کدخدایی در نشست خبری مطرح کرد؛

شورای نگهبان با روش حداقلی کاندیداها را انتخاب می کند/ فقط دو ایراد CFT رفع شده است/ انتظار برخورد جدی‌تری از سوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان داشتیم

۱۳۹۷/۱۰/۱۵ - ۱۱:۳۰:۱۱
کد خبر: ۷۹۶۲۳۰
شورای نگهبان با روش حداقلی کاندیداها را انتخاب می کند/ فقط دو ایراد CFT رفع شده است/ انتظار برخورد جدی‌تری از سوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان داشتیم
سخنگوی شورای نگهبان گفت: در قانون، شورای نگهبان با روش حداقلی کاندیداها را انتخاب می‌کند، علاوه بر بررسی شرایط نمایندگان در شورای نگهبان مکانیزم دیگر، رأی مردم است و ما ابزاری برای شایسته سنجی نداریم.

به گزارش خبرنگار سیاسی برنا، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری ضمن تسلیت به مناسبت ارتحال آیت الله هاشمی شاهرودی و قدردانی از این عالم فقیه درباره رد صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری گفت: در قوانین ریاست جمهوری تکلیفی بر عهده شورای نگهبان است که اسامی واجدین شرایط را به وزارت کشور معرفی می کند و چیزی بیشتر از این نیست.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که آیا شورای نگهبان در تایید صلاحیت ها تغییری ایجاد خواهد کرد، بیان کرد: ما می خواستیم مجلس قانون انتخابات را اصلاح کند زیرا ایرادات زیادی دارد. از بین 6 هزار  نماینده که شورای نگهبان تایید صلاحیت کرد افراد بهتری هم می توانند انتخاب شوند، چرا همه چیز را به گردن شورای نگهبان می اندازند؟

کدخدایی در پاسخ به این سوال که مصونیت نمایندگان طبق قانون چه میزان است گفت: اصل 86 قانون اساسی میزان مصونیت نمایندگان را اعلام می کند.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره انتقادات شورای نگهبان در زمان اعلام اسامی نمایندگان مورد تایید اظهار کرد: در انتخابات 6 هزار نفر برای 299 کرسی انتخابات شدند، از این تعداد افراد دیگری هم می شد که انتخاب شوند. در قانون، شورای نگهبان با روش حداقلی کاندیداها را انتخاب می کند، علاوه بر بررسی شرایط نمایندگان در شورای نگهبان مکانیزم دیگر، رأی مردم است و ما ابزاری درباره شایسته سنجی نداریم. ما باید ابزار شایسته سنجی داشته باشیم تا مشکل حل شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا عضویت آیت الله آملی لاریجانی در سمت ریاست مجمع و اینکه از فقهای شورای نگهبان هستند و اینکه این موضوع تداخلی در فعالیت هایش ایجاد نمی کند، گفت: اصولا فقهای شورای نگهبان به حیث فقیه بودن عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مواردی هستند و در زمان آیت الله هاشمی شاهرودی هم این موضوع وجود داشت.

وی درباره رقم بالای بودجه برخی شرکت های دولتی و نظر شورای نگهبان در این باره گفت: شورای نگهبان مرتب این ایراد را داشت اما خوشبختانه مجلس همت بیشتری را صرف می کند برای اینگونه بودجه هایی که آشکار نیستند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره نظر این شورا درباره طرح استانی شدن انتخابات گفت: ما همیشه اعلام کردیم ابزارهای نظارتی شورای نگهبان حداقلی است و به حداقل ها اکتفا می کنیم. برای نظارت بیشتر به قانون بیشتری نیاز داریم. ما نسبت به مصوبات مجلس لابه شرط هستیم اظهارنظر کارشناسی را در اختیار آنها قرار می دهیم اما لزوما نظر شورای نگهبان نیست. نظر شورای نگهبان پس  از بررسی و رسیدن طرح اعلام می شود.

وی درباره اظهارات منتسب به او درباره فتنه 98 از قول محمود صادقی گفت: این از مظلومیت ماست من اصلا چنین صحبتی نکردم و اشخاص سیاسی دیگر در این باره اظهارنظر کردند. شورای نگهبان در چارچوب وظایف خود عمل می کند و تهدیدات دشمن همیشه است.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که بودجه با تاخیر 20 روزه به مجلس آمد و اینکه این تأخیر تاثیری در روند بررسی شورای نگهبان خواهد داشت یا خیر، بیان کرد: در سال های گذشته هم همزمان با تصویب بودجه به صورت غیررسمی  در شورای نگهبان بودجه را بررسی می کردیم، این آمادگی وجود دارد که ظرف 20 روز اعلام نظر کنیم و این امکان الان هم در شورای نگهبان وجود دارد.

کدخدایی در خصوص لایحه cft اظهار کرد: در رابطه با این موضوع ایراداتی در گذشته گرفته شد، به مجلس ارسال شد که در بازگشت مجدد مجلس تغییرات متعددی را برای تامین نظر شورای نگهبان انجام داد و نهایتا دو ایراد مرتفع شد اما سایر ایرادات به قوت خود  باقی است.

وی با اشاره به توافقنامه پاریس گفت: توقع پیشگویی از ما نداشته باشید. هر آنچه برای ما بیاید اعلام نظر می کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره شکایت این شورا از محمود صادقی اظهار کرد: ما از آقای صادقی شکایت کردیم اما هنوز بررسی نشده است. انتظار داشتیم برخورد جدی تری صورت می گرفت. قسمت حقوقی شورای نگهبان این شکایت را مطرح کرده که باید بررسی شود.

خبرنگار دیگری از سخنگوی شورای نگهبان در خصوص طرح مجلس در خصوص بخشودگی جرایم بانکی سوال کرد که وی گفت: ما ایراد شکلی به این مصوبه گرفتیم به دلیل اینکه در حکم متمم بودجه 97 است. اجازه دهید بعد از بررسی مجلس اعلام نظر کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز