در گفتگو با برنا مطرح شد؛

ناگفته‌های وزیر اسبق دفاع از ساخت موشک و مهمات و نقش آیت‌الله هاشمی در زمان جنگ/ ترکان: صنعت موشکی با حمایت آیت‌الله هاشمی متولد شد

۱۳۹۷/۱۰/۲۵ - ۰۵:۳۸:۴۴
کد خبر: ۸۰۰۰۳۱
ناگفته‌های وزیر اسبق دفاع از ساخت موشک و مهمات و نقش آیت‌الله هاشمی در زمان جنگ/ ترکان: صنعت موشکی با حمایت آیت‌الله هاشمی متولد شد
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروی‌های مسلح در دولت اول آیت‌الله هاشمی گفت: آقای هاشمی حمایت خوبی از پروژه‌های موشکی داشتند و این موضوع موجب جهش مهمی در صنعت موشکی شد.

«اکبر ترکان»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص پیشرفت‌های هسته‌ای و موشکی در دوره آیت‌الله  هاشمی رفسنجانی گفت:  از سال 64 من مدیرعامل سازمان صنایع دفاع بودم و مهمترین چیز پیش روی ما این بود که جنگ، حدود سالانه 3 میلیارد دلار بودجه ارزی داشت. از این 3 میلیارد دلار بودجه ارزی، 1/5 میلیارد دلار آن را مهمات می‌خریدیم و بیشترین هزینه جنگ، خرید مهمات بود. باتوجه به اینکه فرمانده جنگ آقای هاشمی بودند، گزارشی تهیه کرده و نزد ایشان بردم که می‌بایست اولین مأموریت خود را برای رسیدن به خودکفایی در مهمات قرار می‌دادیم زیرا بیشترین هزینه جنگ ما مربوط به خرید مهمات بود.

وی ادامه داد: بنابراین برای توسعه ظرفیت‌های مهمات برنامه‌ریزی کردیم و این برنامه‌ریزی خیلی گسترده بود. برنامه‌ریزی توسط سازمان صنایع دفاع انجام شد زیرا مهمات چندین زیرمجموعه داشت. وقتی درباره مهمات حرف می‌زنیم یعنی ما باید از نظر باروت، برنج‌سازی که پوکه‌های مهمات را به ما می‌دهد، ماسوره‌سازی، پوکه‌سازی و .... به خودکفایی می‌رسیدیم که همه اینها به صورت زنجیره‌ای متصل به هم و در دستور کار صنایع مهمات‌سازی آن زمان قرار گرفت. همه درخواست‌ها به خدمت آیت‌الله هاشمی رسید و با دستور ایشان، کار تکمیل شد و در دستور کار، صنایع نظامی قرار گرفت.

ترکان یادآور شد: بخش دیگر این بود که ما می‌بایست وارد حوزه موشکی می‌شدیم. آن زمان دو کارخانه در پارچین داشتیم که با آلمان‌ها قرارداد بسته شده بود و دو نوع مهمات شرقی می‌ساخت که یکی آرپی جی 7 و یکی کاتیوشا از مهمات روسی بود. قبل از انقلاب با یک شرکت آلمانی قرارداد بسته بودند که دو کارخانه برای ما در پارچین بسازند اما این دو کارخانه به راه‌اندازی نرسید. حتی زمانی که من مدیرعامل شدم به راه‌اندازی کامل نرسیده بود و ما آن‌ها را  کامل راه‌اندازی کردیم. تیمسار نوروزی‌فر و تیمسار بهبودی‌فر که معاونین وزارت دفاع بودند، پیشنهاد دادند که برای سازماندهی صنایع دفاع، یک گروه موشکی ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: یک گروه موشکی ایجاد کردیم. اولین کارخانه موشکی ما با کاتیوشا درست شد. بعدها واحدهای دیگر به آن اضافه کردیم مثل مینی کاتیوشا و سپس وارد این شدیم که یک موشک بسازیم که سرگرد دادفر و سروان شفیعی جم جزو سازندگان آن بودند. عنوان این موشک عقاب و برد آن 45 کیلومتر بود و چون آن زمان لوله‌های بدون درز در ایران نمی‌ساختیم، لوله این موشک را از کپسول اکسیژن درست کردیم. سر و ته کپسول اکسیژن را می‌زدیم به هم متصل کرده لوله بلندی درست می‌شد و در بدنه موتور موشک عقاب استفاده می‌کردیم.

 وزیر دفاع و پشتیبانی نیروی‌های مسلح در دولت اول آیت‌الله هاشمی بیان کرد: به این ترتیب موشک عقاب توانست نقش تولیدی پیدا کند. با تشکیل گروه موشکی، آقای مهندس منطقی رئیس گروه شد. ایشان توسعه وسیع موشکی را آغاز کرد و در ساخت موشک نازعات مهندس جعفری مدیر بود و در ساخت موشک زلزال که در گروه تحقیقات صنایع دفاع بود، آقای مهندس اخلاقی مدیر آن بود.

وی افزود: البته ساخت موشک زلزال در گروه تحقیقات بود ولی با گروه موشکی همچنان همکاری می کرد. این آغاز تولد صنعت موشکی در سازمان صنایع دفاع بود که خدا رحمت کند آقای هاشمی را که حمایت خوبی از این پروژه‌ها داشتند و این موضوع موجب جهش مهمی در صنعت موشکی شد.

ترکان با اشاره به پیشرفت‌های اخیر در صنعت موشکی بیان کرد: الان صنایع نظامی ما به قدرت‌های بسیار بالاتری نسبت به آن دوران رسیده‌اند و محصولات را متناسب با کیفیت‌های جهانی و تکنولوژی‌هایی روز تولید می‌کنند و رشد خوبی در این زمینه داشته‌اند. این موشک‌ها دقت‌های بالایی دارند و آن زمان که موشک نازعات را شلیک می‌کردیم، سیستم کنترل پرواز نداشت.

وی بیان کرد: موشک زلزال ما هم کنترل پرواز نداشت. اولین موشکی که سیستم کنترل داشت موشک اسکاد- بی، بود که مهندس شهید همت درست می‌کرد و آقای علی قیامتی مدیرش بود که بعدها این موشک را به صورت انبوه تولید می‌کرد و این موشک کنترل پرواز داشت. ولی هدایت کنترل روی بقیه موشک‌ها نبود و پرتابی می‌رفتند اما امروز خیلی متفاوت است.

وزیر اسبق دفاع و پشتیبانی در پایان بیان کرد: امروزه موشک‌های ما می‌توانند با دقت بالا به اهداف خودشان از فواصل دور حمله کنند و توانایی خوبی در صنعت نظامی کشور ایجاد شده است. مهندسان ما بسیار برجسته هستند و می‌توانیم به آنها افتخار کنیم زیرا به راحتی در سطح جهانی و مقیاس‌های جهانی در این زمینه صحبت می‌کنند.

نظر شما