رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

ثروت عربستان در تبانی‌های سیاسی در حال از بین رفتن است/ الجبیر هرگز به خاندان سلطنتی آل سعود وصل نبود

۱۳۹۷/۱۰/۰۹ - ۰۵:۳۰:۲۰
کد خبر: ۷۹۳۷۱۴
ثروت عربستان در تبانی‌های سیاسی در حال از بین رفتن است/ الجبیر هرگز به خاندان سلطنتی آل سعود وصل نبود
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره تحولات سیاسی عربستان و تغییرات کابینه سعودی گفت: در شرایط کنونی بن سلمان تلاش می کند، بخش هایی از مغضوبین کودتای سیاسی خود را دوباره دعوت کند تا دایره مشروعیت خود را گسترش دهد.

«حشمت‌الله فلاحت پیشه»، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار برنا درباره تحولات سیاسی عربستان و تغییرات کابینه سعودی گفت: چند رسوایی بزرگ به نوعی شیرازه مشروعیت سیاسی داخلی و بین المللی عربستان را زیر سوال برده است. سعودی ها نمی توانند با چنین تغییراتی مشکل عدم مشروعیت خود را حل کنند، بلکه بیشتر لایه‌های غیرقابل توجیه سیاست در عربستان برای دنیا مشخص می شود.

فلاحت پیشه در تشریح اینس رسوایی ها گفت: نخست موضوع قتل فجیع خاشقجی بود که الگویی از هفت سال جنایاتی که براساس ایدئولوژی پول در عربستان صورت می گرفته است و دیگری جنایات عربستانی در یمن، آن هم در شرایطی که یمنی ها به سمت آتش بس پیش می روند اما عربستانی ها به کشتار خود ادامه می دهند.

بن سلمان با دعوت از شخصی چون العساف به دنبال گسترش دایره مشروعیت سیاسی خود است

وی در تشریح انگیزه های بن سلمان از این تغییرات گفت: بن سلمان تلاش می کند در شرایط کنونی بخش هایی از مغضوبین کودتای سیاسی خود همچون العساف را دوباره دعوت کند تا دایره مشروعیت خود را گسترش دهد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: تغییری که در وزارت خارجه صورت گرفت در این راستا ارزیابی می شود.

فلاحت پیشه در تشریح شخصیت و جایگاه سیاسی وزیر خارجه برکنار شده عربستان (عادل الجبیر) گفت: الجبیر از ابتدا وصل به خاندان سلطنتی نبود و نماینده نسل جدید تکنوکرات های عربستانی بود که با سوگند وفاداری به نظام سلطنتی –موروثی عربستان جای پایی را پیدا کرده بود تا با استفاده از ابزارهای روز دیپلماسی در دنیا سیاسی داخلی و خارجی عربستان سعودی را توجیه کند.

وی افزود: البته این موضوع با شکست مواجه شد و دوباره عربستانی ها وارد سهام بندی سیاسی در داخل کشور براساس نظام قدرت خانوادگی شدند.

مهندسی معکوس ریاض بر روی پروژه قتل خاشقجی

فلاحت پیشه با اشاره به وضعیت عربستان در عرصه بین الملل با توجه به پرونده قتل خاشقجی گفت: ماجرای قتل خاشقجی باعث شد از این موضوع برای مهندسی معکوس جنایات تروریستی عربستان در دنیا استفاده شود.

وی ادامه داد: این مهندسی معکوس در دل تاریخ هفت سال منطقه شکل گرفت و رسوایی های بیشتر عربستان را نشان داد؛ تغییراتی که بن سلمان در عرصه سیاسی شکل می دهد روز به روز بیشتر دنیا را متوجه نامشروع ترین نظام سیاسی در دنیای امروز می کند.

فلاحت پیشه در خصوص وضعیت دموکراسی در عربستان تاکید کرد: در  شرایطی که در دنیای امروز 4 موج دموکراسی شکل گرفته است و در عمل کشورهای مختلف به سمت دموکراسی رفته اند، عربستان کماکان سردمدار کشورهایی است که با هیچ یک از امواج دموکراسی در دنیا همراه نشده و به صورت کاملا قبایلی اداره می شود و ثروت این کشور در تبانی های سیاسی در حال از بین رفتن است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: هرآنچه در عربستان شکل می گیرد در قالب یک واقعیت  است؛ واقعیتی که عربستانی ها در سراشیبی انفعال افتاده اند و رفتارهایشان هر روز بیش از قبل آن ها را منفعل می کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز