کارشناس مسائل خاورمیانه:

برخی جریان‌های سیاسی مایل به ایجاد روابط خوب میان ایران و عراق نیستند/ فصل جدیدی در روابط ایران و اقلیم کردستان آغاز شد

۱۳۹۷/۱۰/۲۶ - ۰۵:۴۵:۰۶
کد خبر: ۸۰۰۵۶۷
برخی جریان‌های سیاسی مایل به ایجاد روابط خوب میان ایران و عراق نیستند/ فصل جدیدی در روابط ایران و اقلیم کردستان آغاز شد
کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص اهمیت سفر وزیر امور خارجه به عراق گفت: روابط امنیتی، نظامی و اقتصادی ایران و عراق در آینده به‌رغم فشارهای آمریکا افزایش پیدا خواهد کرد.

«حسن هانی‌زاده»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در خصوص اهمیت سفر وزیر امور خارجه به کردستان عراق در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: سفر آقای ظریف به عراق در چارچوب مناسبات بین تهران و بغداد قابل تجزیه و تحلیل است. 

وی ادامه داد: اخیرا وزیر امور خارجه آمریکا سفری به عراق داشت و این کشور را تحت فشار قرار داد تا مناسبات اقتصادی و تجاری خود با ایران را قطع و یا کاهش دهد. به نظر می‌رسد مقامات عراقی با درخواست پمپئو مخالفت کردند و سفر آقای ظریف برای ایجاد همگرایی بیشتر در سطح منطقه مخصوصا عراق، که نقش محوری در مسائل جهان عرب دارد، می‌تواند دستاورهای مهمی در مناسبات دو کشور داشته باشد.

وی یادآور شد: سفر آقای ظریف به اقلیم کردستان و عراق نشان می‌دهد فصل جدیدی از مراودات سیاسی میان ایران و عراق، ایران و اقلیم کردستان آغاز شده است. به نظر می‌رسد سطح تبادل این دو کشور در آینده به نقطه قابل قبولی برسد.

هانی‌زاده در خصوص بازتاب سفر ظریف به عراق بیان کرد: ایران نقش پررنگی در سرکوب گروهک‌های تروریستی در سوریه و عراق ایفا و همچنین هزینه‌های بسیار سنگینی برای تامین امنیت آنها پرداخت کرد؛ به همین دلیل ملت عراق به خوبی می‌دانند آمریکا عامل تفرقه میان کشورهای منطقه است. مقامات عراقی به خوبی اطلاع دارند ایران برای حفظ امنیت عراق اهمیت زیادی قائل است.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد روابط امنیتی، نظامی و اقتصادی ایران و عراق در آینده به‌رغم فشارهای آمریکا افزایش پیدا خواهد کرد.

هانی‌زاده بیان کرد: برخی جریان‌های سیاسی در عراق مایل نیستند روابط تهران- بغداد به یک نقطه قابل قبولی برسد. سفر آقای ظریف و سخنرانی او در جمع بازرگانان عراقی می‌تواند، فضای دلپذیری از تعاملات میان این دو کشور ایجاد کند.

وی با اشاره به تاثیر اقتصادی این سفر بیان کرد: عراق یکی از کشورهایی است که به عنوان دروازه اقتصادی ایران تلقی می‌شود. حجم تبادل اقتصادی میان این دو کشور به 9میلیارد دلار رسیده که پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده به رقم 10میلیارد دلار نیز برسد و این می‌تواند یک همکاری منطقه‌ای قابل قبول بین کشورهای غرب آسیا تلقی شود. سفر آقای ظریف می‌تواند به شکل‌گیری یک مجموعه اقتصادی جنوب شرق و غرب آسیا منجر شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز