کارشناس مسائل بین الملل مطرح کرد؛

ورود به FATF منجر به افشای اطلاعات اقتصادی ایران نمی شود/ نپیوستن به FATF ایران را در معرض اتهامات پولشویی قرار می‌دهد

۱۳۹۷/۱۱/۲۶ - ۰۵:۲۸:۲۲
کد خبر: ۸۱۰۴۴۱
ورود به FATF منجر به افشای اطلاعات اقتصادی ایران نمی شود/ نپیوستن به FATF ایران را در معرض اتهامات پولشویی قرار می‌دهد
کارشناس مسائل بین الملل گفت: عدم ورود به FATF می تواند ایران را در معرض اتهامات بیشتر در خصوص پولشویی و حمایت از ترویسم قرار دهد و اجماع جهانی ایالت متحده امریکا علیه ایران به سهولت انجام پذیرد.

«مهدی مطهرنیا»، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی برنا، در خصوص «چرایی پیوستن ایران به FATF» گفت: باید به این نکته توجه داشت که FATF بیشتر مورد توجه اقتصاد کشورهایی قرار گرفته است که دادوستدهایی از نظر اقتصادی و سیاسی در حوزه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دارند. اعضای FATF و کسانی که به آن پیوسته‌اند، جزو کشورهای موثر در نظام بین‌الملل هستند که می‌خواهند با یکدیگر نوعی تعامل اقتصادی داشته باشند و همچنین همکاری‌های سیاسی را در ابعاد گوناگون دنبال کنند.

او ادامه داد: از نظر اعضای FATF، ایران ادعای اقتصاد جهانی داشته و در نظام بین‌المللی تاثیر دارد به همین منظور باید بهFATF پیوندند تا در چارچوب این قواعد بتواند زمینه‌های تعامل گستره‌تر با دیگر کنش‌گران اقتصادی در سطح جهانی را دارا باشد.

مطهرنیا در خصوص اهمیت «FATF» افزود: جلوگیری از پولشویی یا عدم حمایت از تروریسم و امثال این اهداف ناشی از شفاف شدن روندهای اقتصادی و فرایندهایی است که در آن معاملات پولی انجام می‌پذیرد. به این ترتیب شفافیت مالی کمکی به تعاملات وسیع‌تر اقتصادی و به پیرو آن همکاری‌های سیاسی خواهد کرد؛ به همین منظور FATF اهمیت جدی در حوزه فعالیت‌های اقتصادی پیدا می‌کند.

او با اشاره به اینکه «FATF نمی‌تواند باعث دستیابی به اطلاعات اقتصادی شود» مطرح کرد: FATF نمی‌تواند بازگشای رمز تحرکات اقتصادی کشورهای دیگر محسوب شود چراکه سامانه‌های متفاوت کشف اطلاعات توسط کشورهای دیگر یا نهادهای بین‌المللی می‌تواند برای دستیابی به اطلاعات صورت پذیرد. لذا ورود به FATF تضمین کننده دستیابی به اطلاعات نیست اما عضویت ایران می‌تواند زمینه‌ساز ارائه تضمین در جهت عدم انجام فعالیت اقتصادی خارج از تراز بین‌المللی پذیرفته شده FATF، باشد. کشوری که این عضویت را پذیرفته باید جوابگوی فعالیت‌های خارج از تراز بین‌المللی و انحراف از معیارهای پذیرفته شده FATF باشد.

کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: اینکه گفته می‌شود با ورود به FATF و کنوانسیون‌های بین‌المللی مثل پالرمو اطلاعات اقتصادی ایران می‌تواند در پایانه‌های اطلاعاتی بین‌المللی آشکار شود تا حدود زیادی قابل قبول نیست زیرا بدون ورود به FATF هم، همه این فرایندها قابل دستیابی است. ورود به FATF این معنا را دارد که ایران تضمین می‌دهد در معاملات پولی بین‌المللی و حرکت‌های ناشی از اقتصاد و تجارت بین‌المللی خارج از این تراز و چارچوب بهره‌برداری نکند.

او در خصوص «زیان شرکت‌های تجاری در صورت عدم پیوستن به FATF» گفت: شرکت‌های تجاری با عدم امضای FATF در تحریم‌های پیچیده بین‌المللی قرار می‌گیرند و حتی اگر ایران FATF را بپذیرد تنها تجارت با شرکت‌های کوچک سهولت بیشتری پیدا می‌کند. باتوجه به اقدامات ایالات متحده آمریکا برای اجرایی کردن تحریم‌ها و عبور از تحریم‌های فلج کننده به تحریم‌های کمرشکن به نظر می‌رسد شرکت‌های بزرگ جهانی در قالب ملیت‌ها و کشورهای گوناگون ریسک معامله اقتصادی با ایران را نخواهند پذیرفت. اما شرکت‌های کوچکی که ریسک اقتصادی ندارند می‌توانند بدون ریسک اقتصادی مشخصی با ایران ارتباط داشته باشند و نپذیرفتن FATF موجب می‌شود این شرکت‌ها ارتباط خود با ایران را نتوانند به سامان برسانند و استفاده ایران از شرکت‌های کوچک برای بهره‌برداری اقتصادی و دور زدن تحریم‌های ایالات متحده صورت نخواهد گرفت.

مطهرنیا در پایان گفت: عدم ورود به FATF می‌تواند ایران را در  معرض اتهامات بیشتر در خصوص پولشویی و حمایت از ترویسم قرار دهد و اجماع جهانی ایالت متحده آمریکا علیه ایران به سهولت انجام پذیرد.

نظر شما
پرونده ویژه