نماینده پیشین مجلس:

مجلس برای دوره‌ای شدن انتخابات باید حمایت ارکان عالی نظام را داشته باشد/ حضور چند دوره‌ای مقامات سیاسی در مناصب، برخلاف چارچوب‌های دموکراسی است

۱۳۹۷/۱۰/۲۹ - ۰۵:۱۵:۳۹
کد خبر: ۸۰۱۴۷۷
مجلس برای دوره‌ای شدن انتخابات باید حمایت ارکان عالی نظام را داشته باشد/ حضور چند دوره‌ای مقامات سیاسی در مناصب، برخلاف چارچوب‌های دموکراسی است
نماینده پیشین مجلس در خصوص تاثیرات دو دوره‌ای شدن شورای نگهبان گفت: به نظر من این اتفاق بسیار خوبی است و هرچه افراد کمتر در مناصب سیاسی بمانند فضا برای چرخش نخبگان بیشتر فراهم خواهد شد.

«داریوش قنبری»، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، در خصوص تاثیرات دو دوره‌ای شدن شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: به نظر من اتفاق بسیار خوبی است و هرچه افراد کمتر در مناصب سیاسی بمانند، فضا برای چرخش نخبگان بیشتر خواهد شد. باید فرصت گردش نخبگان در جامعه فراهم شود.

وی افزود: یکی از لوازم مهم دموکراسی بحث گردش نخبگان است در کنار این که دموکراسی فرصتی را برای انتخاب توسط مردم فراهم می‌کند، یکی از لوازم آن این است که نخبگان جای خود را به سایرین بدهند و همیشه قدرت در دست یک طیف و یا گروه خاصی نباشد.

قنبری اضافه کرد: به همین جهت دوره مشخصی را معین می‌کنند تا افراد پس از گذراندن آن دوره جای خود را به افراد دیگر بدهند. در بسیاری از کشورها این طرح را برای مقامات سیاسی در نظر گرفته‌اند. برخی کشورها دوره چهار ساله و برخی دیگر دوره‌های پنج ساله در نظر گرفتند و بعد از آن باید انتخابات دیگری صورت گیرد و اگر انتخاب شدند می مانند، در غیر این صورت جای خودشان را به افراد دیگری می‌دهند. گاهی مشخص می‌کنند که نمی‌تواند بیش از یک یا دو دوره حضور داشته باشند. به هرحال این اتفاق از کشوری به کشور دیگر فرق می‌کند.

وی مطرح کرد: اصل گردش نخبگان از لوازم دموکراسی است و مقامات سیاسی هرچه بیشتر در یک منصب بمانند برخلاف چارچوب‌های دموکراسی است. کوتاه کردن عمر مناصب سیاسی و ایجاد محدودیت برای افراد بسیار پسندیده است و به توسعه مردم سالاری در کشور کمک می‌کند.

این نماینده پیشین مجلس درباره کوتاه شدن دوره نمایندگی در مجلس گفت: تصویب برخی از موارد شورای نگهبان در اختیار نمایندگان است و در مجموع آنها حقوقدانان را انتخاب می‌کنند. مجلس زمانی می‌تواند در این زمینه موفق شود که حمایت ارکان عالی نظام را داشته باشد تا در این زمینه بتواند قدمی بردارد.

قنبری ادامه داد: در ارتباط با بحث شورای نگهبان برخی از موارد آن مربوط به نمایندگان است و این نمایندگان هستند که حقوقدانان را انتخاب می‌کنند و در مجموع زمان زیادی، برای انتخاب آن‌ها ندارند چراکه آن‌ها قبلا توسط رئیس قوه قضاییه انتخاب و به مجلس فرستاده می‌شوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز