رئیس کل بانک مرکزی:

رِبا در سیستم بانکداری کشور نداریم/ براساس آنچه در شورای نگهبان تصویب شده عمل می‌کنیم

۱۳۹۷/۱۱/۲۸ - ۰۵:۴۳:۲۹
کد خبر: ۸۱۲۳۲۳
رِبا در سیستم بانکداری کشور نداریم/ براساس آنچه در شورای نگهبان تصویب شده عمل می‌کنیم
رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد در سیستم بانکداری کشورمان رِبا نداریم.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ آیت‌الله مکارم شیرازی در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهراء (س) در مجلس سوگواری که با حضور اقشار مختلف مردم و علما و روحانیون در مدرسه امام امیرالمؤمنین (ع) برگزار شد، گفت: بانک‌ها با وضعیتی که ایجاد کرده‌اند، مردم را بیچاره کرده و به خاک سیاه نشانده‌اند؛ به اسم تسهیلات قرض‌الحسنه و به جای این‌که چهار درصد کارمزد برای طول دوره بازپرداخت تسهیلات دریافت کنند، هر سال ۴ درصد دریافت می‌کنند و در پایان سال پنجم بیست درصد سود از باقی‌مانده از مردم دریافت می‌کنند، این رباخواری آشکار است که به نام قرض‌الحسنه انجام می‌شود.

همچنین آیت‌الله مکارم شیرازی  در دیدار رئیس و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اشکالات نظام بانکی را مورد اشاره قرار دادند و با تاکید بر لزوم اصلاح سیستم بانکی گفتند: یکی از مشکلات بانک هایی که تسهیلات قرض الحسنه پرداخت می‌کنند، این است که به جای این که چهار درصد کارمزد برای همه دوره بازپرداخت دریافت کنند، سالیانه چهار درصد دریافت می‌کنند و به اسم قرض الحسنه در آخر کار بیست درصد از مردم می‌گیرند.

«عبدالناصر همتی»، رئیس کل بانک مرکزی، در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، در این خصوص گفت: در سیستم بانکداری کشورمان رِبا نداریم. طبق مصوبات قانونی و براساس آن چیزی که به تصویب شورای نگهبان رسیده است و آئین‌نامه‌هایش هم به تائید شورای فقهی می‌رسد، اقدام می‌کنیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا در سیستم بانکداری ما سود به عنوان ربا محسوب می‌شود؟ بیان کرد: سود نباید به عنوان ربا محسوب شود و این را نداریم.

نظر شما