در گفتگویی مطرح شد؛

واکنش ایران به اظهارات سخنان وزیر خارجه تاجیکستان

۱۳۹۷/۱۱/۲۶ - ۲۰:۲۸:۵۳
کد خبر: ۸۱۲۸۷۲
واکنش ایران به اظهارات سخنان وزیر خارجه تاجیکستان
سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه نگاه ایران به روابط با دولت تاجیکستان نگاه خویشاوندی است، گفت: سیاست و رویکرد تهران در سال های بعد از استقلال این کشور همراهی و ایستادن در کنار دولت دوشنبه بوده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «بهرام قاسمی»، سخنگوی وزارت امور خارجه، درباره سخنان وزیر خارجه تاجیکستان و روابط دو کشور گفت: روابط ایران و تاجیکستان روابطی عمیق و مبتنی بر ریشه های مشترک و کهن است؛ نمی توان این پیوندها و پیوستگی های به یادگار و ماندگار از گذشته های دور را نادیده گرفت.

وی توضیح داد: با سخنان وزیر امور خارجه این کشور در مراسم روز ملی جمهوری اسلامی ایران موافقم و فکر می کنم تاریخ، جغرافیا، گذشته و آینده و تمامی اشتراکات میان ما، همه بر ضرورت همکاری ها و همدلی های هرچه بیشتر دو دولت و دو ملت تاکید می کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: اصولا سیاست ایران نسبت به همسایگان، سیاستی آشکار و کاملا روشن و بر اساس تعمیق و توسعه هر چه بیشتر همکاری ها در تمامی زمینه های ممکن و روابط توام با حسن همجواری و نزدیکی روابط دولت ها و ملت ها استوار است.

قاسمی با بیان اینکه ما خواهان تاجیکستانی هستیم که همواره برخوردار از امنیت، ثبات، مقتدر و رو به رشد و توسعه باشد، یادآورشد که سیاست و رویکرد جمهوری اسلامی ایران در سال های بعد از استقلال این کشور همراهی و ایستادن در کنار دولت تاجیکستان بوده است؛ و این سیاست و رویکردی است که همچنان از سوی ما اعمال می شود و تغییری نکرده است.

وی افزود: ایران از هیچ گروهی که علیه ارکان قانونی تاجیکستان اقدام کند، حمایت نکرده و نمی کند و همیشه روابط خوب و برادرانه با دولت آن کشور را خواستار بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: برای ما استقلال، تمامیت ارضی و حاکمیت ملی و روابط دوستانه و برادرانه دو دولت اولویت و اصل اساسی است؛ نگاه ما به روابط با دولت تاجیکستان نگاه خویشاوندی است.

وی ادامه داد که امیدواریم با استفاده از تمامی ظرفیت های بالقوه موجود و به ویژه فعال تر شدن کمیسیون همکاری های مشترک دو کشور، گام های موثر و مشترکی برای گسترش روابط دوجانبه برداریم.

قاسمی افزود: آرزوی قلبی ما افزایش همدلی و گسترش روابط در همه زمینه ها و ترسیم آینده ای روشن در این ارتباط است؛ البته باید این توجه و هوشیاری را داشته باشیم که روابط دوستانه و برادرانه ما همواره دشمنان و بد خواهانی داشته و دارد که باید با هوشمندی، تلاش های شیطنت آمیز برای تخریب روابط دو کشور را خنثی کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:اصولا با توجه به شرایط منطقه و کانون هایی که برای گسترش افراط گرایی و تقویت تروریسم می کوشند تا امنیت و ثبات و حاکمیت کشورها را هدف قرار دهند، باید در یک همکاری مشترک و جمعی تا از میان رفتن این تهدیدات تلاش کرده و این به یک عزم همگانی و حتی جهانی نیاز دارد.

به گزارش ایرنا، وی همچنین یادآورشد که ایران تاکنون به سهم خود با تمام توان در این مسیر گام برداشته و در کنار تمامی کشورها و حاکمیت هایی بوده که مورد تهدید از سوی تروریسم و افراط گرایی قرار داشته اند و این رویکرد را همچنان ادامه خواهد داد.

نظر شما