فعال سیاسی اصلاح طلب:

رییس جمهور در سالگرد آیت‌الله هاشمی مورد تحسین همه قرار گرفت/ برخی در زمان حیات هاشمی مرید وی و الان جزو مخالفین شدند/ عده ای می‌خواهند روحانی را تحت سلطه خود قرار دهند

۱۳۹۷/۱۰/۲۵ - ۰۵:۲۴:۴۰
کد خبر: ۸۰۰۱۰۲
فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: آقای روحانی بهترین، شجاعانه‌ترین و جامع‌ترین سخنرانی خود را در دومین سالگرد ارتحال آیت‌الله هاشمی ایراد و انصافا حق مطلب را ادا کرد.

«رسول منتجب‌نیا»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی برنا در خصوص «ویژگی‌های مرحوم آیت‌الله هاشمی» گفت: با توجه به اینکه دومین سالگرد مرحوم هاشمی را طی روزهای گذشته پشت سر گذاشتیم، خوب است که مروری بر شخصیت و نقش ایشان در نظام و انقلاب داشته باشیم. به عنوان فردی که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن در مجلس شورای اسلامی، ده سال در خدمت ایشان بودم و همچنین در دوران جنگ فرمانده من بودند و بنده هم تا زمان رحلت با ایشان ارتباط داشتیم، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را فردی بی نظیر می‌دانم.

                                              هاشمی دغدغه اش مرم و مردم‌داری بود

او ادامه داد: مرحوم هاشمی از دیدگاه من فردی با ایمان، دارای اعتماد راسخ، پاکدامن، با صداقت، با اخلاص، به دور از ریاکاری و تظاهر و دارای قدمتی بلند بود. دغدغه ایشان مردم و مردم‌داری بود. کرامت و بزرگواری، سعه صدر و  روحیه اعتدال و دوری از افراط و تفریط شخصیت هاشمی را تشکیل می‌داد. هاشمی انسانی پرتلاش و کوشایی بود.

                                             هاشمی بازوی پرتوان امام و مشاور امین امام بود

منتجب‌نیا افزود: نقش هاشمی از سنین جوانی و قبل از پیروزی انقلاب و خصوصا از سال 41 تا 57 که در خدمت امام بودند و چه در زندان و خارج از کشور بی‌بدیل است. هاشمی بازوی پرتوان امام و مشاور امین امام در صحنه‌های مختلف قبل از پیروزی انقلاب بود. بعد از پیروزی انقلاب هم در صحنه‌های مختلف نقش موثر و کم‌نظیری در پیشبرد انقلاب و در شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی داشت. علاوه بر حضورش در شورای انقلاب و مشاور حضرت امام، در مجلس شورای اسلامی شاهد خدماتش بودم. در مجلس خبرگان و در مجمع تشخیص نقش اول را ایفا می‌کرد.

                                           مرحوم هاشمی با قدرت جنگ را مدیریت می‌کرد

فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه مطرح کرد: از آغاز تا پایان دوران دفاع مقدس، چه در دورانی که به عنوان مشاور امام و نماینده امام در شورای عالی دفاع بودند و چه در زمانی که عملا فرماندهی جنگ را به عهده داشت با قوت و قدرت جنگ را مدیریت می‌کرد. زمانی هم که همگی به این نتیجه رسیدند که ادامه جنگ به صلاح کشور نیست ایشان مرد و مردانه و با سخاوتمندی حاضر شد تا مسئولیت پایان جنگ را بپذیرد.

                                        برخی مترو را امری تشریفاتی می‌دانستند

او با بیان این جمله که مرحوم هاشمی خدمات بزرگ و ماندگاری برای کشور انجام داد، گفت: یکی از خدمات ماندگار ایشان، دانشگاه آزاد است که همگی شاهد هستند. گرچه این دانشگاه هیات امنا داشت اما آقای هاشمی نقش اول و موثر در شکل‌گیری دانشگاه آزاد داشت. در احداث متروی تهران هم همینطور، پدیده مترو برای مردم یک پدیده ناآشنایی بود و برای خواص هم یک امر تشریفاتی لحاظ می‌شد. ولی آقای هاشمی مصر بودند که باید در تهران و کلانشهرها مترو ایجاد شود و اگر نشود، دیگر تهران قابل سکونت نیست.

