نیویورک تایمز:

ضربه سنگین فرار افسر ضدجاسوسی آمریکا به ایران

۱۳۹۷/۱۱/۲۷ - ۰۸:۴۷:۱۸
کد خبر: ۸۱۲۹۳۹
ضربه سنگین فرار افسر ضدجاسوسی آمریکا به ایران
روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقامات سابق ضد اطلاعات آمریکا نوشت: مونیکا الفریده ویت، عضو سابق نیروی هوایی آمریکا که به ایران گریخته، ضربات سنگینی بر عملیات جاسوسی واشنگتن وارد آورده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از العالم، روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقامات سابق ضد اطلاعات آمریکا نوشت: مونیکا الفریده ویت، عضو سابق نیروی هوایی آمریکا که سال 2013 به ایران گریخته، ضربات سنگینی بر عملیات جاسوسی واشنگتن وارد آورده است.

او همچنین مظنون به درز اسامی جاسوس‌های دوجانبه بخش ضد اطلاعات ارتش آمریکاست و ایران برخی از این جاسوس‌ها را شناسایی کرده است.

وزارت دادگستری آمریکا به تازگی علیه مونیکا ویت که در بخش ضد اطلاعات نیروی هوایی این کشور به پرونده‌های بسیار محرمانه‌ای دسترسی داشت، اعلام جرم کرده است. بنا بر اعلام این وزارتخانه، ویت در فوریه سال ۲۰۱۲ برای شرکت در کنفرانس «هالیوودیسم» به ایران سفر کرد؛ امری که ظاهرا راه را برای فعالیت‌های جاسوسی وی گشوده است.

وی در نهایت تابستان سال ۲۰۱۳ به ایران گریخت؛ اما از گزارش نیویورک تایمز برمی‌آید که اطلاعات ارزشمندی را نیز در اختیار مأموران ایرانی قرار داده است.

مونیکا ویت که اسلام نیز آورده است، متهم به افشای نام هشت مأمور ضد اطلاعات ارتش آمریکاست. او همچنین می‌دانست آمریکا چگونه ارتباطات مخابراتی خارجی را رهگیری می‌کند.

ویت همچنین از عملیات مخفی ارتش آمریکا در نقاط مختلف خاورمیانه مطلع بوده است.

به گفته یک مقام ارشد سابق اطلاعاتی آمریکا، وقتی مونیکا ویت به ایران گریخت، نهادهای اطلاعاتی آمریکا به مجموعه‌ای از «اقدامات دفاعی» دست زدند تا آسیب‌هایی را که او وارد آورده بود به حداقل برسانند.

یک مقام دیگر سابق امنیتی آمریکا در این خصوص گفته است اگر قرار باشد به خرابکاری‌های وی نمره‌ای از ۱ تا ۱۰ بدهد، نمره ۷ یا شاید ۸ را مناسب بداند.

مونیکا ویت از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۸ به عنوان افسر بخش ضد اطلاعات نیروی هوایی آمریکا مشغول به خدمت بوده و پس از آن نیز به مدت دو سال به عنوان کارمند قراردادی برای این بخش کار کرده است.

پرونده وی همچنین با نام دو شرکت ایرانی مرتبط است که هم‌اکنون تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند.

نظر شما
پرونده ویژه