چهل سال اقتدار؛

افزایش بهره‌‌مندی آحاد مردم از انرژی برق

۱۳۹۷/۱۱/۲۰ - ۰۵:۲۱:۵۴
کد خبر: ۸۱۰۲۷۹
افزایش بهره‌‌مندی آحاد مردم از انرژی برق
چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی همراه با دستاوردهای بسیاری در حوزه‌های مختلف است که اعم این دستاوردها در بخش تولید منتشر شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا؛ اعم دستاوردهای انقلاب در بخش تولید به شرح زیر است:

بعد از انقلاب اسلامی میزان تولید گاز غنی همواره مثبت بوده است، به‌طوری‌که در سال ۱۳۹۶ میزان تولید این حامل انرژی ۷/۸ برابر میزان آن در مقایسه با سال انتهایی جنگ تحمیلی بوده است.

از موفقیت‌های بعد از انقلاب در بخش انرژی، افزایش سطح رفاه مردم با افزایش دسترسی آحاد مردم به موهبت گاز طبیعی است. به‌طوری‌که بعد از جنگ تحمیلی طول خطوط لوله انتقال گاز به میزان ۱۷ هزار کیلومتر و طول خطوط لوله شبکه گاز رسانی ۱۷۳ هزار کیلومتر افزایش داشته است.

در راستای تکمیل زنجیره‌ی ارزش در بخش انرژی و جلوگیری از خام‌فروشی و کاهش وابستگی به واردات فرآورده‌های نفتی، بعد از انقلاب اسلامی، قدم‌های بلندی برداشته شده است. به‌طوری‌که با ایجاد پالایشگاه‌های نفتی، عمده نیاز داخلی کشور به فرآورده‌های نفتی در داخل مرزهای کشور تولید می‌گردد.

بعد از انقلاب اسلامی تعداد مشترکین برق از ۱/۳ میلیون مشترک به ۸/۳۴ میلیون مشترک رسیده است، که این افزایش به‌وضوح نشان‌دهنده‌ی افزایش بهره‌‌مندی آحاد مردم از این انرژی پاک است.

0

1

3

4

مقایسه جهانی شاخص‌ها

سرانه مصرف نهایی انرژی

بررسی روند تغییرات متغیرهای زیر بین کشورهای منتخب نشان دهنده آن است که سرانه مصرف نهایی انرژی در ایران1.71برابر متوسط جهانی و 0.78 برابر کشور‌های OECD است و شدت انرژی ایران بر مبنای عرضه انرژی اولیه و مصرف نهایی درسال 1394 به ترتیب 0.3 و 0.19 بشکه معادل نفت خام به میلیون ریال بوده که به ترتیب نسبت به سال قبل 1.3 و 1.4 درصد رشد داشته است. نکته مهم در این میان مصرف بین بخشی است به نحوی که در این کشورها مصرف در بخش مولد در اولویت است.

نسبت عرضه کل انرژی اولیه به GDP

روند نسبت عرضه کل انرژی اولیه به ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻧﺎﺧﺎﻟﺺ داﺧﻠﯽ که براساس تن معادل نفت خام به هزار دلار آمریکا محاسبه می‌شود، می‌تواند نشان دهنده وضعیت کشورهای مختلف از جمله ایران باشد. میانگین نسبت عرضه کل انرژی اولیه به GDP در کشورهای آمریکای شمالی 0.14 تن معادل نفت خام به هزار دلار آمریکا بوده است. این شاخص در میانگین کشورهای اروپا و اورآسیا معادل 0.13 و در خاور میانه 0.3 برآورد شده است. این شاخص درکل جهان 19/0 تن معادل نفتخام به هزار دلار آمریکاست که در ایران معادل 5/0 برآوررد می‌شود.

متوسط مصرف سرانه برق کل جهان 3030 کیلووات ساعت/ نفر اعلام شده است. در کشورهای عضورOECD این شاخص 8028 و کشورهای غیر عضو 1971 کیلوات ساعت/ نفر برآورد شده است. این شاخص در ایران برابر و معادل با 2868 کیلووات ساعت/ نفر برآورد شده است. درحالی که در عربستان و نروژ این شاخص به ترتیب 4119 و 23001 کیلووات ساعت / نفر اعلام شده است.

ضریب انرژی

به عنوان یک شاخص جهانی برای بررسی رابطه بین مصرف انرژی و تولید، می‌توان از شاخص ضریب انرژی نیز استفاده نمود. بررسی این شاخص در میان کشورهای مختلف نشان دهنده آن است که رشد مصرف انرژی در روند توسعه اقتصادی اغلب از نرخ کاهنده‌ای برخوردار است. در دوره 2014-2004 شاخص ضریب انرژی در جهان نسبت به دوره قبل اندکی افزایش یافته و به عدد 0.53رسیده است. میزان این شاخص در کشورهای توسعه یافته کمتر از متوسط جهانی است و حتی در بین کشورهای OECD منفی است و در بین کشورهای کمتر توسعه یافته بیشتر از متوسط جهانی است. این شاخص در ایران و عربستان به ترتیب 1.42و 1.19 است که حتی از متوسط خاورمیانه یعنی 0.65 نیز بالاتر است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز