چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

برادر محسن زیر تیغ/ حسام‌الدین آشنا کولاک کرد/ استراتژی جدید ایران در افغانستان

۱۳۹۷/۱۰/۱۳ - ۰۵:۳۱:۴۳
کد خبر: ۷۹۴۷۹۲
برادر محسن زیر تیغ/ حسام‌الدین آشنا کولاک کرد/ استراتژی جدید ایران در افغانستان
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ «علی شمخانی»، دبیر شورای عالی امنیت ملی

شمخانی در سفر اخیر خود به افغانستان برای اولین بار از مذاکره ایران با طالبان پرده برداشت؛ خبری که بازتاب زیادی داشت.

در ادامه این رایزنی‌ها هیأتی از طالبان افغانستان روز یکشنبه برای دور جدید گفت‌وگوها با دولت ایران وارد تهران شد و مذاکره مفصلی با «سیدعباس عراقچی»، معاون سیاسی وزیر امور خارجه، داشت.

علت آغاز این مذاکره از سوی مقامات ایرانی حل اختلافات میان دولت افغانستان و گروه‌های افغانی که بیش از 50 درصد  خاک این کشور را برعهده دارند، اعلام شد. همچنین مقامات ایرانی تاکید دارند که «با توجه به وجود ناامنی، بی‌ثباتی و مشکلاتی که در داخل این کشور وجود دارد، آنها تمایل به مذاکره با ایران داشتند و مذاکرات با اطلاع دولت افغانستان انجام شد.»

 

چهره هفته؛ حسام‌الدین آشنا

«حسام‌الدین آشنا»، مشاور رئیس جمهور، هفته پر تلاطمی داشت. آشنا درپی اظهارات محسن رضایی درباره عملیات کربلا 4 اولین کسی بود که واکنش نشان داد. همچنین «حسن رحیم‌پور ازغدی» به توییت جنجالی «محسن رضایی» درباره عملیات کربلای ۴ واکنش نشان داد و ضمن حمایت از رضایی، کنایه تندی هم به «حسام‌الدین آشنا» زد. ازغدی در اظهارات خود خطاب به آشنا تلویحا گفت: شما زمان کربلای 4 در خانه بودید بنابراین بهتر است اظهارنظر نکنید.

البته توئیت ازغدی بی‌پاسخ نماند و آشنا نیز در واکنش به وی نوشت: «از جنابعالی عذرخواهی می‌کنم که بدون اطلاع، استجازه و هماهنگی با جنابعالی در عملیات کربلای چهار و ... شرکت داشتم. از شما نمی‌خواهم بابت سخنان و ارزیابی‌های ناشایست‌تان عذرخواهی یا توبه کنید. فقط امیدوارم جوانانی که به اسم اسلام و انقلاب دور خود جمع می‌کنید روزی ضدآخوند و ضدانقلاب و ضدامنیت و ضددولت نشوند. شما بحمدالله فعلا پشت‌تان گرم است اما مسئول تندروی‌های آتی آن جوانان  هستید.»

 

بازنده هفته؛ محسن رضایی

«محسن رضایی»، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، با روایت خود از عملیات کربلای 4 خاطره تلخ این عملیات را زنده و جنجال به پا کرد. او در صفحه توییتر خود نوشت: «با عملیات کربلای چهار به دشمن وانمود کردیم عملیات سالانه ما تنها همین بوده است. ده روز بعد در همان نقطه و در زمانی که نیروهای ارتش بعثی به مرخصی رفته بودند، عملیات کربلای پنج را انجام دادیم. عملیات کربلای چهار برای فریب دشمن انجام شد. اگر تحلیلگر تاریخی در فهم آن فریب بخورد، پس وای به حال نوشته‌های او.»

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور، از جمله کسانی بود که مقابل توییت رضایی سکوت نکرد و شرح داد عملیات مذکور در حقیقت یک عملیات لو رفته بوده نه عملیات فریب.

البته اظهارات محسن رضایی با واکنش‌های متعددی روبرو شد و در این باره سردار رشید، راوی مشهور جنگ، وزیر ارشاد و ارتباطات هم به ادعای محسن رضایی پرداختند.

 

برنده هفته؛ نمایندگان و لغو استیضاح حجتی

اخیرا شاهد استیضاح‌های سریالی در مجلس هستیم. نمایندگان مجلس دهم از آغاز کار خود تاکنون حدود 31 طرح استیضاح به هیات رییسه مجلس شورای اسلامی ارائه کرده‌اند که حدود 16 مورد آن با انصراف متقاضیان همراه شده است. این بار هم طرح استیضاح وزیر جهاد کشاورزی در مجلس کلید خورد که یک روز قبل از برگزاری جلسه، نمایندگان امضاهای خود را پس گرفتند. محمود حجتی در دیدار با نمایندگان قول مساعد برای حل مشکلات حوزه کشاورزی و به ویژه قیمت گندم داد.

 

نقد هفته؛ آیت‌الله علم‌الهدی

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، در مراسم گرامیداشت حماسه ۹ دی که در مدرسه علمیه نواب مشهد برگزار شد اظهار کرد: «سال ۸۸ فتنه به دست کسی اجرا شد که در مقطعی نخست‌وزیر کشور و مورد تایید امام راحل بود و این نشان دهنده لزوم بصیرت در خواص است. فتنه تنها مربوط به سال ۸۸ نبود و امروز نیز وجود دارد و افرادی که با رهبری زاویه دارند به دنبال توطئه هستند تا به منافع سیاسی و اقتصادی خود در جامعه دست یابند و در این مسیر کار را تا جایی پیش می‌برند که از اقلیت بی‌دین و لائیک کشور برای رسیدن به هدف‌شان استفاده کنند. دشمن در حال زمینه‌سازی توطئه فتنه ۹۸ با استفاده مجدد از خواص است که باید مردم با بصیرت در عرصه نظام ایستادگی کنند.

آیت‌الله علم‌الهدی از فتنه جدید در کشور خبر داد که با واکنش های زیادی همراه شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز