چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

ملت سنگ تمام گذاشت/ «حسن عباسی» مرز وقاحت را شکست/ بلندگوی قم علیه روحانی!

۱۳۹۷/۱۱/۲۵ - ۰۴:۵۰:۵۵
کد خبر: ۸۱۱۴۳۴
ملت سنگ تمام گذاشت/ «حسن عباسی» مرز وقاحت را شکست/ بلندگوی قم علیه روحانی!
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

پیام مهم هفته؛ بیانات مقام معظم رهبری

به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و ورود جمهوری اسلامی به فصل جدیدی از زندگی، حضرت آیت الله خامنه‌ای در بیانیه‌ای مهم و راهبردی با تشکر از حضور سرافرازانه و دشمن‌شکن مردم در راهپیمایی 22 بهمن، به تبیین ویژگی‌های مسیر پر افتخار پیموده شده در چهل سال گذشته و برکات خیره‌کننده انقلاب اسلامی در رساندن ایران عزیز به جایگاه شایسته ملت پرداختند و با تأکید بر امید واقع‌بینانه به آینده و نقش بی‌بدیل جوانان در برداشتن گام بزرگ دوم به سمت آرمان‌ها، خطاب به جوانان و آینده‌سازان ایران مقتدر، الزامات این جهاد بزرگ را در 7 سرفصل اساسی بیان کردند.

برنده هفته؛ ملت ایران

باشکوه‌ترین راهپیمایی ۲۲ بهمن روز دوشنبه در سراسر ایران برگزار شد و مردم ایران جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی خود را به گسترده‌ترین شکل ممکن برگزار کردند. مراسم انقلابی ایران به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی همزمان در تهران و سراسر کشور با حضور گسترده ملت همیشه در صحنه کشورمان برگزار شد و ملت انقلابی کشورمان وحدت باشکوه خود را به نمایش گذاشتند. کشور ایران روز 22 بهمن ما روز متفاوتی را تجربه کرد.

آحاد ملت ایران حضور پرشکوه و آگاهانه خود را به منحصه ظهور رساند و در 40 سالگی انقلاب که دوران کمال خود را طی می‌کند با تجلی وحدت، توطئه‌های دشمنان و بدخواهان نظام را نقش برآب کردند. در این روز دشمان ایران اسلامی که همواره بر این موضوع تاکید داشتند که «جمهوری اسلامی چهل سالگی‌اش را نخواهد دید» سیلی محکمی در چلمین بهار انقلاب خوردند.

بی‌تردید، راهپیمایی میلیونی مردم ایران در گرامیداشت چهل‌سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی، که باشکوه‌ترین راهپیمایی ۴۰ سال اخیر بود و از سوی رسانه‌های بین‌المللی پوشش داده شد، بهترین پاسخ به یاوه‌گویی‌ها و تهدیدات هر روزه سردمداران رژیم آمریکا و صهیونیست بود. البته حضور گسترده و حماسی مردم واکنش های دشمنان را به همراه داشت.

«جان بولتون»، مشاور امنیت ملی آمریکا، که پیش از این ادعا کرده بود جمهوری اسلامی ایران سالگرد چهل سالگی انقلاب را نخواهد دید، نسبت به جشن چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی واکنش نشان داد. وی در این باره نوشت: «پس از 40 سال، جمهوری اسلامی ایران در عمل به وعده‌هایش برای حفظ کردن و دفاع از حقوق شهروندان خود ناکام مانده است. چهلمین سالگرد نظام ایران تنها نمایانگر چهار دهه شکست و وعده‌های عمل نشده است.» همچنین «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی» که به نظر می‌رسد از مشاهده این حضور خشمگین شده، با انتشار یک پیام ویدئویی به تهدید مردم ایران پرداخت. نتانیاهو در این پیام ویدئویی با بیان اینکه ایران نمی‌تواند تل‌آویو و حیفا را نابود کند، مدعی شد اگر چنین اتفاقی رخ دهد، «این آخرین سالگرد انقلابی بود که ایرانی‌ها جشن می‌گیرند. بهتر است این موضوع را مد نظر داشته باشند.» وی همچنین گفت: «تل‌آویو تهدیدات ایران را نادیده نمی‌گیرد، اما تحت تأثیر آن‌ها نیز قرار ندارد.»