      بازنگری در قانون اساسی اقدام هاشمی بود/ هاشمی در حفظ و استمرار ولایت فقیه نقش داشت

منتجب‌نیا بیان کرد: بعد از آن که بخشی از اشکالات قانون اساسی ظاهر شد یکی از کسانی که مصر بود تا قانون اساسی بازنگری شود، شخص آقای هاشمی بود. من در مجلس آن موقع بودم، این درخواست را  نمایندگان با الهام از پیشنهاد آقای هاشمی و رهنمود ایشان مطرح کردند و حضرت امام (ره) هم اقدام به تشکیل شورای بازنگری کردند و بعد از رحلت حضرت امام (ره) این کار انجام گرفت. همواره نقش آیت‌الله هاشمی در حفظ و استمرار ولایت فقیه و خط امام را شاهد بودیم. اگر ایشان در مجلس خبرگان بعد از رحلت حضرت امام و همزمان با تشییع جنازه حضور پررنگی نداشتند، بحث نظام متزلزل می‌شد و به یک شکل دیگر در می‌آمد و مسئله ولایت فقیه تبدیل به چیزی دیگر می‌شد. هاشمی بود که نظام، انقلاب و ولایت فقیه را توانست حفظ کند.

                  هاشمی تکیه‌گاه مسئولان بود/ سال‌های آخر عمر هاشمی در مظلومیت سپری شد

او گفت: از آثار ماندگار ایشان کتاب‌های متنوعی است که در زمینه‌های مختلف نوشته‌اند. سخنرانی‌های هاشمی از آثار ماندگار اوست. بحث‌های ایشان در خطبه‌های نماز جمعه سازنده، تاریخی و ماندگار بود. آقای هاشمی تکیه‌گاه همه مردم، نخبگان و مسئولان کشور بودند. آقای هاشمی، شجاعت و شهامت در اظهار نظر داشتند. در عمل و کردار، هر کجا که تشخیص می‌داد ولو به ضررش هم می‌شد ایثارگرانه و سخاوتمندانه وارد صحنه می‌شد و نقطه‌نظر خود را در حدی که مصلحت کشور بود و جلوی خطرات را می‌گرفت، اعلام می‌کرد و همین مسئله موجب شده بود که آقای هاشمی هدف حملات، اتهامات و توهین‌ها قرار گیرد. آقای هاشمی سال‌های آخر عمرش را در هاله‌ای از مظلومیت شدید سپری کرد.

روحانی بی‌نظیرترین سخنرانی را در مراسم ارتحال هاشمی داشت/ برخی حاضر نیستند هاشمی ابقا شود                            

او در خصوص سخنرانی روحانی در سالگرد هاشمی گفت: طبیعی است، آنهایی که در زمان حیات آقای هاشمی با او مخالفت و او را متهم به انواع جسارت‌ها و اتهام‌ها می‌کردند بعد از فوت ایشان هرگز حاضر نیستند که هاشمی زنده باشد و تفکرش احیا شود.

او بیان کرد: آقای روحانی بهترین، شجاعانه‌ترین و جامع‌ترین سخنرانی خود را در دومین سالگرد ارتحال آیت‌الله هاشمی ایراد و انصافا حق مطلب را ادا کردند. آقای روحانی باید چنین کاری را می‌کرد زیرا وی مدیون آقای هاشمی است. کسانی که دلسوز نظام و انقلاب هستند آقای رئیس‌جمهور را تحسین کردند. من آن روز شاهد بودم همه دوستان ما ولو از طیف‌های مختلف، مات و مبهوت بودند زیرا خاطرات و ابعاد مهم شخصیتی آقای هاشمی همه را متحیر کرده بود. روحانی اقدامات مثبت هاشمی را در  زندگی اجتماعی و نظام یادآوری کرد.

