بوی جنگ به مشام می‌رسد/ فرمانده ببرهای سوریه به غرب حما رفت

۱۳۹۷/۱۰/۳۰ - ۰۸:۰۶:۵۶
کد خبر: ۸۰۲۰۶۶
بوی جنگ به مشام می‌رسد/ فرمانده ببرهای سوریه به غرب حما رفت
در حالی که ادلب و غرب حلب به دست النصره افتاده است سفر اخیر سهیل الحسن فرمانده ببرهای سوریه به غرب حما و بازدید از این منطقه گمانه وقوع عملیات علیه النصره را در حلب و ادلب تحت سیطره النصره تقویت کرده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از العالم، در سایه توافق موسوم به سوچی روسیه مقرر شد در مرز 20 کیلومتری در حاشیه ادلب کلیه گروه های مسلح و تروریست سوری گردآوری شوند و تحت کنترل قرار گیرند اما نه تنها زمان مشخص شده در قرارداد رعایت نشد بلکه به دلیل تمرکز ترکیه بر مساله کردهای شمال سوریه، درگیری با مساله قتل خاشقچی و غفلت از تروریست ها، روز به روز بر حجم فعالیت النصره افزوده شد و اخیرا و متعاقب اعلام عقب نشینی نیروهای آمریکا از سوریه خبرهایی مبنی بر فعال تر شدن النصره و در نتیجه احیای این گروه و تسلطش بر غرب حلب و البته ادلب به گوش رسید این یعنی اینکه در سایه مماشات ترکیه و وقت کشی آنکارا در یک سره کردن کار تروریست ها مبتنی بر توافقنامه سوچی غول النصره که به شکلی جدی در چراغ محبوس شده بود مجددا از چراغ بیرون امد و سیطره خود را بر حلب غربی و ادلب کامل کرد.

این روز ها بیش از آنکه تهدیدی به نام النصره و گروه های تروریستی در ادلب و حلب جدی گرفته شود عمده توجهات ترک ها متوجه کردهاست و آخرین اخبار حکایت از آن دارد که چنانکه آمریکا و ترکیه بر سر منطقه ای به طول 500 کیلومتر و عمق 30 کیلومتر در مرزهای شمالی سوریه به توافق برسند و بر نامگذاری حقوقی آن در قالب "منطقه عازله" که ترک ها می خواهند یا "منطقه امنه" که آمریکایی ها بر آن اصرار دارند توافق کنند حداقل مساله لشکرکشی ترک ها به شمال سوریه منتفی خواهد بود. در تفاوت دو مفهوم یاد شده بایستی توجه داشت چنانچه توافق بر سر "منطقه عازله" صورت پذیرد یعنی آنکه در این منطقه هیچ نبردی بین دودلت ها متصور نیست اما دست ترک ها برای سرکوب کردها همچنان بازخواهد بود. در مقابل چنانکه توافق متوجه "منطقه ای امنه" باشد یعنی آنکه ترک ها به هیچ وجه از هیچ حقی برای حمله به کردهای سوریه در این منطقه بهره مند نخواهند بود و همه آنانی که در این منطقه حضور دارند از امنیت برخوردار می شوند، امری که به نظر می رسد مطلوب ترک ها نخواهد بود و البته مورد استقبال کردها و آمریکاییان قرارخواهد گرفت.

ترک ها به رغم آنکه ترامپ از آنها به عنوان نماینده سیاسی و نظامی خود در شرایط خروج نیروهایش از سوریه یاد کرد به نظر می رسد امتحان خود را آنچنانکه ترامپ و آمریکاییان توقع داشتند برآورده نکرد و همچنان برلزوم مبارزه با کردها تاکید کرد به همین خاطر هم هست که "مک کورک" نماینده اوباما و ترامپ در ائتلاف مبارزه با داعش که در واکنش و مخالفت با اعلام عقب نشینی آمریکا از سوریه از سمت خود استعفا کرد به صراحت می گوید: ترکیه شریک قابل اعتمادی برای آمریکا در سوریه نیست و ترک ها بدون حضور آمریکا در سوریه کاری از پیش نخواهند برد. ترک ها البته در شرایط کنونی ضمن آنکه می کوشند تا پروژه دور کردن کردها از مناطق مرزی خود را حتی در قالب توافق بر منطقه ای عازله پیگیری کنند اما همچنان نگاه به روسیه و ایران را در تحقق خواسته های خود دور از نظر ندارند و به همین خاطر عمده تلاش های دیپلماتیک خود را متوجه اجلاس پیش روی آستانه، دیدار اردوغان و پوتین در23 ماه جاری میلادی وبلاخره سفر چاووش اوغلو به آمریکا در اواسط ماه آینده میلادی کرده اند.

در این میان بازدید اخیر "سهیل الحسن" معروف به ببر سوریه از غرب حما تا حدودی معادلات میدان را دستخوش تغییر کرده و تحلیل های جدیدی مبنی بر نزدیکی حمله به حلب و ادلب را موجب شده است مبتنی بر این تحلیل ها برخی صاحب نظران معتقدند دولت سوریه و متحدان آن یعنی روسیه و ایران بنا ندارند به هیچ وجه با تروریست های النصره مماشات کرده و حاصل نبردی 7ساله را به قربانگاه سیاست های ترکیه و امریکا در سوریه بفرستند. از این نگاه اولویت اساسی برای سوریه و متحدانش پاکسازی سوریه از گروه های تروریستی است و خطر تهدید کننده تمامیت ارضی سوریه نه کردها که گروه های تروریستی هستند. آیا بازدید سهیل الحسن معنایی جز این تحلیل دارد یا نه را بایستی به انتظار نشست.

ابورضا صالح-العالم

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز