عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس مطرح کرد؛

الزامات رفتاری دیپلماتیک ایران در پروسه فعال شدن INSTEX/ افزایش قدرت یورو در مقابل دلار با فعال شدن کانال مالی ایران و اروپا

۱۳۹۷/۱۱/۲۴ - ۰۵:۰۴:۲۱
کد خبر: ۸۱۰۴۶۱
الزامات رفتاری دیپلماتیک ایران در پروسه فعال شدن INSTEX/ افزایش قدرت یورو در مقابل دلار با فعال شدن کانال مالی ایران و اروپا
عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی الزامات رفتاری دیپلماتیک ایران در پروسه فعال شدن کانال مالی ایران با اتحادیه اروپا را تشریح کرد و گفت: INSTEX آزمونی است که اروپا اثبات کند تا چه اندازه توان رفتار مستقل از آمریکا را دارد.

«محمدرضا تابش»، عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری برنا درباره راه‌اندازی کانال مالی INSTEX گفت: پالس‌هایی که از کشورهای اروپایی درباره این کانال ارسال شده مثبت است؛ اگرچه تاخیر جدی در خصوص راه اندازی این کانال دیده شد. از این حیث ایران نباید در قبال انجام تعهدات اروپا دستپاچه رفتار کند.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب درباره اظهارات وزیر امور خارجه انگلیس مبنی بر پوشش همه معاملات قانونی و مشروع توسط این کانال تاکید کرد: موضوع مورد تاکید وزیر امور خارجه بسیار مهم و دستاورد خوبی است اما باید منتظر بود و دید در عمل و در زمان اجرایی شدن معاملات اروپا تا چه اندازه به اظهارات امروز خود پایبند می‌ماند.

تابش همچنین تصریح کرد: واقعیت این است که تصور می کنیم با اجرایی شدن فعالیت‌های این کانال، قدرت یورو در مقابل دلار تقویت می‌شود. اگر کشورهای اروپایی و حتی چین و روسیه در این مسیر قرار بگیرند که معاملات خود را با یورو با ایران انجام دهند، برای ما مثبت است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درباره جزئیات فنی راه‌اندازی این کانال گفت: مرحله اول، اعلام راه‌اندازی آن بود که هرچند با تاخیر اما با پیگیری‌های مختلف انجام شد. مرحله دوم، اجرایی شدن فعالیت این کانال است که از زمان آغاز به فعالیت باید چند ماه زمان داد تا نتایج و آثار فعالیت‌های این کانال را ببینیم.

عضو شورای مرکزی فرکسیون امید در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ایجاد سازوکار ویژه مالی می‌تواند تحریم‌های ثانویه را خنثی کند که این امر یکی از با اهمیت‌ترین واکنش‌های اتحادیه اروپا در قبال امریکا و سیاست‌های دولت ترامپ است.

تابش تاکید کرد: INSTEX آزمونی است که اروپا اثبات کند تا چه اندازه توان رفتار مستقل از آمریکا را دارد.

نظر شما
پرونده ویژه