دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق:

عراقی‌ها تحریم‌های آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسند/ ویزای فعالین اقتصادی ایران و عراق لغو خواهد شد/ کالایی از عراق به ایران نمی‌آید

۱۳۹۷/۱۱/۲۴ - ۰۵:۲۱:۰۰
کد خبر: ۸۰۹۵۲۳
عراقی‌ها تحریم‌های آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسند/ ویزای فعالین اقتصادی ایران و عراق لغو خواهد شد/ کالایی از عراق به ایران نمی‌آید
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: عراقی‌ها صراحتا اعلام کردند که جزو نظام تحریم نیستند و تحریم‌های یک جانبه آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسند.

«سیدحمید حسینی»، دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری برنا در خصوص سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به عراق گفت: سفر آقای ظریف به بغداد یکی از موفقیت‌ترین سفرهایی بود که دیپلماسی ما در یک سال گذشته داشته است.

وی گفت: در این سفر با دولت جدید عراق مذاکرات بسیار خوبی صورت گرفت. اگر عراقی‌ها به مذاکرات انجام شده و قول‌های خود پایبند باشند، قطعا بسیاری از مشکلات با طرف عراقی حل خواهد شد.

دبیرکل اتاق ایران و عراق افزود: عراقی‌ها قبول کردند که کمیسیون مشترک بازرگانی دو کشور را برگزار کنیم. چند سالی است کمیسیون مشترک برگزار نشده و بسیاری از مسائل در رابطه با گمرک، تعرفه‌ها، استاندارد، حمل و نقل و ویزا مانده که قاعدتا باید رفع شود. همچنین در کمیسیون مشترک در رابطه با ریزگردها و مباحث زیست محیطی بحث شد.

وی افزود: دومین بحث، ویزای فعالین اقتصادی بود که ایران صراحتا اعلام کرد، آمادگی دارد ویزا را لغو کند. همچنین آمادگی دارد که ویزا را برای تجار دو کشور لغو کند و طرف عراقی هم از این موضوع استقبال کرد.

حسینی ادامه داد: لایروبی اروند چند سالی هست به علت عدم تشکیل کمیته مربوطه امکان پذیر نبوده است. ما اروند را لایروبی کردیم اما بخش طرف عراقی، لایروبی نشده است. وزارت خارجه عراق اعلام کرد که به زودی کمیته مشترک تشکیل دهیم تا راه برای لایروبی و فعال شدن اروند، باز شود.

وی افزود: از دیگر مباحث، مطالبات شرکت‌های فنی مهندسی ایران بود. یک سری پروژه‌های فنی-مهندسی در عراق رها شده و به‌خاطر حضور داعش و نداشتن بودجه توسط دولت این کشور، بلاتکلیف مانده که باید تعیین تکلیف شود.

حسینی با بیان اینکه بدهی‌های طرف عراقی‌ها به ایران از دیگر موضوعات مورد بحث بود که پیگیری و کمیته‌ای تشکیل شد، افزود: بحث‌های پولی و بانکی، هم موضوع دیگری بود تا بتوانیم تجارت با عراق را موازنه کنیم. در حال حاضر، عمده صادرات از ایران به عراق است و از عراق کالایی به ایران نمی‌آید.

وی تصریح کرد: ما راه را باز و تسهیل می‌کنیم تا بتوانیم بخشی از نیازهای کشور را از عراق وارد کنیم تا در نهایت موازنه ایجاد شود. لازم است یک‌سری اتفاقاتی در عراق در زمینه ترانزیت رخ دهد که این بحث به دولت عراق پیشنهاد شده و امیدواریم به نتیجه برسد.

حسینی در خصوص ارائه معافیت توسط آمریکا به عراق اظهار کرد: امکان تأمین برق و گاز عراق از جای دیگر امکان پذیر نیست، آمریکایی‌ها چاره‌ای ندارند جزو اینکه این منابع را تامین کنند. اگر معافیت‌ها را تمدید نکنند عراقی‌ها دلیلی برای این که تبعیت کنند و خرید گاز و برق خود را از ایران لغو کنند، ندارند. عراقی‌ها صراحتا اعلام کردند که تحریم‌های یک جانبه آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسند.

نظر شما