پوتین:

اجرای طرح خروج آمریکا از سوریه قدمی مثبت است

۱۳۹۷/۱۱/۰۴ - ۰۹:۵۴:۱۴
کد خبر: ۸۰۳۹۳۶
اجرای طرح خروج آمریکا از سوریه قدمی مثبت است
رییس‌جمهوری روسیه اعلام کرد: عملی شدن طرح خروج آمریکا از سوریه یک قدم مثبت خواهد بود.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، نشست خبری مشترک «رجب طیب اردوغان» و «ولادیمیر پوتین» روسای‌جمهور ترکیه و روسیه در مسکو برگزار شد. پوتین در رابطه با دیدار خود با اردوغان گفت: فضای بسیار سازنده‌ای حاکم بود و پیرامون روابط دوجانبه بحث و گفت‌وگو کردیم.

پوتین اظهار کرد: بر روی راه حل پایدار در مسأله سوریه کار می‌کنیم. می‌خواهیم این موضوع از راه‌های سیاسی و دیپلماتیک حل شود.

رییس‌جمهوری روسیه اعلام کرد: قصد داریم اجلاس سه‌جانبه ترکیه، ایران و روسیه را در مسکو برگزار کنیم.

او تصریح کرد: ترکیه و روسیه باید به همکاری خود پس از حل مسأله سوریه ادامه دهند. در این راستا مقامات وزارتخانه‌هایمان نیز فعالیت مشترک خواهند داشت که پناهجویان نیز در محیطی امن به کشورشان بازگردند.

پوتین اظهار کرد: ما طرفدار برقراری کانال گفت‌وگو میان مقامات دمشق و کُردهای سوریه هستیم. معتقدیم این گفت‌وگو باعث ایجاد وحدت در جامعه سوریه و مایه خیر برای کشورهای همسایه خواهد بود.

او با اشاره به ایجاد منطقه امن در شمال سوریه، بیان کرد: نسبت به منافع دوستان ترک خود به ویژه در مورد ایجاد امنیت، احترام قائل هستیم.

پوتین تأکید کرد: حل تمامی مشکلات موجود در سوریه تنها با راه‌های سیاسی و دیپلماتیک ممکن است.

رییس‌جمهوری روسیه گفت: با ترکیه بر سر مبارزه مشترک با تمامی تروریست‌ها هم‌عقیده هستیم. متوجه تلاش‌های طرف ترکیه‌ای برای اجرای الزامات توافق ادلب هستیم.

او اضافه کرد: تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه موضوع بسیار مهمی است که باعث تحکیم دست‌آوردهای ما در منطقه خواهد شد. برقراری کانال گفت‌وگو میان تمام طرف‌ها ضروری است.

رییس‌جمهوری ترکیه نیز در این نشست خبری گفت: ماه آینده نشست دیگری با حضور حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران در روسیه برگزار خواهیم کرد.

اردوغان اظهار کرد، عدم ایجاد خلأ در پی روند خروج آمریکا از سوریه که مورد سوءاستفاده گروه‌های تروریستی قرار گیرد، اهمیت زیادی دارد.

او بر لزوم مبارزه مشترک با گروه‌های تروریستی که درصدد جلوگیری از همکاری ترکیه و روسیه هستند، تأکید کرد.

نظر شما