عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی:

INSTEX به امنیت روانی و کنترل هیجانات اقتصادی منجر می‌شود/ این سازوکار معجزه نخواهد کرد اما آثار مثبت خواهد داشت

۱۳۹۷/۱۱/۲۴ - ۰۵:۰۲:۵۳
کد خبر: ۸۰۹۵۱۲
INSTEX به امنیت روانی و کنترل هیجانات اقتصادی منجر می‌شود/ این سازوکار معجزه نخواهد کرد اما آثار مثبت خواهد داشت
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: اثرات ایجاد کانال مالی اروپا، چه در تولید و چه در تامین مایحتاج و اقلام ضروری کشور مفید خواهد بود.

«محمدرضا نجفی»، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری برنا در خصوص راه‌اندازی سازوکار مالی با اتحادیه اروپا گفت: ایجاد کانال مالی جدید با اروپا در نتیجه تلاش مستمری بود که توسط دستگاه دیپلماسی کشور و اتحادیه اروپا انجام شد.

وی گفت: این سازوکار در راستای تعامل و تلاش مشترک برای حفظ دستاورد برخی کشورها در حوزه برجام است که در چارچوب نظامات بین المللی، رعایت حقوق و منافع متوازن به دست آمده است. این توافق از ناحیه خودمحوری، تک‌روی، زیاده خواهی و نادیده انگاشتن قواعد حاکم بر همکاری و توافقات بین‌المللی توسط رئیس جمهور آمریکا به خطر افتاد.

نجفی بیان کرد: به گمان بنده این فرایند و توافق شامل دو دستاورد و تجربه مهم در نوع و جایگاه خود است. یک رویکرد مقابله با زورگویی، زیاده‌خواهی و خودمحوری در عرصه بین‌الملل از طریق پایداری بر اصول و قواعد کار جمعی و دیگری آثار مهمی که این توافق بر امنیت اقتصادی و معیشتی برای کشور و مردم دارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: این دستاورد در کاهش مخاطرات، ریسک و هزینه‌های مختلف پیش‌رو و تامین مایحتاج معیشتی شهروندان که با زورگویی‌ها مورد تهدید و مضایقی قرار گرفتند، اثرات مثبتی خواهد گذاشت. همچنین فعالیت های اقتصادی، تجاری و بازرگانی را در نوع خود و ابعاد مختلف تحت تاثیر قرار می دهد.

وی گفت: اثر ایجاد این کانال چه در تولید و چه در تامین مایحتاج و اقلام ضروری کشور مفید خواهد بود. این کانال در نهایت به امنیت روانی بیشتر و کنترل هیجانات اقتصادی منجر می شود.

نجفی ادامه داد: ارتقا آرامش و ثبات روانی، اثرات مثبتی برای تولیدکنندگان، کنشگران اقتصادی، تامین کنندگان و سایرین و روی نرخ ارز خواهد داشت. این ساز و کار منجر به رفع نیازهای ارزی لازم برای تامین بخش مهمی از اقلام ضروری خواهد شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: این سازوکار رافع  همه مشکلات و نیازها نیست و معجزه هم نمی کند ولی در حد و اندازه خود در هر دو حوزه ذکر شده، آثار مثبتی خواهد داشت.

نظر شما
پرونده ویژه