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، در توییتی به فارسی نوشت: «۴۰ سال فساد. ۴۰ سال سرکوب. ۴۰ سال ترور. رژیم ایران فقط موجب #چهل_سال_شکست شده است. مردم ایران که مدت‌هاست در رنجند شایسته آینده روشن‌تری هستند.» «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران، نیز در حساب توییتری خود با استفاده از هشتگ توییت آقای ترامپ نوشت: «چهل سال شکست آمریکا در پذیرش این موضوع که ایرانی‌ها هرگز به دوره تسلیم بازنخواهند گشت.»

چهره هفته؛ علی مطهری

«علی مطهری»، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، در برنامه اینترنتی «رو در رو» اظهارات جنجالی درباره آیت‌الله منتظری و نهضت آزادی مطرح کرد. او در این برنامه گفت: «نهضت آزادی ایران یک گروه با سابقه اسلامی است. فکر نمی‌کنم نامه منسوب به امام درباره نهضت آزای، واقعا از امام باشد. نامه مربوط به آقای منتظری هم بعید می‌دانم از ایشان باشد.»  از آنجایی که این دو نامه از سوی دفتر حفظ و نشر آثار امام خمینی (ره) مورد تایید قرار گرفته بود، باعث شد این ‌بار دفتر حفظ و نشر آثار امام در پاسخ به علی مطهری جوابیه‌ای صادر کند. «حمید انصاری»، قائم‌مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، در مصاحبه با جماران گفت: «در کمال ناباوری برادر عزیز جناب آقای علی مطهری در مصاحبه‌ای تصریح کردند در انتساب نامه معروف ٦ فروردین متعلق به امام و خطاب به آیت‌الله منتظری و همچنین در انتساب نامه امام درباره اعضای نهضت آزادی، شک دارند. بیان این مطلب که تاکنون در موارد بسیار توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام مورد تبیین قرار گرفته، آن هم از ناحیه نایب‌رییس مجلس بسیار جای تعجب و تأسف دارد. موسسه تنظیم و نشر آثار امام به عنوان تنها مرجع رسمی برای تعیین اصالت مطالب مربوط به امام که با دستور و صلاحدید شخص امام به این عنوان تعیین شده است، بار دیگر اعلام می‌دارد در انتساب این نامه‌ها به امام خمینی کوچکترین شبهه‌ای وجود ندارد و چنان که تاکنون و در بیانیه‌های مفصل توضیح داده‌ایم این دو مرقومه متعلق به بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (س) است و کمترین شبهه‌ای در این زمینه وجود ندارد.»

وی در ادامه تاکید کرد: «بزرگوارانی که در این امور مهم اعلام نظر می‌کنند، حداقل قبل از اظهارنظر ادله مثبته این امور را بررسی کنند.»

علی مطهری در پاسخ به این جوابیه به یکی از خبرگزاری‌ها گفت: «اساسا آن نوع بیان شباهتی با ادبیات امام (ره) ندارد. علاوه بر این خط امام هم مورد تشکیک است. به عبارت دیگر این تردید وجود دارد که آیا این دست‌خط امام هست یا خیر؟ لذا از این جهت به نظر نمی‌رسد که نامه ۶۸/۱/۶ و ۶۸/۱/۸ هر دو از امام باشد به‌طوری که در یک ‌جا یک نفر را به قعر جهنم و در جای دیگر به آسمان برده‌اند. اینها با هم همخوانی ندارند. حداقل برای من قابل قبول نیست.» او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه این نامه‌ها از سوی موسسه حفظ و نشر آثار امام تایید شده است، گفت: «من نمی‌دانم؛ این نظر شخصی من است.»

بازنده هفته؛ حسن عباسی

حسن عباسی با اشاره به لغو سخنرانی رئیس مجلس در کرج به مناسبت سالگرد انقلاب گفت: ملت رشید کرج در یک حرکت انقلابی، طوماری را امضا کرد که یکی از بانیان برجام را از سخنرانی در سالگرد انقلاب در کرج محروم کردند. از جریانات دانشجویی که پیشتاز بودند، قدردانی می‌کنم. از امام جمعه محترم کرج که از این موضع جوانان انقلابی حمایت کردند، تقدیر می‌کنم.

وی در ادامه خطاب به سران ارشد کشور اظهار کرد: آقای لاریجانی، شخص علی مطهری، حسن روحانی و ظریف، چهار روز دیگر که مسئولیت‌تان در کشور تمام شود، اگر پای‌تان را در مسجد یا جامعه بگذارید، به خاطر اینکه از بانیان برجام بوده‌اید، مردم به صورت شما تف می‌اندازند!

