یک کارشناس مسائل سیاسی:

آتش زیر خاکستر در ونزوئلا فوران کرد/ آمریکا بدنبال سلطه بر منابع نفتی جهان

۱۳۹۷/۱۱/۰۷ - ۰۴:۴۹:۱۰
کد خبر: ۸۰۴۵۴۴
آتش زیر خاکستر در ونزوئلا فوران کرد/ آمریکا بدنبال سلطه بر منابع نفتی جهان
یک کارشناس مسائل سیاسی در خصوص اهداف آمریکا از تشدید تنش در ونزوئلا بیان کرد: آمریکا به دنبال اعمال دو نوع هژمون در منطقه ونزوئلا است.

«صباح زنگنه»، کارشناس مسائل سیاسی، در خصوص اهداف آمریکا از تشدید تنش در ونزوئلا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا بیان کرد: آمریکا به دنبال اعمال دو نوع هژمون در منطقه ونزوئلاست.

وی اضافه کرد: یکی از این دلایل، مربوط به ذخایر نفتی این کشور است که می‌تواند وضعیت بازار انرژی را تحت تاثیر قرار دهد. آمریکا در زمان آقای ترامپ در تلاش است تا مراکز و منابع نفتی گوناگون جهان را تحت کنترل داشته باشد و از اینکه این منابع مورد استفاده رقبای سیاسی و ژئوپولیتیک باشد، ممانعت می‌کند.

زنگنه یادآور شد: دلیل دیگر این اتفاق، رقابت نژادی قدیمی است که آتش زیر خاکستر بود و با آمدن ترامپ بر سر قدرت این دشمنی‌های نژادی در حال احیاست.

این کارشناس با اشاره به رقابت و دشمنی میان نژاد سفیدپوستان و نژاد سرخ آمریکای لاتین بیان کرد: این رقابت روز به روز افزون‌تر شده و با رشد نیروهای متعصب و افراطی سفیدپوست و ترکیب شدن با جریان‌های مسیحی و یهودی منجر به محدود شدن هرگونه حضور و نفوذ نیروهای آمریکای لاتین می‌شود.

وی ادامه داد: ما شاهد این‌گونه رفتار و ممانعت از ورود مهاجرین آمریکای لاتین و اسپانیش‌ها به آمریکا بودیم و هستیم. همچنین شاهد تلاش برای راه‌اندازی دیوار بین آمریکا، ایالات متحده و مکزیک و انواع فشارها بر کشورهای آمریکای جنوبی و آمریکای لاتین هستیم.

زنگنه با توجه به حمایتی که «مادورو»، رئیس جمهور ونزوئلا، از طرف نظامیان و نیروهای ارتش این کشور دارد گفت: طبعا نیروهای نظامی قدرت اصلی و توان برای کنترل کشور را دارند و خواهند داشت. البته آمریکا تلاش می‌کند به این نیروها فشار بیاورد و با تقویت فشار نیروهای نظامی را هم با چالش جدی اجتماعی تبدیل کند.

زنگنه در ادامه تصریح کرد: اکثریت مردم فقیر هم هستند و نیروهای نظامی طرفدار مادورو هستند اما مشکلات اقتصادی و معیشتی ممکن است به بحران گسترده اجتماعی منجر شود که با کنترل صرفا نظامی قابل گشایش نخواهد بود.

وی بیان کرد: اگر وعده‌های چین و روسیه در حمایت از آقای مادورو به موقع برسد، او می‌تواند بر اوضاع مسلط شود ولی اگر با سیاست تاخیری که گاهی از چین و روسیه دیده می‌شود، اتفاق بیفتد، ممکن است نوشدارو بعد از مرگ سهراب تلقی شود.

زنگنه در خصوص به وجود آمدن جنگ داخلی در ونزوئلا اضافه کرد: این احتمال وجود دارد ولی در نهایت بازنده این جنگ طبقه متوسط و مرفه خواهند بود چراکه طبقه فقیر جامعه چیزی برای از دست دادن ندارند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز