سخنگوی وزارت خارجه:

ایران، در صورت نیاز و تغییر شرایط به عراق کمک خواهد کرد/ موضوع نفت در برابر غذا را رد می‌کنم

۱۳۹۷/۱۰/۱۰ - ۱۲:۱۹:۲۵
کد خبر: ۷۹۴۴۲۸
ایران، در صورت نیاز و تغییر شرایط به عراق کمک خواهد کرد/ موضوع نفت در برابر غذا را رد می‌کنم
قاسمی در پاسخ به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا درباره خروج مستشاری ایران از عراق و زمان آن گفت: اگر شرایط باز هم تغییر کند و دولت عراق به ما نیاز داشته باشد ، ایران با توجه به روابط خود با دولت و موضعی که نسبت به تروریست‌‌ها دارد حتما کمک حال مردم این کشور خواهد بود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به بازگشایی سفارت برخی کشورها در دمشق و آینده حضور سیاسی و اقتصادی ایران در سوریه گفت: روابط ایران و سوریه روشن است. ایران تنها کشوری است که از ابتدا در سوریه به کمک مردم این کشور شتافت و در حمایت از تمامیت ارضی این کشور تلاش کرد. گروه‌های تروریستی در  سوریه رخنه کرده بودند و ایران با دقت در کنار مردم سوریه ایستاد و  الان اکثریت جهان به همان نقطه نظر نهایی ایران رسیدند. با توجه به حضور سازنده ایران و کمک مستشاری کشورمان، به آینده روابط دو کشور خوش بین هستیم و از بازگشایی مسافرت سایر کشورها در سوریه استقبال می‌کنیم.

قاسمی در پاسخ به این سوال که اگر هدف از برجام، اقتصادی نبود، پس چه بود گفت: برجام بیش از یک هدف داشت، برجام موضوعات زیادی را دنبال کرد و در  زمان‌های مختلف می‌توان پاسخ‌های مختلفی به آن دا . علاوه بر رفع تحریم، مباحث سیاسی و اقتصادی و امنیتی از جمله  اهداف برجام بود. همگان بر اهداف برجام و چگونگی رسیدن به این تفاهم آشنا هستند.

قاسمی تأکید کرد: موضوع نفت در برابر غذا را رد می‌کنم و اگر به مرحله اجرا گذاشته شده و همه کالاها و اقلام را در  برگیرد صرفا برای دارو و غذا نخواهد بود و می‌تواند حوزه‌ای وسیعی را در برگیرد.

قاسمی با اشاره به سفر آتی عراچی به افغانستان گفت: برنامه سفر آقای عراقچی به افغانستان  در  آینده نزدیک صورت می گیرد. این سفر ظرف یکی دو هفته آینده برگزار خواهد شد. موضوعات مدنظر میان دو کشور مانند مباحث سیاسی و فرهنگی بررسی خواهد شد امیدواریم با توجه به اینکه مقدمات نگارش متن آغاز شده بتوانیم با این سفر گام بلندی برای آماده‌سازی همکاری‌های دراز مدت برداریم. این سند باید در نهایت به امضای روسای جمهور دو کشور برسد .

قاسمی در پاسخ به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا درباره خروج مستشاری ایران از عراق و  زمان آن گفت: حضور مستشاری ما در عراق به درخواست این دولت و برای مبارزه با داعش و گروه‌های  تروریستی انجام شد. خوشبختانه تلاش مردم و دولت عراق و نیروهای نظامی و دفاعی ایران وضعیت در عراق با  تحول جدی  مواجه شد. نهایتا این به وجود آمد که نیازی برای حضور مستشاری ایران در عراق نیست. ما بنا بر درخواست دولت عراق و با هدفی مشخص در این کشور حضور داشتیم اما الان توان دفاعی عراق می‌‌تواند با تروریست‌ها مقابله کند. اگر شرایط باز هم تغییر کند و دولت عراق به ما نیاز داشته باشد ، ایران با توجه به روابط خود با دولت و موضعی که نسبت به تروریست‌‌ها دارد حتما کمک حال مردم این کشور خواهد بود.

قاسمی درباره زمان سفر اسماعیل هنیه به ایران بیان کرد: در آینده ممکن است اطلاعات بیشتری در این خصوص در اختیار شما قرار بدهم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر هیئت فلسطینی به ایران گفت: ما همواره در  چهار دهه با گروه‌های فلسطینی در ارتباط بودیم و مذاکرات خوبی در تهران با هیئت فلسطینی صورت گرفت که کمک حال طرفین خواهد بود.

وی درباره اظهارات دونالد ترامپ در این باره که برای زیر نظر داشتن ایران در  عراق می مانیم بیان کرد: سیاست ایالات متحده در مسائل  جهانی و همچنین غرب آسیا مشخص است و آنچه در عرصه میدان اتفاق می‌افتاد الزاما چیزی نیست که با آرمان‌های آقای ترامپ سازگاری داشته باشد. ترامپ سفری به مناسبت ایام کریسمس به پایگا‌های نظامی خود در کشور عراق داشت و این عبارت ایشان قابل تأمل است که گفت 7 هزار میلیارد تومان در  منطقه هزینه کرده‌اند. این اظهارات قابل تأمل است که با این هزینه به شکل مخفیانه و شبانه به یک کشور منطقه‌‌ای سفر کرد. زمان آن فرا رسیده که مردم آمریکا از دولت‌مردان خود سوال کنند چرا به جای 7 هزار میلیارد که در  عراق، سوریه، یمن و مناطق دیگر هزینه کردند این مبلغ بیشتر به برخی مردم ضعیف این کشور نشد. مردم عراق هم با این سفر مخالف بودند شاید این سفر توهینی برای حاکمیت، تمامیت ارضی و مردم عراق تلقی شود.

وی درباره سفر روحانی به سوریه برای شرکت در نشست سه جانبه تأکید کرد: ما نشست سه جانبه داریم و در دستور کار قرار دارد. اطلاعات سفر رئیس جمهور را دفتر ایشان اطلاع رسانی می‌کند.

وی درباره اظهارات ظریف مبنی بر انتخاب دو سفیر زن بیان کرد: این سیاست وزیر محترم امور خارجه است که از ظرفیت بانوان در حوزه‌های مختلف استفاده کند ما تقریبا برای اکثریت کشورها که باید  سفرای آنها برمی‌گشتند اقدامات لازم انجام دادیم. این افراد در حال غیر پروتکلی خود هستند که در انتهای کار و نمایش دادن حتما با ذکر نام و محل مأموریت اطلاع رسانی می‌شود. حتما در این لیست از  بانوان به عنوان سفیر جدید خانم هم خواهیم داشت.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز