سفیر کشورمان در دهلی:

بندر چابهار به گسترش امنیت در منطقه کمک می‌کند/ مقامات هند به دنبال افزایش سطح روابط با ایران هستند

۱۳۹۷/۱۰/۱۹ - ۰۸:۱۹:۰۷
کد خبر: ۷۹۷۸۵۲
بندر چابهار به گسترش امنیت در منطقه کمک می‌کند/ مقامات هند به دنبال افزایش سطح روابط با ایران هستند
سفیر کشورمان در دهلی با بیان این که ظرفیت‌های زیادی برای روابط اقتصادی دو کشور وجود دارد، گفت: بندر چابهار به حفظ دوستی‌ها و گسترش امنیت در منطقه کمک می‌کند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «علی چگنی»،  در حاشیه سفر وزیر امور خارجه کشورمان به هند در جمع خبرنگاران در مورد روابط ایران و هند بعد از تحریم ها اظهار کرد: ما از هندی‌ها رفتار معقول و قابل تمجیدی در این قضیه دیدیم و بدون اینکه بخواهند روابط‌شان را با دیگر کشورها به هم بزنند یا تحت تاثیر قرار دهند، در روابط‌شان با ما مستقل عمل کردند. مقامات هند همه به دنبال افزایش سطح روابط به خصوص افزایش روابط اقتصادی هستند.

وی تصریح کرد: مکانیسم‌هایی که می‌تواند دو کشور را به این هدف نزدیک کند تحت بررسی است عملاً هم موفق بوده است مانند همین مکانیسم که درباره خرید نفت از ما وجود دارد که بر اساس پول ملی دو کشور براساس روپیه حساب می شود و ما می‌توانیم از پول‌مان برای خرید مایحتاجی که نیاز داریم استفاده کنیم.

این دیپلمات کشورمان افزود: پیش‌بینی شده سرمایه‌گذاری مشترک در دو کشور، علاوه بر رفع نیازهای فوری و معمولی در زیرساخت‌های اقتصادی هم صورت گیرد، مذاکرات مختلفی با کشورهای دیگر که از سوی آن ها تحت فشار بودند داشته‌اند و از روابط‌شان با ما دفاع می‌کنند.

چگنی ادامه داد:  سفر وزیر خارجه کشورمان به هند سفر به موقعی بود که مورد استقبال واقع شد شاید بزرگترین هیئت اقتصادی در دهه اخیر در این سفر حضور داشته و طرف هندی هم کمال استقبال را داشتند.

سفیر ایران در دهلی اظهار کرد: هیئت و تجار و بازرگانان ما در این سفر  دیدارهای کاری داشتند و  آقای ظریف هم به نحو مقتضی در ملاقات‌هایی که با مقامات هندی داشته خیلی عزم جدی برای گسترش روابط داشتند.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های بسیار بالایی در روابط دو کشور وجود دارد که می‌تواند مبنای افزایش حجم روابط فعلی که نزدیک ۱۴ میلیارد دلار  است،  باشد.

 چگنی درباره صادرات و واردات دو کشور گفت: کفه ترازو به نفع طرف ایرانی است چون ما  نفت داریم، ولی صادرات هند به کشور ما کم است در حالی که خیلی از نیازمندی‌های ما از سایر جاها تامین می‌شود.

سفیر کشورمان در هند اظهار کرد:  نیازمندی‌های با کیفیت و  رقابتی را می‌توانیم از هند تامین کنیم و ما باید به تعادل هم در این قضیه فکر کنیم و یک طرفه فکر نمی‌شود و باید به یک برد دوجانبه بیاندیشیم و این حرف معقول، منطقی و قابل دفاعی است.

وی ادامه داد: دو کشور اقتصاد رقابتی ندارند بلکه اقتصاد مکمل هستند و آنچه ما تولید می‌کنیم آنها نمی توانند در آن خودکفا شوند همان طور که ما کالاهایی را وارد می‌کنیم.

وی اظهار کرد: صنعت، خدمات و پیشرفت‌های هند قابل مذاکره و بحث و تأمل و حتی تحقیق است که چگونه می‌توانیم از این ظرفیت‌ها برای ارتقای روابط استفاده کنیم. البته معافیت مالیاتی سال گذشته هم وجود داشته است طبق قانون بایستی پولی از خزانه به بانک تجاری واریز شود، از آنجا که این پول در قالب ارز خارجی نبوده و ارز ملی بوده اینها مصوبه قانونی گرفتند پولی که به حساب بانکی ریخته می‌شود به روپیه حساب شود.

سفیر کشورمان در هند اظهار کرد: این معافیت هم به صادرکنندگان و واردکنندگان هندی کمک می‌کند که راحت‌تر با همتایان ایرانی خود تعامل و تبادلات مالی داشته باشند.

 وی درباره آخرین وضعیت توافق چابهار گفت: بندر چابهار یک موقعیت ویژه و فوق‌العاده‌ای با مزیت‌های خیلی بالای اقتصادی،  سیاسی و امنیتی دارد و به حفظ امنیت و گسترش دوستی‌ها در منطقه کمک می‌کند و هم برای ما و هم هند، افغانستان و آسیای میانه اهمیت دارد.

چگنی ادامه داد:  اهمیت چابهار از آنجاست که به بازار اروپا هم متصل می‌شود،  بنابراین گسترش همکاری‌ها در چابهار مورد اراده جدی طرف هندی است و تسهیلاتی که ما در چابهار فراهم کرده‌ایم جذابیت لازم برای جذب سرمایه گذاران هندی را فراهم می‌کند.

وی گفت: علاوه بر این امکاناتی همانند بخشودگی مالیاتی ۲۰ ساله و مزایای دیگر برای سرمایه‌گذاران وجود دارد. یکی از بندهایی که پیش‌بینی کردیم در مکانیسم مالی و بانک مرکزی دو کشور امضا کردند استفاده از همین پول برای  سرمایه‌گذاری طرفین  است،  ضمن اینکه معافیت تحریمی چابهار سقف زمانی ندارد و یک بندر بسیار مهم و استراتژیک است که به اقیانوس هند متصل است.

وی در ادامه بیان کرد: واردات ما از هند طبق آمار سال گذشته هشت دهم درصد است و به یک درصد حجم صادرات نمی رسد، باید به جایی برسیم که طرفین احساس درهم‌تنیدگی و وابستگی متقابل اقتصادی کنند و این چیزی است که هم دو ملت را به هم پیوند می‌زند و هم اقتصاد دو کشور را که مکمل یکدیگر هستند.

این دیپلمات کشورمان افزود: اقتصاد دو کشور در صورت تقابل می‌تواند وابستگی متقابل ایجاد کند و زمینه ساز افزایش تجارت و حتی خدمات شود، بنابراین نه تنها در چابهار در سایر جاها هم اگر سرمایه‌گذار هندی بخواهد در هر جای ایران سرمایه‌گذاری کند، از این پول می‌تواند استفاده کند و حتی شرکت‌های ایرانی که بخواهند در هند و در بخش‌های مختلف همچون پتروشیمی سرمایه‌گذاری کنند این زمینه فراهم است و در مکانیسم پرداخت های پولی میان دو کشور پیش‌بینی شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز