های وزارت امور خارجه» و «هم‌نوا» شدن با «معاندان» است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز