وزیر نفت:

مخالف سهمیه‌بندی نیستم/ عقبگرد چینی‎ها برای همکاری نفتی

۱۳۹۷/۱۱/۱۰ - ۱۴:۵۹:۳۸
کد خبر: ۸۰۶۶۳۱
مخالف سهمیه‌بندی نیستم/ عقبگرد چینی‎ها برای همکاری نفتی
وزیر نفت گفت: هیچگاه رویکرد مخالفت با سهمیه‌بندی بنزین نداشتم، اما در نشست روز یکشنبه (هفتم‌ بهمن‌ماه) کمیسیون تلفیق با وجود آنکه چند سناریو برای سهمیه‌بندی بنزین مطرح بود، اما هیچ‌کدام رأی نیاورد

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «بیژن زنگنه»، وزیر نفت، امروز در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره جواب نامه ۷۲ نفر از نمایندگان به سران قوا درباره ناکارآمدی وزیر نفت اظهار کرد: این کار فرصتی به ما داد تا برخی موارد را به مردم توضیح دهیم و برخی مسائل که به‌طور منظم پچ‌پچ می‌شد جواب داده شود.

وی با بیان اینکه هر فردی که موضوعی را بیان می‌کند باید با سند و مدرک باشد، ادامه داد: «هرچند این صحبت‌ها با سند و مدرک نیست، اما جواب لازم را می‌دهیم و تا آنجا که بتوانیم سعی می‌کنیم به زبانی که مشکلی برای مراودات صادرات نفت پیش نیاید، بگوییم که واقعیت چیست. همه این موارد اتهام است و جواب افکار عمومی را می‌دهیم».

وزیر نفت با تاکید دوباره بر اینکه هیچ نامه‌ای درباره لوایح پالرمو، اف‌ای‌تی‌اف (FATF) و سی‌اف‌تی (CFT) امضا نکرده است، تاکید کرد: «این دروغی است که عده‌ای گفته‌اند و جالب اینکه پس از راه انداختن دروغ، بدون هیچ دلیلی بر آن اصرار می‌کنند».

وی افزود: «به هیچ‌وجه نامه را برای امضا پیش من نیاورده‌اند که بگویم امضا می‌کنم یا نمی‌کنم. حتی برخی گفته‌اند این نامه ۷۲ نماینده هم به همین دلیل بوده است اما من نامه‌ای امضا نکرده‌‌ام.»

وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره چرایی این فضاسازی‌ها گفت: «دلیل این‌کارها را خودتان بهتر از من می‌دانید».

زنگنه درباره انتشار یک هزار میلیارد تومان «اوراق منفعت» نیز گفت: «مجوزی از شورای اقتصاد برای طرح‌های سرمایه‌گذاری در نگهداشت‌ و افزایش توان تولید در میدان‌های در حال بهره‌برداری با اتکا به درآمدهای آینده حاصل از افزایش تولید همین میدان‌ها داشتیم که براساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، ۶,۲ میلیارد دلار است».

وی گفت: «با اجرای این طرح‌ها، درآمدی بالای ۲۰ میلیارد دلار به‌وجود می‌آید که از این مقدار با در نظر گرفتن هزینه‌های مالی، بالای ۷ میلیارد دلار بازپرداخت خواهد داشت».

وزیر نفت افزود: «نخستین دسته از این قراردادها هفته گذشته به ارزش ۱,۲ میلیارد دلار امضا شد و انتشار هزار میلیارد تومان اوراق منفعت از این جهت است که پول لازم برای اجرای قرارداد را جمع کنیم تا در آینده از محل درآمد حاصله، اصل و فرع آن را بپردازیم».

وی با بیان اینکه این قراردادها با پیمانکاران ایرانی امضا شده است، ادامه داد: «سطح ساخت داخل در این قراردادها بسیار بالاست؛ یکی از اهداف‌مان در کنار تولید نفت، ایجاد اشتغال و کار برای صنایع و پیمانکاران داخلی بوده است».

زنگنه تاکید کرد: «اکنون نه فقط در بنزین خودکفا هستیم، بلکه به دلیل فصل زمستان، تولید از مصرف بیشتر شده است. از همین رو مدام بر ذخایر بنزین کشور اضافه می‌شود. هم‌اکنون با وجود آنکه فاز سوم پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به‌طور کامل راه‌اندازی نشده است، اما روزانه ۳۰ میلیون لیتر بنزین از این پالایشگاه دریافت می‌کنیم».

وزیر نفت درباره صادرات گاز ایران به پاکستان نیز اشاره کرد و گفت: «این هم یکی از مطالبی است که در نامه ۷۲ نماینده به سران قوا آمده است؛ قرارداد خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان خیلی وقت است که امضا شده است؛ خط لوله در خاک ایران به مرز رسیده، اما مشکل این است که پاکستان به صراحت می‌گوید به دلیل فشارهای خارجی آمادگی انجام کار را ندارد، بنابراین هر شخص دیگری هم بیاید نمی‌تواند کاری کند».

وی  ادامه داد: «برخی این موضوع را مطرح می‌کنند که روس‌ها می‌خواستند ادامه کار را انجام دهند، اما ایران اجازه نداد و این در شرایطی است که روس‌ها هیچ وقت اظهارنظر رسمی در این باره نکرده‌اند».

زنگنه درباره مذاکره با چینی‌ها برای فاز ۲  توسعه میدان نفتی یادآوران هم توضیح داد: «در فاز ۲ میدان نفتی «یادآوران» با چینی‎ها در حال مذاکره بودیم، اما آنها اکنون حاضر نیستند هیچ مذاکره‌ای با ایران را به  مرحله قرارداد برسانند».

وی درباره سرنوشت توسعه میدان فرزاد‌بی نیز گفت: «کارهایی در حال انجام است و این کار طولانی شده، اما پدر عروس موافقت نمی‌کند».

وزیر نفت همچنین درباره احتمال سهمیه‌بندی بنزین گفت: «هیچگاه رویکرد مخالفت با سهمیه‌بندی بنزین نداشتم، اما در نشست روز یکشنبه (هفتم‌ بهمن‌ماه) کمیسیون تلفیق با وجود آنکه چند سناریو برای سهمیه‌بندی بنزین مطرح بود، اما هیچ‌کدام رأی نیاورد».

زنگنه تاکید کرد: «افزایش قیمت بنزین بی‌شک اثر تورمی دارد، اما اینکه این اثر تا چه میزان است در دو بخش قابل بررسی است. نخست آنکه در عدد و رقم و محاسبات نرخ تورم چه تاثیری دارد و دیگر اینکه آثار روانی در بقیه قسمت چیست؟»

وی ادامه داد: «این موضوع به نظر بسیاری تابع مسائل اجتماعی، افکار عمومی، رسانه‎ها و فضای مجازی است. تصمیم‌گیری سخت است، زیرا اکنون در شرایطی هستیم که باید با دقت تصمیم بگیریم».

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز