گزارش استانی هفته؛

نرخ بیکاری در استان مرکزی در شرایط طبیعی/ هپکو جان تازه گرفت

۱۳۹۷/۱۱/۲۵ - ۰۵:۴۹:۲۶
کد خبر: ۸۰۸۶۱۸
نرخ بیکاری در استان مرکزی در شرایط طبیعی/ هپکو جان تازه گرفت
«سیدعلی آقازاده»، استاندار استان مرکزی، در سمت و مسئولیتی که طی یکسال اخیر به عهده داشته، اقدامات موثری در جهت رشد و توسعه و همچنین گام رو به جلویی برای هرچه بهتر شدن وضعیت در این استان انجام داده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، 19مهر 1396 هیات دولت دوازدهم، سکان هدایت استان مرکزی را به دست سیدعلی آقازاده سپرد.

او که پیش از این سمت‌های معاونت توسعه منابع و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان و چندین سمت دیگر در این وزارتخانه از جمله مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی کشور، شهردار کرج، فرماندار شهرستان‌های شازند، دلیجان، قشم و انزلی، مسئول دفتر جانشینی مقام معظم رهبری در امور ناجا، رئیس اداره امنیت و انتظامی وزارت کشور و... را بر عهده داشته است، این بار به عنوان استاندار مرکزی با نگاه اجرایی، تخصصی و عمل گرایانه کار خود را آغاز کرد.

پیش از این هم استاندار استان مرکزی به مدت پنج سال شهردار کلانشهر کرج بود و به جرات می‌توان گفت هیچ شهرداری پیش از آقازاده، این میزان جوانان را به کار نگرفته بود موضوعی که خود او هم بارها آن را در مصاحبه‌هایش تایید کرده است.

استان مرکزی جزو سه استان برتر کشور است. حدود سه هزار کارگاه کوچک و بزرگ در استان مرکزی داریم که این موضوع باعث شده این استان، قطب صنعت ایران باشد تا اراک را پایتخت صنعتی ایران نام گذاری کنند.

در روزهای ابتدایی ورود «سیدعلی آقازاده»، استان مرکزی با طیف مختلفی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی روبرو بود و این استان به ویژه در حوزه اقتصاد و صنعت و کارگری، نیازمند اتخاذ تصمیمات اصولی و عملیاتی بود؛ در حدی که آقازاده در ابتدای فعالیت خود و در مصاحبه‌ای اعلام کرد که «وضعیت استان مرکزی در حوزه صنعتی و اقتصادی هم اکنون دچار چالش‌ها و تلاطم‌هایی است و صنایع بزرگ استان که صنایع مادر نیز هستند با مساله مواجه شده پ‌اند. بسیاری از این صنایع می‌توانند بخش مهمی از نیاز کشور را در حوزه‌های مختلف رفع کنند اما به دلایل مختلف و متعدد دچار مشکل هستند.»

سیدعلی آقازاده پس از قرار گرفتن در جایگاه استانداری اقدامات موثری در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی انجام داد که مهمترین اقدامات او در حوزه اقتصادی است.

اعم اقدامات در استان مرکزی به شرح زیر است:

بهره برداری در زمینه های آب، صنایع دستی و...

-پروژه آبخیزداری روستای بهار اردهال شهرستان دلیجان با اعتبار 630 میلیون تومان به بهره برداری رسید.

-آموزشگاه 12 کلاسه بهریار با زیربنای 1040 متر مربع و اعتبار حدود 19 هزار میلیون ریال به بهره‌برداری رسید.

-سیلوی ذخیره گندم انقلاب شازنده با ظرفیت 10 هزار تن، اعتبار 30 میلیارد ریال و اشتغال 9 نفری به بهره‌برداری رسید.

-بهره‌برداری از تصفیه خانه آب آشامیدنی روستای دو دهک

-بهره‌برداری از 12 کیلومتر از محور دوبانده خمین-الیگودر

-بهره‌برداری از بازارچه صنایع دست در شهرستان خمین

بخشی از پروژه هایی که در زمان استانداری علی آقازاده افتتاح شدند  به شرح زیر است:

-واحد تصفیه آب روستای دو دهک در شهرستان دلیجان

-افتتاح و تحویل 18 واحد مسکونی مددجوی به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی به خانواده‌های محرومین

-افتتاح خانه کارگر شهرستان خمین

افتتاح 13 پروژه برق استان/ افتتاح بازارچه صنایع دستی

-عملیات اجرایی و افتتاح 13 پروژه شاخص توزیع برق استان مرکزی با اعتباری بالغ بر 854 میلیارد ریال انجام شد.