عباسی در ادامه اظهارات توهین‌آمیز خود گفت: مگر آقای لاریجانی، آقای ظریف، وقتی می‌گفتیم آمریکا قابل اعتماد نیست، روحانی نمی‌گفت «تا می‌خواهیم تعامل کنیم، گروهی تعامل ستیز می‌لرزند، اگر سردتان است، برید به جهنم.»؟ آقای حسن روحانی، آقای جواد ظریف و آقای علی لاریجانی بروید به جهنم حالا که دارید می‌لرزید!

جنجال هفته؛ FATF

روز گذشته خبری با این عنوان و تیتر در رسانه‌های داخلی منتشر شده است، «یک‌شنبه آینده، نشست اف‌ای‌تی‌اف در پاریس؛ از ایران دعوت نشد». خبر ادعایی درباره عدم دعوت از ایران در فضای مجازی نیز دست به دست شد. این در حالی است که منتشرکنندگان این خبر متوجه ماهیت جلسات FATF  نیستند.

ایران در FATF نه عضو جلسه اصلی است و نه عضو گروه‌های منطقه‌ای لذا هیچ گاه در جلسات اصلی شرکت نداشته اما گاهی هیاتی کارشناسی برای ملاقات‌های جانبی با هیات‌های کشورهای اصلی به پاریس می‌رفتند که امسال و در این دوره ایران  قصد ندارد دیدارهای حاشیه‌ای داشته‌ باشد.

نگاه دیگری که برخی از منتشرکنندگان این خبر به آن استناد می‌کنند به جلسه  ICRG  مربوط است که  Progress Report  است و در آن جلسات ایران پیشرفت‌ها را گزارش می‌دهد. پرونده  FATF در ایران در چندماه اخیر پیشرفتی نداشته لذا دلیلی برای بررسی جلسه میزان پیشرفت‌های ایران نیز وجود نداشته و ندارد.

نقد هفته؛ افراط گرایان

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مقام معظم رهبری، در دیدار فرماندهان و جمعی از کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش تاکید کردند: «ممکن است کسانی به هر دلیل و منطق و مبنایی، از فلان مسئول یا فلان آقا خوششان نیاید اما نباید با شعار دادن ضد او، راهپیمایی را به مظهر اختلاف و درگیری تبدیل کنند چراکه این حرکت پرشور ملی باید همچنان با عظمت و وحدت ادامه یابد.» اما با وجود تاکید رهبری برای پرهیز از رفتارهای تفرقه‌انگیز برخی همچنان بر روش افراطی خود تاکید دارند. نمونه بارز این حواشی‌ها شعارهایی بود که در کنایه به دولت و شخص حسن روحانی در مراسم روز 22 بهمن ماه از سوی عده‌ای مطرح شد. روی برخی پلاکاردها با کنایه به تکیه کلام حسن روحانی «علی برکت‌الله» نوشته شده بود. همچنین روی دیگر پلاکاردها شعارهای مانند «مردم در مسیر انقلابند، ماشاالله آقایان به فکر بخور بخورند» نوشته شده بود. برخی هم که این روزها انتقادات زیادی به رئیس مجلس شورای اسلامی دارند در واکنش به عملکرد امام جمعه کرج برای لغو سخنرانی علی لاریجانی، روی پلاکارد نوشته بودند، «کرجی‌ها شاخ شکستند دهان فتنه بستند.»

در استان قم نیز همزمان با راهپیمایی 22 بهمن ماه برخی عناصر وابسته به یک جریان سیاسی، اقدام به سر دادن شعارهای تفرقه افکنانه کردند. این افراد، راهپیمایی 22 بهمن را برخلاف توصیه رهبری به عرصه تسویه حساب‌های جناحی و گروهی تبدیل کردند!

آیت‌الله مکارم شیرازی نیز نسبت به این تندروی‌ها در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم واکنش نشان داد و گفت: «رهبر انقلاب قبل از 22 بهمن با صراحت فرمودند شعارهای اختلاف انگیز و شخصی ندهید؛ اما در همین راهپیمایی قم عده‌ای چه شعارهایی دادند؟ با اینکه گفته بودند مراقب باشید، مراقبت نکردند.» ایشان با اشاره به اینکه تندروی‌ها ضرر دارد، بیان کرد: «خطری از ناحیه دشمن بیرونی تهدیدمان نمی‌کند؛ چراکه 40 سال گذشت هرچه کردند به جایی نرسید اما از داخل خطر خواهیم داشت.»

