وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

باید «تحول دیجیتال» را در کشور نهادینه کنیم/ توسعه خدمات مبتنی بر فناوری کلید حل ابر چالش‌های کشور است

۱۳۹۷/۱۱/۰۱ - ۱۵:۱۲:۳۴
کد خبر: ۸۰۲۸۰۲
باید «تحول دیجیتال» را در کشور نهادینه کنیم/ توسعه خدمات مبتنی بر فناوری کلید حل ابر چالش‌های کشور است
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بابیان اینکه باید برنامه «ایران دیجیتال» را در کشور محقق کنیم، تأکید کرد که نیازمند تحول دیجیتال در کشور هستیم که این تحول بدون توسعه متوازن در سایر بخش‌ها امکان‌پذیر نیست.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا؛ «محمدجواد آذری جهرمی»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، پس از بازدید حسن روحانی رئیس‌جمهور از نمایشگاه «دستاوردهای کسب‌وکارهای آینده» طی نشستی با حضور معاونان و مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ضمن خیرمقدم به رئیس‌جمهور از طرف خانواده بزرگ فناوری اطلاعات گفت: بر اساس تأکیدات و نگاه راهبردی شما در دولت یک حرکت بزرگی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت‌های یازدهم و دوازدهم شاهد بودیم که یقیناً از مهم‌ترین دستاوردهای این دوره خواهد بود.

جهرمی با بیان اینکه این دستاورد بزرگ را مردم مستقیماً در زندگی خود لمس می‌کنند ادامه داد: خدمات بسیاری یقیناً در حوزه‌های مختلف ازجمله کشاورزی، حمل‌ونقل جاده‌ای، بهداشت و درمان و... در دولت شما شاهد بودیم اما تفاوت خدمات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با سایر حوزه‌ها این است که مردم می‌توانند قبل و بعد را با یکدیگر مقایسه کنند.

در ادامه وزیر جوان دولت تدبیر و امید به ارائه گزارشی از خدمات و دستاوردهای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخت و بابیان اینکه در دولت یازدهم شاهد حرکت قابل‌توجهی در حوزه ارتباطات بودیم گفت: سرمایه‌گذاری بیش از 200 هزار میلیارد ریال در این حوزه انجام‌گرفته است که بیش از 75 درصد آن را بخش خصوصی و 25 درصد آن نیز توسط دولت انجام گرفت.

آذری جهرمی افزود: در دولت یازدهم 10 میلیون نفر به اینترنت پهن باند ثابت دسترسی پیدا کردند، این در حالی است که قبل از دولت تدبیر و امید 4 میلیون مشترک از این امکان برخوردار بوده‌اند. همچنین در پایان این دولت 36 میلیون نفر به اینترنت پهن باند دسترسی پیدا کردند. پهنای باند بین‌الملل کشور هم از 73 گیگابیت در ثانیه به 900 گیگابیت در ثانیه رسیده است.

وی با بیان اینکه شتاب دیجیتال یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها و اولویت‌هایی است که از ابتدای دولت بر آن تأکید شد، گفت: توسعه نسل 3 و 4 اینترنت همراه نیز یکی از دستاوردهایی بود که در این دولت پیاده‌سازی شد.

وزیر دولت یازدهم ادامه داد: اما در دولت دوازدهم هم ما بر اساس برنامه‌ای که ارائه دادیم، تکمیل دسترسی همگانی و توسعه کاربردهای فناوری اطلاعات را موردتوجه جدی قراردادیم و اقداماتی که انجام شد عبارت است از توسعه دسترسی روستاهای کشور به اینترنت پهن باند از 36 درصد به 66 درصد رساندیم، پوشش ارتباطی جمعیت شهری  از 50 درصد به 100 درصد رسید. تمام شهرهای کشور امروز به خدمات نسل 3 و 4 اینترنت همراه دسترسی پیداکرده‌اند.

آذری جهرمی تصریح کرد: دسترسی خدمات نسل 4 اینترنت همراه نیز از 710 شهر به 1242 شهر رسیده است و پهنای باند اینترنت از 900 گیگابیت در ثانیه به 1500 گیگا بیت رسیده است. 2 هزار و 200 کیلومتر فیبر نوری جدید بین استانی احداث‌شده است. ظرفیت انتقال شبکه ملی استانی در همین مدت 2.4 دهم برابر شده است و ظرفیت هسته شبکه ملی اطلاعات سه برابر شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: فناوری اطلاعات صرفاً رسانه یا دیدگاه عمومی و فضای مجازی و پیام‌رسان‌ها که مطرح می‌شود نیست بلکه در پس آن‌یک تحول بزرگی است.

وی در ادامه با ارائه اسلایدی از روند تولید ناخالص ملی کشورهای مختلف جهان با ایران در مقایسه با یکدیگر از 1995 تا 2016 بر اساس آمارهای جهانی گفت: سهم صنعت ICT در GDP ملی در سال 1392، 1.25 درصد بود و این عدد در سال 1395 به 1.52 صدم درصد رسید. اگر به زیر شکست بخشی این حوزه نگاه کنیم می‌بینیم حوزه مخابرات، 75 درصد سهم این بازار را داشت و در سال 95 هم همین میزان داشته است.

وی افزود: مفهوم این گفته این است که خدمات در حال رشد است، خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات نیز راه‌حلی است هم برای حل چالش‌ها و هم برای رشد اقتصاد که این نشان می‌دهد ما در کشور پتانسیل بسیار بالایی برای رشد این بخش‌داریم.

آذری جهرمی با تأکید بر اینکه ما اعتقادمان بر این است که توسعه خدمات مبتنی بر فناوری کلید حل ابر چالش‌های کشور است و در دنیا هم همین‌طور است گفت: ما یک برنامه‌ای تبیین کرده‌ایم تحت عنوان «ایران دیجیتال». ما باید به سمتی برویم که «تحول دیجیتال» را در کشور نهادینه کنیم.

وزیر جوان دولت تدبیر و امید افزود: در این تحول نیازمند توسعه متوازن هستیم. نمی‌شود فقط فناوری اطلاعات رشد کند و مابقی درجا بزند که این همان چیزی که در کشور امروز شاهد هستیم، فناوری اطلاعات رشد می‌کند در مقابل کسی که مسئول برخورد با جرائم است رشد نمی‌کند بعد همواره منتقد می‌شود که چرا جرائم در این حوزه زیاد شده است.

وی تأکید کرد: ما اگر توسعه متوازن نداشته باشیم دچار ضرر می‌شویم. اگر فناوری اطلاعات را توسعه ندهیم نمی‌توانیم از خدمات آن استفاده کنیم و اگر توسعه‌ای بدهیم که متوازن نباشد طبیعتاً موانع به وجود می‌آید.

نظر شما