با حضور مقامات عالی رتبه دولت چین، سفرا، دیپلمات ها؛

آیین چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در پکن برگزار شد

۱۳۹۷/۱۱/۱۳ - ۰۸:۲۰:۳۵
کد خبر: ۸۰۷۳۶۸
آیین چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در پکن برگزار شد
آیین بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با شرکت جمع زیادی از مقامات عالی رتبه دولت چین، سفرا، دیپلمات ها و وابستگان نظامی سفارتخانه های مقیم این کشور جمعه شب در سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن برگزار شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، در کنار سفرا و دیپلمات های مختلف کشورهای خارجی، «شن یوئه یوئه»، نائب رییس کنگره ملی خلق چین و 'شن شیائودونگ' معاون وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین به نمایندگی از پارلمان و دولت خلق چین در این مراسم حضور داشتند و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را به سفیر جمهوری اسلامی تبریک گفتند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در این مراسم با اشاره به چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: چهل سال پیش انقلاب اسلامی ایران برخاسته از مبارزات مردم ایران به رهبری امام خمینی(ره)، موفق به سرنگونی یک دیکتاتوری شد که با کمک کودتای سال 1953 به سرکردگی آمریکا علیه دولت قانونی دکتر محمد مصدق به حکومت فاسد خویش ادامه داده بود.

'محمد کشاورز زاده' افزود: ایران در طول چهل سال گذشته با توطئه های متعددی مواجه بوده است اما با پشتیبانی مردم ایران چالش های بزرگی از جمله کودتا، جنگ تحمیلی و تحریم را با موفقیت پشت سر گذاشت و توفیق یافته به عنوان قدرتی اثرگذار و بازیگری مسئولیت پذیر در منطقه غرب آسیا ظهور نماید و سکان ثبات منطقه خاور میانه باشد.

وی ادامه داد: خوشبختانه در سایه اعتماد به نفس و با وجود تحمل سختی های ناشی از تحریم های غیرقانونی، ظالمانه و یکجانبه آمریکا علیه مردم ایران، جمهوری اسلامی نه تنها موفق به خنثی سازی تحریم ها شده بلکه توانسته است آن را مبدل به فرصتی برای حرکت به سمت بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علم و فن آوری خویش نماید.

کشاورز زاده با اشاره به برخی دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در 40 سال گذشته در شاخه های مختلف گفت: در مقوله تولید علم، در سال 2017، ایران در رتبه شانزدهم جهانی و رتبه اول منطقه خاورمیانه قرار گرفت در فناوری نانو نیز چهارمین کشور جهان در سال 2018 معرفی شد در این رشته، ایران به تنهایی 5.81 درصد از کل علم جهانی را تولید می کند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین تاکید کرد قانون اساسی ایران، سیاست خارجی را بر نفی سلطه گری و سلطه پذیری و نیز حفاظت از استقلال همه جانبه کشور استوار ساخته است بنابراین جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر این عناصر بنیادین، همواره به دنبال ارتقا روابط سازنده با کشورهای مستقل جهان همانند جمهوری خلق چین بوده است.

وی با اشاره به روابط قدیمی ایران و چین افزود: دو کشور بدون شک بسیار از یکدیگر بهره برده‌اند جاده ابریشم، علاوه بر آنکه زمینه مبادلات تجاری میان کشورهای واقع در مسیر آن را تسهیل کرد، چشم اندازی بی نظیر برای تبادلات فرهنگی و آشنایی با منظومه های فکری و اخلاقی جدید نیز گشود و امروزه به مثابه یک بنای مستحکم، بدون متاثر شدن از ناپایداری های بین المللی، استوار ایستاده است.

به گفته وی از ابتدای برقراری روابط ایران و چین، همواره شاهد رشد و شکوفایی آن بوده ایم و در حال حاضر نیز دو طرف از روابط مستحکم بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک بهره مند هستند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین افزود: چین با اجرای سیاست اصلاحات اقتصادی در چهل سال اخیر، نه تنها شکوفائی اقتصادی چشم گیر و رفع فقر را در عرصه داخلی به ارمغان آورد بلکه با تبدیل شدن به دومین اقتصاد بزرگ جهان به موتور محرکه رشد اقتصاد جهانی نیز بدل شد.

وی تاکید کرد بدون شک ایران و چین می توانند با همکاری نزدیک با یکدیگر نقش پررنگ‌تری در ارتقاء رونق اقتصادی و توسعه و نیز صلح و ثبات در منطقه غرب آسیا ایفاء نمایند و ابتکار ستودنی 'شی جین پینگ' در معرفی استراتژی « یک کمربند- یک راه» نیز پایه محکمی را برای گسترش روابط دو کشور فراهم کرده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین تاکید کرد ایران و چین با مواضع مشترک در موضوعات مختلف منطقه ای و جهانی، حوزه همکاری های خود را از روابط اقتصادی و تجاری تا حوزه های سیاسی - امنیتی گسترش داده اند تا بدین ترتیب به شراکتی مستمراً در حال ارتقا میان دو تمدن باستانی شکل دهند.

وی گفت: بارزترین جلوه این همکاری ها مربوط به مذاکرات بین المللی منجر به توافق در خصوص برنامه صلح آمیز هسته ای ایران موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال 2015 است با وجود آنکه جمهوری اسلامی ایران مصمم به ادامه مسیر پیشرفت فناورانه خود در زمینه انرژی صلح آمیز هسته ای بوده است، اما آمادگی، اراده و تعهد صادقانه خود برای حل و فصل این بحران غیرضروری از طریق حضور سازنده و دیپلماسی را اثبات کرد.

کشاورز زاده تصریح کرد بکارگیری زبان احترام، اتخاذ رویکرد برد - برد و تقویت چندجانبه گرایی به ویژه عمل بر طبق موازین حقوق بین الملل و قطعنامه های شورای امنیت به عنوان مبنای توافق، مورد موافقت همه طرف ها قرار گرفت در حالی که عمل به تعهدات از سوی ایران بارها از سوی سازمان ملل مورد شناسائی قرار گرفته و همه طرف های توافق به آن اعتراف کرده اند، تصمیم دولت آمریکا برای خروج از آن، مجدداً باور جامعه بین المللی به تعهد آمریکا به چندجانبه گرائی را تضعیف کرد و نشان داد آمریکا تا چه میزان غیرقابل اعتماد و اتکا می‌باشد.

وی بیان کرد: علی رغم این واقعیت، ایران، با محفوظ دانستن حق مشروع خود در عدم استمرار عمل به تعهدات مطابق با برجام، به منظور نشان دادن حداکثر انعطاف و اعتقاد واقعی خود به دیپلماسی و نه تقابل، واکنشی مثبت نشان داده و به اجرای برجام ادامه داد ادامه بقای این دستاورد دیپلماتیک برجسته، منوط به تلاش سایر طرف های توافق است.

کشاورز زاده همچنین با استقبال از راه اندازی کانال مالی اروپا با ایران موسوم به INSTEX از این کانال به عنوان ظرفیتی بزرگ برای تقویت همکاری های بین المللی و همچنین حفط برجام یاد کرد.

وی با بیان اینکه ملت ایران در طول تاریخ فراز و نشیب های زیادی را طی کرده و همچنان پابرجا و استوار ایستاده است تاکید کرد ایرانیان مردمانی صلح جو، بردبار و مقاوم هستند و همواره دست دوستی به سوی ملت های دیگر دراز کرده اند.

وی افزود: اولین منشور حقوق بشر موسوم به منشور کوروش کبیر را مردم ایران برای جهانیان به ارمغان آورده و در صلح و صفا با پیروان ادیان مختلف زیسته اند در این راستا و علی رغم ادعاهای بی اساس، اقلیت های مذهبی ایران مشتمل بر مسیحیان، یهودیان و زرتشتی ها از حقوق مربوط به آزادی های مذهبی و شهروندی برخوردار هستند.

برش کیک منقش به پرچم جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین از دیگر برنامه های آیین بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در پکن بود.

در پایان این آیین با صرف شیرینی و شام از مهمانان پذیرایی شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز