رییس اتاق بازرگانی ایران و امارات در گفتگو با برنا:

اطلاعات اقتصادی در دنیا شفاف است و با FATF درز نمی‌کند/ برخی مشکلات را خودمان درست می‌کنیم نه آمریکایی‌ها/ با قهر کردن به سازمان تجارت جهانی نپیوستیم و الان دچار مشکل هستیم

۱۳۹۷/۱۱/۲۶ - ۰۵:۰۱:۰۳
کد خبر: ۸۱۰۸۱۲
اطلاعات اقتصادی در دنیا شفاف است و با FATF درز نمی‌کند/ برخی مشکلات را خودمان درست می‌کنیم نه آمریکایی‌ها/ با قهر کردن به سازمان تجارت جهانی نپیوستیم و الان دچار مشکل هستیم
رییس اتاق بازرگانی ایران و امارات گفت: در صورتی که عضو FATF نشویم شرکت های تجاری با مشکل نقل و انتقالات مالی مواجه می شوند که در این صورت تجارتشان به مشکل برمی‌خورد.

«مسعود دانشمند»، رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری برنا در خصوص سازوکارهای FATF و الزامات الحاق به آن گفت: همه کشورهای دنیا به جز چند کشور، عضو FATF هستند و الان اگر ایران به آن نپیوندد دچار زیان می‌شود. در مرحله‌ای هستیم که به دنبال سود نیستیم و صرفا تلاش می‌کنیم که ضرر  نکنیم.

وی با تاکید بر اینکه ما ناچاریم به FATF بپیوندیم، افزود: چنانچه به آن نپیوندیم مبادلات بانکی و پولی‌مان با کشورهایی که عضو FATF هستند قطع و مسدود می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر ما در لیست سیاه نیستیم و فرصت‌مان کم است. فعلا در لیست خاکستری هستیم و اگر به لیست سیاه برویم کشورهای عضو FATF مجاز نخواهند بود که به تجارت با ایران ادامه دهند که در این صورت مبادلات بانکی‌مان سکته سختی خواهد کرد.

دانشمند ادامه داد: موافق حرف کسانی که می‌گویند با پیوستن به FATF اطلاعات اقتصادی‌مان به آمریکا درز می‌کند، نیستم. اطلاعات اقتصادی و بازرگانی در دنیا شفاف است و همه کسانی که در دنیا کار می‌کنند درون آکواریوم هستند و قابلیت دیدن هَم را دارند. ما باتوجه به قوانین و بینش و فرهنگ و باورهایمان مسائلی را درست می‌دانیم که آمریکایی‌ها آن را درست نمی‌دانند. اشکال ما در FATF همین اختلاف نظر است که باید بر سر میز مذاکرات این مسائل را حل کنیم.

رئیس اتاق ایران و امارات تصریح کرد: با قهر کردن کاری حل نمی‌شود. زمانی، با قهر کردن به سازمان تجارت جهانی نپیوستیم و الان دچار مشکل شده‌ایم. اگر عضو FATF نشویم مطمئنا با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی بیان کرد: در صورتی که عضو FATF نشویم شرکت‌های تجاری با مشکل نقل و انتقالات مالی مواجه می‌شوند که در این صورت تجارت‌شان به مشکل برمی‌خورد.

دانشمند بیان کرد: بانک‌های ما برای پیوستن به FATF کارهایی را شروع کرده‌اند اما کافی نیست و در صورت پیوستن به آن 2 سال باید مهلت بگیریم تا بانک‌های‌مان را با آنها تطبیق دهیم.

نظر شما
پرونده ویژه