-بازارچه دائمی صنایع دستی در پارک سوم خرداد شازنده با سرمایه‌گذاری 19 میلیارد ریال در 10 غرفه و اشتغال 50 نفر مستقیم و غیر مستقیم افتتاح شد.

افتتاح یک واحد تولید آکواریوم/ افتتاح یک واحد گلخانه

-یک واحد تولید آکواریوم با 750 متر مربع سوله و 2 هزار متر مربع زمین با 5 نفر اشتغال و 1.5 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شخصی در شهرک صنعتی محلات افتتاح شد.

-طرح توسعه یک واحد گلخانه به مساحت هزار و 500 متر و اعتبار بالغ بر 145 میلیون تومان تسهیلات از محل اشتغال پایدار روستایی با دو نفر اشتغالزایی در محلات افتتاح شد.

افتتاح یک واحد سنگبری/ کلنگ زنی پروژه پرورش ماهی شازنده

-یک واحد سنگبری با هشت هزار متر زمین و زیربنای 4 هزار متر و 5 نفر اشتغال مستقیم و 40 نفر غیرمستقیم با 15 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خصوصی و ظرفیت تولید 4 هزار تن در سال در شهرک صنعتی محلات افتتاح شد.

-کلنگ پروژه پرورش ماهی شازنده با سرمایه‌گذاری 50 میلیارد ریال، ظرفیت تولید سالانه یک میلیون بچه ماهی و 200 تن گوشت ماهی به زمین زده شد.

کل پروژه‌های قابل افتتاح و کلنگ‌زنی در طول دهه فجر سال 97

یک هزار و 355 پروژه که از این تعداد هزار و 277 پروژه قابل افتتاح است و عملیات اجرایی 78 پروژه نیز آغاز خواهد شد.

کل پروژه‌های در نظر گرفته شده برای این ایام 7 هزار و 653 نفر در استان مرکزی است و باتوجه به اینکه سال گذشته 7 هزار شغل در استان ایجاد شد، تعداد فرصت شغلی پروژه‌های دهه فجر امسال نیز گام مثبتی برای اشتغال استان مرکزی قلمداد می‌شود.

اقدامات کلان در استان مرکزی در زمینه ایجاد اشتغال

«سیدعلی آقازاده»، استاندار مرکزی، در گفتگو با خبرنگار برنا درباره اقدامات صورت گرفته در این استان در زمینه اشتغال بیان کرد: برنامه دولت این است که همه استان‌ها سیاست‌های کلان دولت را در بخش بیکاری اجرایی کنند. کارهای بسیار خوبی هم در این زمینه در استان مرکزی انجام شده است. تسهیلات کم بهره ارزان قیمت در سال 97 برای بخش بیکاری به خصوص در روستاها و شهرهای کوچک در نظر گرفته شد. برای این کار حدود یک و نیم میلیارد دلار در سال 97 از صندوق توسعه گذاشته شد که به همین میزان نیز بانک ها گذاشتند و 4 بانک، عامل شدند. بالای 800 تا 900 هزار شغل پایدار خواهیم داشت اما همه این ها با آماری که ما از بیکاران داریم، کافی نیست. باید سرمایه های بخش خصوصی در کنار اقدامات دولت قرار بگیرد. نرخ بیکاری در استان مرکزی پایین است و شرایط طبیعی است.

وی افزود: یکی از دستاوردهای خوب دولت تدبیر و امید در سال 97 که به یکی از مشکلات بزرگ صنعتی و اقتصادی کشور طی چند سال اخیر تبدیل شده، رسیدگی به وضعیت شرکت هپکو است. هپکو طی دو و سه سال گذشته نوسان و فراز و نشیب منفی داشت اما با تلاش هایی که در استان انجام شد و با عزم دولت تدبیر و امید و جناب آقای روحانی و وزرای مربوطه، همچنین وزارتخانه های ذیربط مثل وزارت صنعت و معدن و دیگر سازمان ها، توانستند چندی پیش در شرکت‌های هپکو به تولید برسند. خطوط تولید فعال شد و بیکاران به کار گرفته شدند.

آقازاده در پایان تاکید کرد: ما در سایر شاخص های صنعتی نیز نسبت به سال گذشته بهتر هستیم. فاکتورهای صنعتی مان که در واقع عواملی چون تولید، صادرات غیرنفتی، میزان بیکاری، عدم تعطیلی کارگاه های صنعتی و... بوده در سال 97 بهتر از سال های پیش است.

نظر شما