خبر هفته؛ درگیری در زندان زنان قرچک- تکذیب خبر فوت آیت‌الله جزایری- شکست نشست ورشو

هفته جاری اخبار متعددی درباره سفر خارجی آیت‌الله «سیدمحمدعلی موسوی‌ جزایری»، نماینده ولی فقیه در خوزستان، به کشورهای خارجی منتشر شد. برخی افراد مغرض با سوءاستفاده از این اخبار اقدام به انتشار شایعاتی مبنی بر فوت وی کردند.

یکی از نزدیکان آیت‌الله موسوی جزایری این خبر را تکذیب و اعلام کرد وی در صحت و سلامت کامل است و در کشور انگلیس حضور دارد. وی گفت: این سفر به منظور تبیین آرمان‌های انقلاب برای خارج‌نشینان انجام شده و خبر سفر درمانی وی کذب است.

***

خبر عفو 50 هزار زندانی به مناسب چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی از سوی آیت‌الله آملی لاریجانی، رییس دستگاه قضا، اعلام و مورد تائید رهبر انقلاب قرار گرفت. پس از انتشار این خبر برخی از درگیری در زندان زنان قرچک خبر دادند. در این رابطه «پروانه مافی»، عضو فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با برنا گفت: «وضعیت در زندان به حالت قبلی بازگشته و اوضاع آرام و تحت کنترل است. چون عفو عمومی شامل زندانیانی که جرم‌شان مواد مخدر بوده نمی‌شود در نتیجه تعدادی از زنانی که مرتکب چنین جرمی شدند، شروع به سر و صدا کرده و نظم زندان را برهم ریختند. در نتیجه درگیری‌هایی که به وجود آمده و چند نفر آسیب دیدند. اخبار کاملی هنوز به دست ما نرسیده چراکه با رابط پارلمانی سازمان زندان‌ها نتوانستیم صحبت کنیم. وضعیت در زندان به حالت قبلی بازگشته و اوضاع آرام و تحت کنترل است.»

همچنین این خبر از سوی «غلامحسین اسماعیلی»، رئیس دادگستری استان تهران، تکذیب و تاکید شد این عفو، بیشتر شامل زنان شده است.

*****

«مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا و «جاکیچ کژاپوتوویژ»، وزیر امور خارجه لهستان، در بیانیه مشترک آغازین نشست ورشو، موضوعات مورد بحث در این نشست را بی‌ثباتی‌های سوریه و یمن و رابطه میان اسرائیل و فلسطین عنوان کردند. این مسئله برخلاف گفته‌های «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، است که ادعا کرده بود ایران محور اصلی گفت‌وگوها در نشست ورشو است.

در بیانیه مشترک آغازین پمپئو و کژاپوتوویژ تنها به صورت غیر مستقیم به ایران اشاره شد.

اتفاق مهم هفته؛ دادگاه لاهه

دادگاه منطقه کلمبیا روز سوم ژوئیه سال 2012 در پرونده‌ای موسوم به «پترسون و دیگران» ایران را به دخالت در عملیات تروریستی متهم کرده و حکم به پرداخت 8.8 میلیارد دلار غرامت به بازماندگان حادثه کشته شدن نیروهای آمریکایی در پایگاهی در بیروت در سال 1983 از محل دارایی‌های ایران داد.

در همین راستا، دادگاه جنوب نیویورک رأی به توقیف 1.75 میلیارد یورو از اموال جمهوری اسلامی ایران نزد سیتی ‌بانک نیویورک از محل مرکز اوراق بهادار مرکز بین‌المللی «کلیر استریم» مستقر در لوکزامبورگ داد و مبلغ مذکور از اموال بانک مرکزی ایران به مدعیان پرداخت شد. این احکام اکنون در این پرونده مورد اعتراض و دادخواست جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.

بررسی شکایت ایران در پرونده مربوط به توقیف اموال و دارایی‌های بانک مرکزی ایران از 16 مهرماه سال جاری، در دیوان بین‌المللی دادگستری واقع در کاخ صلح شهر لاهه آغاز شد و تا 20 مهر ادامه داشت. دیوان لاهه روز چهارشنبه با رد بخشی از اعتراض های آمریکا در مورد عدم صلاحیت این نهاد قضایی برای رسیدگی به پرونده شکایت ایران از واشنگتن، اعلام کرد بررسی این پرونده بر اساس بخشی از دعاوی ایران، در صلاحیت این دیوان است.

از این پس، این پرونده وارد مراحل رسیدگی ماهیتی می شود که احتمالا بسیار زمانبر خواهد بود. 

 

نظر شما