                       کسانی که خون به دل هاشمی کردند همچنان دست از تخریب برنمی‌دارند

منتجب‌نیا گفت: این افراد به جای اینکه بعد از فوت ایشان اظهار ندامت کنند که چنین سرمایه بزرگی را از دست داده‌اند متاسفانه از اظهارات روحانی درباره ایشان ابراز ندامت می‌کنند.

                 برخی نام و پست مقام خود را در این می‌بینند که به آقای هاشمی بد بگویند

او با بیان این جمله که برخوردهایی از برخی شخصیت‌ها شاهد بودیم که واقعا جای تعجب دارد زیرا در دوران حیات آیت‌الله هاشمی آنها جزو مریدان وی بودند، گفت: این افراد چگونه بعد از فوت ایشان آمدند و تعابیر تند و زشتی را نسبت به آقای هاشمی به کار بردند. این نشان می‌دهد که بعضی‌ها کینه و عداوت نسبت به ایشان داشته و دارند و بعضی هم نام و پست مقام خود را در این  می‌بینند که به آقای هاشمی بد بگویند و انتقاد تند کنند. برخی افراد در زمان حیات ایشان برای حل مشکلات خود به ایشان رجوع می‌کردند اما الان که شرایط تغییر کرده جزو مخالفین ایشان شده‌اند.

                                    برخی برای روحانی خط و نشان می‌کشند

او در خصوص تخریب رابطه دولت و اصلاح‌طلبان مطرح کرد: روی کار آمدن روحانی همان‌طور که مورد علاقه اکثریت مردم و به خصوص اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان بود همانطور هم از دو جناح مورد بی‌میلی قرار گرفت. آنهایی که می‌خواهند کشور را به ناامنی و بحران بکشند و آنهایی که از اندیشه اعتدال، حاکمیت، آرامش و امنیت بر جامعه ناراحت هستند از انتخاب روحانی چه در سال 92 و چه در سال 96 ناراضی بوده و از همان اول هم خط و نشان می‌کشیدند.

                                 می‌خواهند روحانی را تحت سلطه خود قرار دهند

منتجب‌نیا اضافه کرد کرد: شعارهای آقای روحانی موردپسند برخی نبود لذا می‌خواستند، رئیس جمهور را بعد از انتخابات تحت سلطه خود قرار دهند و یا با آن مقابله کنند. روحانی ضمن اینکه با جناح‌ها ملاحظه می‌کند، اما تحت سلطه قرار نمی‌گیرد بنابراین آنها ناراضی هستند. اصلاح‌طلب‌ها همواره از روحانی حمایت کرده و خواهند کرد. بدخواهان هم به تعبیری از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند. این افراد به دنبال فتنه‌انگیزی و آشوب طلبی هستند و می‌خواهند اصلاح‌طلب‌ها، دولت و اعتدال‌گرایان را برابر هم قرار دهند و به خواست خود برسند اما روحانی و دوستانش هوشیار بوده و هستند.

                                      از رابطه دولت و روحانی به دنبال فتنه هستند

او در پایان افزود: اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان رمز موفقیت‌شان در وحدت است. به‌رغم گلایه‌ها و اختلاف نظرهایی که موجود است باید با وحدت و انسجام پیش رفت تا مشکلات کشور برطرف شود. دولت، اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان دست به دست هم دهند تا از این مرحله عبور کنیم. برخی بر طبل اختلاف می‌کوبند تا اعلام کنند که اصلاح‌طلبان و دولت شکست خورده‌اند. ولی به لطف خدا تا به حال موفق نشده‌اند و از این به بعد هم با هوشیاری دوستان موفق نخواهند شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز