گزارش استانی هفته؛

استان گلستان رتبه دوم در اعطای تسهیلات رونق تولید را کسب کرد/ پارک پسماند گلستان به مکانی تفریحی آموزشی تبدیل می‌شود

۱۳۹۷/۱۱/۰۴ - ۰۵:۲۷:۰۶
کد خبر: ۸۰۳۱۳۷
استان گلستان رتبه دوم در اعطای تسهیلات رونق تولید را کسب کرد/ پارک پسماند گلستان به مکانی تفریحی آموزشی تبدیل می‌شود
«سیدمناف هاشمی» که در مهرماه 97 استانداری استان گلستان را به عهده گرفت، با اقدامات موثر خود در طول یکسال گذشته نقش مثبتی در جهت رفع مشکلات این استان داده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، استان گلستان نام جدید سرزمین تاریخی است که تا سال ۱۳۷۶ بخشی از استان مازندران بود اما از آن سال به صورت استانی مستقل درآمد و شهرستان گرگان به عنوان مرکز آن برگزیده شد. استان گلستان بیش از پنج هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد و همه ساله به دلیل موقعیت خوب در مسیر مسافرین قرار دارد و پذیرای هزاران گردشگر ایرانی است. محور فعالیت‌های اقتصادی استان گلستان، فعالیت های کشاورزی است. باوجود تلاش‌ها هنوز نقاط محروم زیادی در این استان وجود دارد و‌ نیاز است، نقاط مختلف استان به ویژه شمال آن از توسعه بیشتری برخوردار شود.

استان گلستان در گذشته نتوانسته رشد و پیشرفت زیادی داشته باشد هر چند برخی مقاطع به دلیل حضور مقامات کاریزما توانسته چشمه هایی از تغییر را ببیند اما اقدامات علمی و زیر بنایی در این استان کمتر دیده شده است.

«سیدمناف هاشمی»، استاندار گلستان، به خوبی به این نکته واقف بوده و می‌داند که شاه کلید پیشرفت استان توسعه بوده و این موضوع را در اقدامات خود لحاظ کرده است.

«مناف هاشمی» با روی کار آمدن دولت اصلاحات مدیرکل دفتر برنامه و بودجه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بود. او که پیش از این معاونت مالی و پشتیانی وزارت ورزش و جوانان را بر عهده داشت، برای شرکت در انتخابات شورای شهر از سمت خود استعفا داد و در جلسه هیات دولت در تاریخ 19 مهرماه سال گذشته به عنوان هشتمین استاندار استان گلستان تعیین شد.

مناف هاشمی در این مدت نشان داده از چابکی، جوانی، انگیزه و سرعت عمل خوبی برخوردار است و این خصوصیات را در عملکرد روزهای ابتدایی وی پس از تودیع و معارفه می‌توان به وضوح مشاهده کرد. او توانسته در این مدت کوتاه بخش اعظمی از استان را مورد بازدید قرار بدهد.

مناف هاشمی از ابتدای حضور در سمت استاندار، توسعه این استان را در دستور کار خود قرار داد. او در مراسم معارفه خود، که با حضور وزیر کشور برگزار شد، بیان کرد: «حدود 30 مطالبه بزرگ در استان گلستان وجود دارد. من قول می‌دهم خودم و زندگی‌ام را وقف استان کنم.»

اقدامات استاندار گلستان در حوزه پاکسازی

با آغاز بکار استاندار گلستان، اجرای پارک پسماند گلستان در تپه هزار پیچ در دو فاز آغاز شد. این مکان به مدت 37سال محل تخلیه زباله بود که با اجرای این طرح به مکانی تفریحی آموزشی تبدیل خواهد شد. همچنین کاشت 2500 اصله درخت در جهت پاکسازی در حدود 4 هکتار صورت گرفته است.

پرداخت تسهیلات رونق تولید

استاندار گلستان رتبه دوم در اعطای تسهیلات رونق تولید، به 138 واحد به مبلغ 458میلیارد تومان، کسب رتبه چهارم برای توسعه اماکن گردشگری به مبلغ 25 میلیارد تومان و کسب رتبه چهارم اعطای تسهیلات نوسازی و بازسازی به مبلغ 64 میلیارد تومان را در کارنامه خود دارد. همچنین در این استان شاهد افزایش واحدهای بوم‌گردی هستیم که تا شهریور 96، دو واحد بوم‌گردی در استان وجود داشت که تا پایان سال جاری به 200 واحد می‌رسد.

از ابتدای سال جاری 361 میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید به واحدهای تولیدی استان پرداخت شده است. گلستان در این حوزه با پرداخت تسهیلات به 106 واحد تولیدی بعد از استان البرز تاکنون رتبه دوم کشور را کسب کرده است. طی سال گذشته و امسال تعداد 42 واحد صنعتی تعطیل با همکاری دستگاه‌های مرتبط احیا شده است. از شهریور ماه سال جاری نیز با پرداخت تسهیلات به 66 واحد تولیدی به مبلغ 279 میلیارد تومان، گلستان همچنان بعد از استان البرز در رتبه دوم کشور قرار دارد.

تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری

پرداخت 232 میلیارد تومان به 3287 طرح و جذب 143درصدی، جذب مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های محوری گلستان، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در 110 طرح و پروژه بزرگ استان از جمله، کشت‌گاه و نیروگاه خورشیدی (24میلیارد تومان)، دهکده گیاهان دارویی (30میلیارد تومان)، فاز دو نیروگاه سیکل ترکیبی علی‌آباد کتول (400 میلیون یورو)، تولید بزر هیربدی (100 میلیارد تومان)، زنجیره تولید مرغ تخم‌گذار (250میلیارد تومان) و آب شیرین‌کن (30میلیارد تومان) از دیگر اقدامات مناف هاشمی است.

اجرای طرح هادی روستایی

در راستای پروژه های روستایی طرح هادی برای 943 روستا با اعتبار بیش از 7میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

ارائه تسهیلات توسعه

گلستان توانسته در بسیاری از آمارها توسعه داشته باشد و پیشرفت کند که در بخش اشتغال توفیقات خوبی حاصل شده است. در سال ۱۳۹۶ و امسال بیش از 4 هزار واحد موفق شدند تسهیلات دریافت کنند.

مناف هاشمی بارها تاکید کرده به هیچ عنوان کاهشی در بودجه گلستان صورت نگرفته است. همچنین بودجه جاری استان بین 16.5 تا 20 درصد رشد، بودجه عمرانی استان بین 6 تا 10 درصد رشد و بودجه عمرانی ملی استان 36 درصد رشد داشته است.

انتخاب یک زن به عنوان شهردار و استفاده از اقوام

در استان گلستان هفت مدیرکل و ۱۲ معاون مدیرکل و ۴۸ مدیر اداره و یک شهردار زن فعالیت دارند. همچنین در حوزه مسئولیتی از اقوام استفاده شده است.

اقدامات در شبکه ریلی

استان گلستان با 70سال سابقه فعالیت راه‌آهن یکی از استان‌های مهم کشور در شبکه حمل و نقل ریلی محسوب می‌شود و نزدیکی به خطوط راه آهن سراسری، موقعیت ممتاز در شبکه حمل و نقل بین‌المللی به عنوان یکی از نقاط استراتژیک صادراتی کشور سبب شده است. بهره‌برداری از طرح راه آهن اینچه برون- گرگان و افزایش حجم صادرات به کشورهای روسیه و چین از دیگر اقدامات استاندار گلستان است.

اقدامات در حوزه مسکن

در سال 97 مقرر شده تعداد 2792 واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده، حاشیه‌نشین و تاریخی استان با اعتباری حدود 112میلیارد تومان در قالب تسهیلات با سود 9درصد، بازسازی و بهسازی شود. در این خصوص آورده بخش خصوصی 292 میلیارد تومان برآورد شده است. در بحث توانمندسازی و ساماندهی این بافت‌ها مبلغ 41.8 میلیارد تومان به استان در قالب سهم شرکت بازآفرینی اختصاص یافته و سهم شهرداری ها 216.5 میلیارد تومان و سهم دستگاه های عضو ستاد بازآفرینی استان 123.7 میلیارد تومان منظور شده است.

اقدامات در حوزه ورزش

با تلاش مسئولین ورزش گلستان، تحرک ویژه‌ای در حوزه ورزش و جوانان و در ابعاد مختلف ایجاد شده که بر این اساس شاخص‌های ورزش استان ارتقا یافته است. تنوع اقوام در استان گلستان ظرفیت مناسبی برای توجه به ورزش‌های بومی استان است. برگزاری مسابقات بین‌المللی ورزشی در گلستان در سال جاری از نظر تعداد به اندازه مسابقاتی بوده که  در ۱۰ سال اخیر در استان برگزار شده و بی سابقه است.

با توجه به داشتن پتانسیل‌های مناسب سنگ‌نوردی و نفرات عضو تیم ملی و همچنین ظرفیت‌های خوب صعود به قلل مرتفع به این موضوع هم در دستور کار استاندار گلستان قرار گرفته است.

بهترین کبدی بازان ایران از استان گلستان هستند که در بازی‌های آسیایی جاکارتا نیز توانستند قهرمان شوند و ورزشکاران این استان نقش پر رنگی در این قهرمانی داشتند.

از زمانی که مناف هاشمی استاندار شده است در رقابت‌های ورزشی این استان حضور داشته و بارها بدلیل حمایت از ورزش استان، مورد تشویق هواداران قرار گرفته است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز